اینترنت و شبکه

November 24, 2013
16:47 یکشنبه، 3ام آذرماه 1392
کد خبر: 58990

رسانه‌های اجتماعی حق مسلم ماست

جواد افتاده – روزنامه شهروند : رسانه‌های اجتماعی امروزه مهد صدای مردم هستند. جایی‌که مردم در رسانه‌های رسمی انعکاس صدای خود را نمی‌بینند، در رسانه‌های غیررسمی به بازتولید صدا و نگاه خود می‌پردازند. این در حالی است که در جهان محتوایی شده امروز، تولید محتوا در این رسانه‌ها شکل و توسعه یافته است و اگر محتوای بومی و محلی در این رسانه‌ها نباشد، گویا اصلا ما نیستیم.
صدای مردم امروز را در رسانه‌های رسمی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، نمی‌توان همه آن را شنید لذا نمی‌توانند نماینده درستی از افکار عمومی ‌باشد. بنابراین این محدودیت‌ها باعث شد تا مردم خود دست به کار شوند و در رسانه‌های اجتماعی به تولید و خلق محتوا بپردازند. محتوایی که در سطح محلی منتشر می‌شود اما بعد جهانی توزیع می‌شود. به عبارتی شهروند خبرنگارها پا جای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای گذاشتند و در حال رساندن صدای خود به جهانیان هستند. اما وضعیت در ایران کمی متفاوت است. ایران امروز زیر تحریم‌های آفلاین و آنلاین گوناگون قرار دارد. تحریم‌هایی که دسترسی آفلاین و آنلاین‌ ما را به بسیاری از خدمات و محصول‌ها ممنوع کرده اما در حوزه آنلاین مخصوصا رسانه‌های اجتماعی ما دچار «خودتحریمی» نیز شده‌ایم. تحریمی که اجازه نمی‌دهد، صدای مردم به مسئولان کشور یا حتی به جهانیان به‌طور کامل و واضح برسد. 
تحریم‌هایی که اجازه نمی‌دهد حتی مردم با مشارکت بالا همسو با سیاست‌ها و منافع ملی با جهان محتوایی شده مواجهه یا مقابله کند. چه برسد به‌این‌که بازتاب واقعی از جامعه باشند تا دولتمردان منطبق با آن واقعیت تصمیمات و سیاست‌های خود را اجرا کنند. حتی مردم نمی‌توانند صدای اعتراض به سیاست‌های تحریمی غرب را از طریق این رسانه‌ها به گوش آنها برسانند.
ما علاوه بر این‌که دچار خودتحریمی هستیم، درگیر «خودسانسوری» نیز هستیم. مردم به راحتی در رسانه‌های اجتماعی صحبت نمی‌کنند، زیرا هنوز هم ترس دارند. راست نمی‌گویند یا «خودشان» نیستند، سعی می‌کنند «دیگری» که می‌خواهند باشند یا به آرزوهایشان که دست پیدا نکرده‌اند، در این رسانه‌ها نقش آن را بازی کنند. به واقع، تکلیف مردم ایران با رسانه‌های اجتماعی مشخص نیست. از یک سو فیلتر هستند و دسترسی به آن امکانپذیر نیست، از سوی دیگر انواع روش‌ها و شیوه‌های دور زدن فیلترینگ موجود است. به طوری‌که دولتمردان نیز آن را دور می‌زنند تا صدای خود را به مردم برسانند و بالعکس. اما آنچه که مسلم است، دسترسی مردم به رسانه‌های اجتماعی و به‌خصوص اینترنت آزاد امروزه به عنوان یک «حق شهروندی» در جهان به شمار می‌رود و امیدواریم در «منشور شهروندی» دولت تدبیر و امید به‌این حق اساسی تاکید شود تا همه مردم ایران استفاده از رسانه‌های اجتماعی را حق خود بدانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.