امنیت

فناوری اطلاعات

November 30, 2013
13:31 شنبه، 9ام آذرماه 1392
کد خبر: 59120

شناسایی ویروس جدید برای ست‌تاپ باکس‌های خانگی

کارشناسان امنیتی کرم اینترنتی جدیدی شناسایی کرده‌اند که با هدف آلوده کردن سیستم‌های رایانه‌ای x86 مبتنی بر لینوکس و PHP منتشر شده است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این کرم اینترنتی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند یک تهدید جدی برای دستگاه‌هایی مثل روترهای خانگی و گیرنده‌های ست‌- تاپ باکس(Set-Top Box) محسوب شود و تراشه مرکزی آن‌ها را دچار اختلال کند.
 
این طور که شرکت امنیتی Symantec گزارش داده است، بدافزار یاد شده بخش php-cgi را دچار آسیب‌پذیری می‌کند و باعث می‌شود که فضای لازم برای فعالیت کرم اینترنتی فراهم شود.
این آسیب‌پذیری با نام CVE-2012-1823 شناخته می‌شود که پیش‌ از این در می 2012 دو وصله امنیتی برای رفع آن عرضه شده بود و هنوز دیده می‌شود که حفره‌های امنیتی اجازه فعالیت آن را می‌دهند.
 
کرم جدید که با نام Linux.Darlloz شناخته می‌شود مبتنی بر کدهای مفهومی طراحی شده است و نخستین بار در اکتبر گذشته کارشناسان امنیتی Symantec آن را شناسایی کردند. 
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کرم تاکنون روی سیستم‌های x86 منتشر شده است. زیرا کدهای باینری دانلود شده از روی سرور آلوده ELF برای سیستم‌های اینتل منتشر شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.