اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 22, 2013
20:09 جمعه، 1ام آذرماه 1392
کد خبر: 58944

وزیر ارتباطات: اپراتورها به فکر 4G باشند

mobile data.jpeg

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که عمر نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ˈ3 جیˈ پایان یافته و اپراتورهای تلفن همراه در کشور باید در پی نسل جدید این شبکه ها باشند.
 
دکتر ˈمحمود واعظیˈ جمعه شب به وقت محلی هنگام ترک بانکوک پایتخت تایلند در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در کوالالامپور، تاکیدکرد از نظرعملی اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه و نمایشگاه و نشست های تخصصی آن نشان داد دوره فناوری ˈ3 جیˈ با سرعت به پایان رسیده و بسیاری از کشورها هم اکنون از فناوری نسل چهارم شبکه تلفن همراه یا ˈ4 جیˈ با توجه به پهنای باند بالا استفاده می کنند.
 
وی گفت که دوره انحصاری شرکت رایتل بر نسل سوم تلفن همراه در ایران نیز در نیمه نخست سال آینده به پایان می رسد و بعد از آن پروانه ای که برای شبکه تلفن همراه باید صادر شود باید با فناوری نسل چهارم باشد.
 
وی گفت نباید اجازه داد اپراتورها بر روی فناوری که با این سرعت وارد و خارج شده و عمرش به پایان رسیده، بار دیگر سرمایه گذاری کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورود زودهنگام فناوری نسل چهارم شبکه تلفن همراه با پهنای باند بالاتر به کشور را دستاوردی مفید برای نسل آینده ایران دانست.
 
وی که دستاوردهای حضور هیات ایرانی در اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه و نمایشگاه و نشست های تخصصی آن را تشریح می کرد، گفت که در مذاکرات و نشست ها نقش باند پهن در توسعه کشورها، دولت الکترونیک، سلامت و … مورد بررسی قرار گرفت.
نباید اجازه داد اپراتورها بر روی فناوری که با این سرعت وارد و خارج شده و عمرش به پایان رسیده، بار دیگر سرمایه گذاری کنند.
وزیر ارتباطات
وی گفت ما نیز باید باند پهن را در ایران عملیاتی کنیم و از مزایای آن در تمام بخش ها بهره برداری نماییم.
 
واعظی گفت که روسای کشورهای منطقه و وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات آسیا و اقیانوسیه در این اجلاس سیاست های آینده در عرصه مخابرات و ارتباطات و برنامه ها و سیاست های آینده اتحادیه بین المللی مخابرات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 
وی گفت در این اجلاس راهبرد کلی و جهت گیری های آینده در حوزه فناوری اطلاعات بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته بررسی شد و به طور مشخص کشورهایی هدف قرار گرفته شده بود که در این منطقه از جهان قرار گرفته تا خود را با فناوری هایی که با سرعت تغییر می کنند، تطبیق دهند.
 
وی در پاسخ به این سوال که ایران چه برنامه ای برای ایجاد کریدور ارتباطی شبکه های شرق و غرب آسیا و شمال به جنوب به منظور ارتقاء ارتباطات در آسیا و گسترش آن با دیگر مناطق جهان انجام داده است، گفت: این کریدور هم اکنون وجود دارد و ارتباط بین کشورها برقرار است.
 
وزیر ارتباطات، کانال سوئز را گذرگاه ارتباطی عظیمی دانست ، اما گفت که با توجه به شرایط منطقه اگر ایران بر روی فیبرنوری پرسرعت با ظرفیت بالا سرمایه گذاری کند می تواند نقش انتقال دهنده و ترانزیت را برای تمامی کشورهای آسیایی از طریق خلیج فارس به سمت اروپا بازی کند.
 
وی گفت که مذاکرات مختلفی در این زمینه انجام شده و مقدمات کار فراهم شده و امروز در 13 محور با همسایگان در تماس و ارتباط هستیم.
 
به گفته وی ، با این ارتباط علاوه بر رفع نیازهای داخلی، می توان برنامه ریزی کرد در مرحله نخست انتقال دیتا با کشورهای همسایه داشته باشیم و در مرحله بعد بتوانیم به عنوان ˈهابˈ منطقه عمل کنیم.
 
واعظی گفت که نیاز کشورهای همسایه به انتقال دیتا در حال افزایش است و وزارت ارتباطات بدنبال آن است تا دو سال و نیم باقی مانده از برنامه پنجساله درگاه های ورودی و خروجی را از 13 درگاه به 23 درگاه برساند.
 
وی گفت که افزایش درگاه های ورودی و خروجی دیتا به روان کردن کریدور کمک می کند .
 
دکتر ˈمحمود واعظیˈ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن سخنرانی دراین اجلاس، در حاشیه آن با دکتر ˈتورهˈ دبیرکل اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور و وزیران ارتباطات و فناوری چین، تایلند، افغانستان و جمهوری آذربایجان نیز دیدار و مذاکره کرد.
 
در حاشیه این اجلاس نمایشگاه بزرگی از دستاوردهای نوین مخابراتی و ارتباطی کشورهای مختلف برپا شد و آخرین فناوری در این زمینه به نمایش گذاشته شده بود.
 
اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه امروز در بانکوک پایتخت تایلند بکار خود پایان داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.