اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

تلفن همراه

رگولاتوری

November 24, 2013
17:30 یکشنبه، 3ام آذرماه 1392
کد خبر: 58996

هشدار نسبت به خطرات استراتژی اینترنتی جدید مخابرات علیه کاربران ایرانی

علیرضا خراسانی در خبرآنلاین نوشت: در سایت مخابرات ایران فراخوانی درج شده است که در آن از متخصصان شبکه و پروژه های Caching server برای همکاری دعوت به عمل آمده است.
 
در این فراخوان آمده است: {لینک} بدینوسیله اعلام می دارد معاونت شبکه شرکت مخابرات ایران به منظور افزایش سرعت دسترسی کاربران به اینترنت و بالا بردن سطح رضایت مندی ایشان مطالعه و استقرار پروِژه caching server را در شبکه دیتای سراسر کشور آغاز نموده است.لذا از تمام افراد حقیقی و حقوقی دارای تخصص و تجربه در زمینه شبکه دعوت بعمل می آورد سوابق و مستندات کاری خود را بهمراه شرح کامل تجربیات مرتبط با پروژه حداکثر تا تاریخ 30/8/92 به نشانی network@tci.ir ارسال نمایید.
 
 
برای کاربرانی که نمی دانند "کش سرور" چیست باید بگویم در معنای ساده تعریف سرورهای ذخیره سازی روی شبکه و وب است تا به جای انیکه کاربر از فلان وب سرور مساقیما اطلاعات را کسب کند، از سرورهایی که قبلا این کار را انجام داده اند اطلاعات را بگیرد. خوب من یادم هست زمانی که اینترنت کم بود و گران، شرکتهای اینترنتی دایال آپ برای باز شدن صفحه یاهو و آلتاویستای آن زمان "کش سرور" راه اندازی کرده تا بدون رفتن روی اینترنت سود بیشتری کنند و کاربر هم با سرعت بهتری به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کند.
 
تا اینجا سود دو جانبه بود. اما حالا که سال 1392 است و نه 1377! این داستان آنهم در سطح ملی و توسط استراتژیست های نابغه در مخابرات سوال برانگیز است.
 
همان زمان در صدا و سیما این پروژه راه اندازی شد و کاربران سازمان دائما شکایت می کردند که فلانی وارد آدرس ایمیل ما شده و یا ما ایمیل یاهو را باز کردیم و رفتیم داخل ایمیل فلانی!
 
این یک نمونه از مشکلاتی بود که آن زمان با آن دست به گریبان بودیم (حدود 1200 کاربر) و در نهایت مشکلات آنقدر زیاد شد که عطایش را به لقایش بخشیدیم.
 
پیاده کردن "کش سرور" در سطح ملی می تواند فاجعه آمیز باشد و به عنوان مثال ناگهان خبری روی سایتهای آنلاین منتشر می شود (سایتهای خبری و شبکه های اجتماعی) و تا "کش سرور" بخواهد آن را لود کند خبر می سوزد و یا  مثلا اس اس ال فلان بانک مشکل داشته باشد و کاربران وارد اکانت های بانکی یکدیگر شوند. یا در حال خرید کارت شارژ هستید و با اطلاعات نفر قبلی به طور ناگهانی وارد سیستم پرداخت می شوید و …
 
البته چند وقتی است که کاربران مخابرات از نداشتن اینترنت واقعی در رنج و عذابند که علاوه بر سوئیچ کردن های شبها و پنج شنبه، جمعه ها روی شبکه ملی، می توانیم آزمایش "کش سرورها" و وارد مدار شدن آنها را در برخی شهرها تحت شبکه مخابرات حس کنیم.
 
نابغه های مخابرات بدلیل اینکه استراتژی های دهه قبل را یدک می کشند بد نیست معایب "کش سرور" را در زیر بخوانند تا اینقدر خود را آلت دست مدیران ارشد نابغه تر از خود نکنند:
 
slower performance if the resource isn't found in the cache
being given a stale copy of a resource when an uptodate copy is needed
resources sometimes getting mangled/lost on route
sharing an access point to the web increasing risks to service
proxy server access logs invading the privacy of users
proxy intermediary confusing logging and access control by subscription services
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.