اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

November 19, 2013
20:18 سه شنبه، 28ام آبانماه 1392
کد خبر: 58893

یک عضو سازمان نصر: باید مطیع انحصار زیرساخت باشیم!

یک کارشناس مسائل فناوری اطلاعات معتقد است: انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، یک مدل حاکمیتی است و ما در این زمینه نمی‌توانیم دخالت چندانی داشته باشیم که این انحصار وجود داشته باشد یا خیر و باید مطیع بود.
 
محمدعلی یوسفی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: در رابطه با کیفیت سرویس‌های اینترنتی هرکسی که سرویسی را تهیه می‌کند باید تامین کنندگان آن را ارزیابی کرده باشد و براساس پارامترهای مثبت آن‌ها را انتخاب کند.
 
او ادامه داد: برای مثال ما لینک‌هایی را داریم که کیفیت مناسبی ندارند ولی نگاه من این گونه است که اگر اتفاقات درون کشوری را بیشتر تحلیل کنیم می‌توانیم به روشی درست دست یابیم. برای مثال اصلاح کردن روش توزیع پهنای باند می‌تواند برروی بحث کیفیت اینترنت در کشور تاثیر زیادی داشته باشد تا اینکه تنها موضوعاتی مانند این را مطرح کنیم که تامین کننده شمالی زیرساخت عملکردی بهتر از تامین کننده جنوبیش دارد.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در رابطه با ورود پهنای باند به کشور توسط شرکت‌های خصوصی گفت: به نظر من ورود بخش خصوصی به بحث ورود پهنای باند به کشور نه تنها وضعیت را بهبود نمی‌دهد بلکه باعث بدتر شدن کیفیت سرویس‌ها و قیمت آن خواهد شد. ورود پهنای باند به کشور در دست ارگانهای حاکمیتی است درصورتی که سیستم‌های درون سازمانی بهبود پیدا کند کافی است.
 
وی همچنین در مورد خصوصی بودن شرکت مخابرات اظهار کرد: اولویت موضوعی که در رابطه با مخابرات وجود دارد این است که نوع تجارت شرکت‌های خصوصی با شرکت مخابرات به یک صورت است و ناخوداگاه در تمام لایه‌های دو سازمان تقابلی ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه شرکت مخابرات یک شرکت مادر است کار بسیار سخت می‌شود و از لحاظ رقابتی نیز شرکت‌ بزرگتر سعی می‌کند برای شرکت‌هایی کوچکتر محدودیت‌هایی را بوجود آورند.
 
به گفته او شرکت مخابرات در بعضی از نقاط کشور به سایر شرکت‌ها بستر انتقال را ارائه نمی‌دهد و دلیل این موضوع را نبود امکانات مطرح می‌کند اما شرایطی هم برای بوجود آوردن امکانات بوجود نمی‌آورد. این درحالی است که امکانات در بعضی از استان‌ها وجود دارد و با این حال این شرکت اعلام می‌کند که امکانات برای ارائه دادن بستر اینترنت نداریم.
 
یوسفی‌زاده در پایان راه حلی برای بهبود وضعیت کیفیت اینترنت در کشور ارائه داد و گفت: برای بهبود وضعیت سرعت باید نوع توزیع را بهینه کرده و مشکلات شبکه را حل کنند و علاوه بر این موضوعات از شرکت‌هایی که محتوای پرترافیک را به داخل کشور وارد می‌کنند حمایت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.