اینترنت و شبکه

November 25, 2013
20:11 دوشنبه، 4ام آذرماه 1392
کد خبر: 59013

الگوی ظریف در شبکه های اجتماعی

جواد افتاده – روزنامه اعتماد : محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان حالادیگر در سه رسانه اجتماعی بزرگ دنیا یعنی فیس بوک، توییتر و یوتیوب به طور رسمی و جدی فعالیت می کند. فعالیتی که منطبق بر ساختار و کارکرد هر رسانه است و نشان دهنده بینش و رویکرد عمیق وی به این رسانه های جدید است. ظریف در فیس بوک بیشتر تعامل می کند. فارسی حرف می زند و مخاطب فارسی زبان داخل و خارج کشور را هدف قرار داده است. ظریف در فیس بوک به مردم گزارش می دهد، به واقع مردم را ولی نعمت خود می داند و به آنها پاسخگو است. جوری که معصومه ابتکار نیز به پیروی از وی در حال ارائه گزارش به مردم است. حاشیه فیس بوک ظریف بیشتر از متن است، اما این به آن معنی نیست که ظریف به حاشیه رفته است بلکه به این معنی است که سعی می کند کاریکاتورهای انتقادی خودش را نیز در صفحه به اشتراک بگذارد. از حاشیه جلسات و دیدارها عکس منتشر کند و درک کرده است که در شبکه های اجتماعی حاشیه از متن مهم تر است و علاقه بیشتری به آن دارند. اما فعالیت ظریف در توییتر کاملامتفاوت از فیس بوکش است. ظریف در توییتر انگلیسی توییت می کند، مخاطب انگلیسی زبان این شبکه اجتماعی را هدف قرار داده است و علاوه بر کاربران عادی، خبرنگاران و سیاستمداران زیادی در توییتر وی را دنبال می کنند. حساب کاربری توییتر ظریف به عنوان نخستین سیاستمدار ایرانی از سوی توییتر نیز تایید شده است و گویا هیچ مشکلی هم از این بابت در داخل وجود ندارد و دیگران هم می توانند به دنبال تایید حساب کاربری خود باشند. ظریف در توییتر بیش از 76 هزار دنبال کننده دارد و بعد از اکانت انگلیسی دکتر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان دومین اکانت پرطرفدار ایرانی است. البته فعالیت ظریف در توییتر نسبت به فیس بوک بسیار کمتر است. وی تا هنگام نوشتن این مطلب تنها 32 توییت کرده است. ظریف به تازگی به یوتیوب هم پیوست، کانال شخصی در این سایت اجتماعی به اشتراک گذاری ویدیو ایجاد کرده است و قبل از دور دوم مذاکرات ژنو ویدیویی به زبان انگلیسی با زیرنویس 5 زبان رایج دنیا با عنوان «پیام ایران: راهی به جلو وجود دارد» در آن منتشر کرد و البته در توییتر و فیس بوک خود نیز به اشتراک گذاشت. ویدیویی که محصول یک کار جمعی بود که در وزارت خارجه تولید شده و گویی که قرار است در آینده تیم رسانه های اجتماعی در آنجا ایجاد شود. وی این بار علاوه بر مصاحبه با رسانه های رسمی معمول تصمیم به انتشار ویدیو در کانال رسمی خود در یوتیوب گرفت و بسیاری از رسانه های رسمی از جمله صدا و سیما این ویدیو را در بخش های خبری خود منتشر کردند. گویی که ظریف اعتقاد دارد که جوانان و مردم کمتر رسانه های رسمی را دنبال می کنند و بیشتر در رسانه های اجتماعی حضور دارند. فعالیت ظریف در رسانه های اجتماعی یک الگو است. الگویی که می تواند برای سایر دولتمردان، سیاستمداران و دستگاه های دولتی و غیر دولتی کشور مورد استفاده قرار گیرد. دولتمردانی که دیگر فعالیت های سلبی مانند فیلترینگ را ابزاری کارآمد نمی دانند بلکه معتقد به ابزارهای ایجابی و حضور در کانال های جدید هستند تا پیام صلح دوستی ایران سربلند را به جهانیان برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.