اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 23, 2013
18:37 شنبه، 2ام آذرماه 1392
کد خبر: 58980

جلسه مشاور روحانی با نمایندگان ۶ وزیر در خصوص رفع فیلتر فیس‌بوک

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از جلسه مشاور رئیس‌جمهور با نمایندگان ۶ وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی در جهت رفع فیلتر فیس‌بوک خبر داد.
 
فاطمه رهبر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: هفته گذشته محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی (وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش) در دفتر خود جلسه‌ای با موضوع هماهنگی در جهت رفع فیلتر فیس‌بوک برگزار کرده است.
 
رهبر افزود: برگزاری این جلسه سوالاتی را به ذهن متبادر می‌کند که خوب است آقای صادق درباره آنها توضیح دهند.
 
وی ادامه داد: جدای از نوع دعوت و محتوای این جلسه، آقای صادق باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا از طرف شخص رئیس‌جمهور مأمور به انجام این کار شده یا اینکه به صورت فردی تصمیم به برگزاری چنین جلسه‌‌ای گرفته است؟
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معلوم نیست که آیا این 6 وزیری که نمایندگان آنها در جلسه حضور داشتند، در جریان این جلسه و موضوع آن بوده اند یا خیر؟
 
رهبر با بیان اینکه باید دید انگیزه و تلاش آقای صادق برای رفع فیلتر فیس‌بوک چه مبنایی دارد که این جلسه را تشکیل داده، گفت: باید از ایشان پرسید که آیا با دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه ها هم در این باره صحبت شده و یا خواهد شد؟
 
وی با تأکید بر اینکه این موضوع در مجلس پیگیری می‌شود، به حکم رهبر معظم انقلاب برای شورایعالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف این شورا، صیانت از فضای مجازی کشور است، از طرفی مقام معظم رهبری چهارشنبه در جمع بسیجیان فرمودند «آنها (دشمنان) در این خیال خام و احمقانه بودند که شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک می‌تواند نظام اسلامی را براندازد، به همین علت تمام امکانات خود را به خط کردند»، بنابراین کاملاً نقش و کارکرد فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگری که در همین سبک هستند، نه تنها برای ما بلکه برای کل کشورهای جهان ثابت شده است.
 
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: توقع می‌رود با توجه به حضور مبتکران، نخبگان و دانشمندان جوان کشورمان، به جای آنکه نسخه‌های غربی و شبکه‌های این‌چنینی را ترویج کنیم، فضای مجازی داخلی را برای خودمان باز کنیم که جایگزین این دست شبکه‌های اجتماعی شوند.
 
رهبر در پایان تصریح کرد: آیا اصلاً مشکل اساسی فضای مجازی و فرهنگی کشور، رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر و از این قبیل سایت‌هاست؟ دستگاه‌های فرهنگی ما باید به فکر چاره‌ای دیگر برای مسائل فرهنگی کشور باشند.
 
توضیحات صادق در این خصوص
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با تأیید خبر برگزاری جلسه خود با ۶ عضو دولتی کمیته تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای گفت که این جلسات، به‌منظور هماهنگی بیشتر فعالیت دستگاه‌های ذیربط ادامه می‌یابد.
 
 
صبح امروز یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس از برگزاری جلسه هفته گذشته مشاور رسانه‌ای رئیس‌ جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورایعالی فضای مجازی خبر داد.
 
فاطمه رهبر عنوان کرد که جلسه محمدرضا صادق با نمایندگان وزرای علوم، فرهنگ و ارشاد، اطلاعات، دادگستری، ارتباطات و آموزش و پرورش برای هماهنگی در جهت رفع فیلتر فیس‌ بوک بوده است.
 
فارس در تماسی با محمدرضا صادق از وی در این زمینه سؤال کرد که مشاور رئیس جمهور توضیح داد: این نشست در واقع جلسه با 6 عضو دولتی کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای بوده است.
 
وی دلیل برگزاری این جلسه را هماهنگی بیشتر دستگاه‌های ذیربط در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت عنوان کرد.
 
مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا در این جلسه به‌طور خاص درباره موضوع رفع فیلتر فیس بوک صحبت شد، گفت: در این نشست درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.
 
صادق با بیان اینکه تمرکز روی یک موضوع خاص مشکلی از کشور را حل نمی کند، افزود: ما برای تقویت فعالیت‌های دولت، با نمایندگان وزارتخانه‌ها در کمیته‌ها و شوراهای مختلف جلسه داریم و وظایفی را که بر عهده‌مان قرار دارد، پیگیری کنیم.
 
وی تصریح کرد: تمام اقدامات باید در چارچوب قانون و سیاست‌های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ می‌کنند باشد و کارها باید منطبق با اصولی باشد که وظیفه دولت است و ما در این چارچوب حرکت می‌کنیم.
 
مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه وی با نمایندگان 6 وزارتخانه تصمیمی خاص یا مصوبه‌ای داشته، گفت: در این جلسه مباحث مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.
 
صادق خاطر نشان کرد: برگزاری چنین جلساتی با مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ادامه خواهد داشت.
 
وی در پایان این نکته را نیز متذکر شد: اگر خانم رهبر یا هر یک از نمایندگان محترم مجلس در این زمینه از من سؤال می کردند، به آنها توضیح می دادم.
 
از سوی دیگر، عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، با تاکید بر اینکه مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور اختیاراتی مبنی بر برگزاری جلساتی برای رفع فیلتر فیس‌بوک ندارد،‌ گفت: این اقدام قانونی نیست و تصمیمات آن را نمی‌توان قابل قبول دانست.
 
محمد علی اسفنانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، ‌در مورد برگزاری جلسه هفته گذشته محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی به منظور رفع فیلتر فیس‌بوک، افزود: ممکن است جلساتی این چنینی برگزار شود اما موضوع قابل اهمیت این است که خروجی چنین جلساتی وجهه قانونی ندارد.
 
نماینده مردم فریدن،‌ فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اینکه آیا تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مذکور موجه است یا خیر جای سوال دارد زیرا به لحاظ قانونی مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور نمی‌تواند در این زمینه وارد عمل شود.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه در صورت لزوم برای برگزاری چنین جلساتی، مجلس وارد عمل می‌شود،‌ تاکید کرد: به طور حتم مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور اختیاراتی در این زمینه ندارد و هر اقدام و تصمیم‌گیری از سوی وی در زمینه رفع فیلتر فیس‌بوک تاثیر قانونی ندارد.
 
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه در کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای از هر سه قوه باید حضور داشته باشند، گفت: اینکه مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور از سوی رئیس جمهور اقدام به برگزاری چنین جلسه‌ای کرده یا خیر هنوز مشخص نیست ولی بدون‌شک وی اجازه‌ برگزاری چنین جلساتی را ندارد./

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.