فناوری اطلاعات

November 22, 2013
21:56 جمعه، 1ام آذرماه 1392
کد خبر: 58955

دلایل توانمندی ایران در حوزه تئوری اطلاعات از دیدگاه محمدرضا عارف

aref.jpg

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به زمینه تحقیقاتی پرفسور فضل الله رضا گفت: پرفسور رضا از پیشکسوتان تئوری اطلاعات است و اگر امروز حرفی برای گفتن داریم به دلیل پیشکسوتی وی در این حوزه است.
 
دکتر محمدرضا عارف درمراسم نکوداشت پرفسور فضل الله رضا با اشاره به دلایل حضورش در این مراسم افزود: در فرهنگ غنی ایران بزرگداشت مفاخر یک اصل بوده که به دلایلی فراموش شده است و امیدوارم این حرکت الگویی باشد برای سایر مراکز علمی تا قدردان اندیشمندان و دانشمندان باشند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه 37 سال پس از فارغ التحصیلی پرفسور رضا در سال 1354 وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شدم، اظهار داشت: در سال 72 ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشتم و در دوره فعالیت خود در این سمت از تجربیات پرفسور رضا که در سال 47 رئیس دانشگاه تهران بود، بهره بردم.
 
وی با اشاره به زمینه تحقیقاتی پرفسور رضا در خصوص تئوری اطلاعات یادآور شد: تئوری اطلاعات و نظریه "شنون" در زمره تاثیرگذارترین نظریه‌ها در رشته مهندسی مخابرات است که رویکرهای نوینی در پردازش و ارسال اطلاعات دارد و پرفسور رضا از پیشکسوتان این نظریه است و یکی از دلایلی که امروز ایران دراین زمینه حرفی برای گفتن دارد، پیشکسوتی ایشان دراین حوزه است.
 
عارف با تاکید بر اینکه این نظریه در 6 دهه تنها در حد وجود یک نظریه بود، اضافه کزد: در دهه اخیر امید است که به آستانه انتظار باندهایی که در نظریه "شنون" مطرح است برسیم که پرفسور رضا در آن نقش ارزنده‌ای داشته است.
 
به گفته رئیس سابق دانشگاه تهران، به دلیل فعالیت‌های ارزنده پرفسور رضا دراین حوزه امروزه در دانشگاه‌های کشور آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای در زمینه مخابرات و تئوری اطلاعات ایجاد شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: پرفسور رضا نقش تعیین کننده‌ای در سازمان دهی سیستم آموزشی دانشگاهی در آن دوران ایفا کرد و دروس ارائه شده را به صورت واحدی تعریف کرد.
 
عارف بابیان اینکه یکی از ویژگی‌های دانشمندان ایرانی وجاهت آنها است، یادآور شد: پرفسور رضا در کنار فعالیت‌های علمی غافل از فعالیت‌های فرهنگی و ادبی نبود و در زمینه شعر و ادب نیز بسیار تاثیر گذار بود که از جمله آثار وی می‌توان به " مجموعه مقالات برگ بی برگی"، "راز آفرینش" و "پژوهش در اندیشه‌های فردوسی" اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.