امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 26, 2013
19:05 سه شنبه، 5ام آذرماه 1392
کد خبر: 59030

هشدار مخترع وب در خصوص افزایش فیلترینگ و جاسوسی آنلاین در جهان

مخترع وب با هشدار نسبت به مداخله دولت‌ها در ارتباطات دیجیتال٬ از پایان عصر فیلترینگ در آینده نزدیک خبر داد.
 
 
تیم برنرز لی با اشاره به افشاگری‌های اخیر درباره تلاش‌های گسترده دولت‌ها برای جاسوسی روی ارتباطات دیجیتال شهروندان٬ هشدار داد که جاسوسی‌های آنلاین تهدیدی جدی برای آینده دموکراسی و آزادی است.
 
وی از دولت‌هایی نظیر آمریکا و انگلیس خواست تا برای حراست از حریم خصوصی کاربران اینترنت بیشتر تلاش کنند.
 
تیم برنرز لی همچنین با لحنی سرشار از انتقاد خطاب به سیاستمداران آمریکایی گفت که برنامه‌های جاسوسی آنها پایه و اساس اینترنت را مخدوش کرده و راه توسعه و تکامل طبیعی بزرگ‌ترین شبکه ارتباطی انسان‌ها را سد خواهد کرد.
 
این متخصص 58 ساله علوم کامپیوتر که در لندن متولد شده و در سال 1989 وب پهناور جهانی (World Wide Web) را بنیان نهاده٬ موسسه‌ای با همین نام هم راه‌اندازی کرده که برای دومین سال متوالی 81 کشور تاثیرگذار در فرآیند حاکمیت اینترنت جهان را از نظر ضریب نفوذ اینترنت و آزادی دسترسی به محتوا و اطلاعات رده‌بندی کرده است.
 
در رده‌بندی سال 2013 این موسسه٬ آمریکا به‌خاطر جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی (NSA) و ضریب نفوذ پایین اینترنت در مناطق روستایی به رده چهارم سقوط کرده و سوئد برای دومین سال پیاپی در صدر نشسته است.
 
به گزارش دویچه وله، تیم برنرز لی معتقد است برای دیوارهای آنلاین نمی‌توان سرنوشتی متفاوت از سرنوشت دیوار برلین متصور شد.
 
او فروپاشی این دیوارهای آنلاین را محتوم می‌داند و می‌گوید کشورهایی نظیر چین حتی ممکن است در آینده خود داوطلبانه دست به این اقدام بزنند چون شکوفایی اقتصادی شگفت‌انگیزی را برایشان به همراه خواهد داشت.
 
به اعتقاد مخترع وب٬ این تغییر تدریجی خواهد بود اما تردیدی در این نیست که کشوری که امکان دسترسی کامل و آزادانه به وب را برای شهروندانش فراهم می‌کند٬ جامعه‌ای پویاتر و توسعه‌یافته‌تر خواهد داشت و اقتصادش هم قدرتمندتر خواهد شد.
 
برنرز لی اقداماتی نظیر اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا را نقض آشکار حقوق شهروندان در خفا خواند و گفت آنچه دولت‌هایی نظیر انگلیس و آمریکا انجام داده‌اند٬ مهم‌ترین تهدید در برابر اینترنت است؛ اینترنتی که به گفته او می‌تواند نیرویی عظیم برای ایجاد تغییرات مثبت در سراسر جهان باشد.
 
به اعتقاد او دولت‌ها این حق را دارند که برای مقابله با مجرمان آنلاین و آفلاین از ظرفیت‌های اینترنت بهره بگیرند اما باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری روی سازمان‌های جاسوسی وجود داشته باشد تا آنها از قدرت خود استفاده سوء نکنند و بیش از پیش به شهروندان پاسخگو باشند.
 
تیم برنرز لی معتقد است: اینترنت از زمان پیدایشش بیشتر نیرویی برای تحولات مثبت و مفید بوده و انسان را بسیار توانمندتر از پیش کرده است و در صورتی که این شبکه جهانی با مداخله سرکوب‌گرانه دولت‌ها تجزیه نشود همچنان می‌تواند منشأ تحولات مطلوب برای بشریت باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.