اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 19, 2013
20:25 سه شنبه، 28ام آبانماه 1392
کد خبر: 58898

موافقت وزارت ارتباطات با آزادسازی واردات اینترنت/ برنامه جهشی افزایش ظرفیت اینترنت

معاون وزیر ارتباطات از طرح آزادسازی واردات پهنای باند به کشور خبر داد و گفت: موافق هستیم که بخش خصوصی زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند اینترنت در کشور را تامین و توزیع کند.
 
 
 
نصرالله جهانگرد امروز در حاشیه نشست برگزاری نوزدهمین نمایشگاه الکامپ اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات در حال تدوین است و این برنامه پس از تصویب مراجع قانونگذاری در این حوزه اعلام عمومی می‌شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: معماری مفهومی این شبکه انجام شده و در مراحل کارشناسی و بررسی در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی است که در نشست بعدی این شورا مورد بررسی و تصویب اعضا قرار می گیرد و این مصوبه سرلوحه اجرای شبکه ملی اطلاعات در سطح ملی خواهد شد.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری الکامپ نوزدهم گفت: در کلیات این شبکه اصول حاکم بر فناوری اطلاعات از بعد فرهنگی، اقتصادی، اجرایی و نیز رعایت مسائل امنیتی در چهارچوب ابلاغات مقام معظم رهبری گنجانده شده است، بخش اعظمی از مهندسی این شبکه انجام شده و چارچوب‌ها و اصلاحات لازم بر آن تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در برنامه پنجم توسعه اهداف کمی شبکه ملی اطلاعات تعیین شده اما در برنامه ای که هم اکنون در حال تدوین است با رعایت اعداد کمی، نحوه استفاده از این شبکه تدوین می شود.
 
وی با بیان اینکه تدوین برنامه شبکه ملی اطلاعات با همکاری کمیته‌های فنی و حوزه های سیاست گذاری در دستور کار است، خاطر نشان کرد: عزم وزارت ارتباطات این است که با همکاری مجموعه شرکت‌های بخش خصوصی و شرکت های تابعه این وزارتخانه خدمات فناوری اطلاعات با سرعت و کیفیت لازم در اختیار مردم قرار گیرد.
 
تدوین استراتژی باند پهن در کشور
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین از تدوین استراتژی باند پهن در کشور برای افزایش سرعت و کیفیت دسترسی خبر داد و گفت: بهبود سرعت و کیفیت اینترنت در دستور کار قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون نیز کاربران اینترنت در دریافت اینترنت پرسرعت محدودیتی ندارند و به تناسب نیازشان از شرکت‌های مختلف اینترنت با سرعت دریافت می‌کنند، خاطر نشان کرد: مشکلی که هم اکنون کاربران اینترنت با آن مواجهند مربوط به کیفیت اینترنت است که از میزان پهنای باندی که دریافت می‌کنند بسیار پایین‌تر است.
 
جهانگرد گفت: در حال حاضر کشور با کمبود پهنای باند بسیار زیاد مواجه است و در این زمینه باید برنامه ای برای کیفیت سرویس و پهنای باند ورودی به کشور پیدا کنیم.
 
اجرای برنامه جهشی برای افزایش ظرفیت اینترنت
 
 معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در آغاز کار دولت میزان ارتباط اینترنت بین‌الملل 70 گیگابیت بر ثانیه بود، گفت: هم اکنون و با روش افزایش ظرفیت و انتقال میزبانی پایگاههای اطلاع رسانی، راندمان را تا حدود 30 گیگابیت افزایش داده ایم که انتظار داریم این روند تا پایان امسال به 120 گیگابیت برسد.
 
وی از اجرای برنامه جهشی برای افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور خبر داد.
 
آزادسازی واردات پهنای باند به کشور
 
 معاون وزیر ارتباطات از طرح آزادسازی واردات پهنای باند به کشور خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفته است. رگولاتوری از نظر قانونی در حال بررسی این موضوع است و ما موافق هستیم که بخش خصوصی زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند اینترنت در کشور را تامین و توزیع کند. 
 
موتور جستجوی بومی تا سال آینده زیر بار می رود
 
 رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد پروژه موتور جستجوی بومی نیز گفت: هم اکنون چند پروژه در حال کار است و چند پروژه نیز سفارش شده است که به لحاظ فنی تاکنون 3 نوع موتور جستجو در بازار خدمات ارائه می‌کنند؛ در همین حال دو مورد موتور جستجوی بومی نیز مورد حمایت سازمان فناوری اطلاعات قرار گرفته و تحقیقات آن در حال انجام است که پیش بینی می‌کنیم تا سال آینده زیر بار برود و تقاضای کاربران را در این زمینه پاسخ دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.