اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

December 1, 2013
8:30 یکشنبه، 10ام آذرماه 1392
کد خبر: 59156

دلیل واقعی ممنوعیت روشن بودن تلفن‌های همراه در خطوط هوایی

همشهری آنلاین به نقل از LiveScience نوشت : صحبت کردن مسافران هواپیما با تلفن‌های همراه‌شان، بازی کردن‌شان با ابزارهای بازی کامپیوتری یا گوش دادن به پخش‌کننده‌های mp۳ در حین بلند شدن یا فرود آمدن احتمالا باعث سقوط هواپیما نمی‌شود، بلکه فقط آنها را در معرض رویارویی با مهمانداران قرار می‌دهد.
خطوط هوایی معمولا جانب احتیاط را نگه می‌دارند- با این وجود پژوهشگران و شرکت‌‌های هواپیمایی تقریبا هیچ شاهدی از اینکه تلفن‎های همراه یا سایر وسائل الکترونیکی با سیستم‌های هواپیما تداخل کنند، نیافته‌اند.
 
"سازمان هواپیمایی فدرال" آمریکا (FAA) در سال 1992 از RTCA، یک سازمان مستقل استانداردهای صنعت هوایی، خواست تا موضوع استفاده از وسائل الکترونیکی را در هواپیماها بررسی کند.
 
بررسی RTCA نشان داد که هیچ تداخلی به علت این وسائل را نشان نداد و نهایتا توصیه کرد که استفاده از لپ‌‌تاپ‌، وسائل بازی کامپیوتری و پخش‌کننده‌های موسیقی در هواپیماها مجاز اعلام شود. با این وجود این سازمان پیشنهاد کرد استفاده از این وسائل در حین مراحل بحرانی صعود کردن یا فرود آمدن به خاطر احتیاط ممنوع شود.
 
شرکت بوئینگ نیز چندین مورد از گزارش خدمه هواپیما درباره اینکه لپ‌تاپ‌ها یا وسائل بازی کامپیوتری باعث قطع شدن اتوپایلوت یا خلبان خودکار، چرخش ناخواسته هواپیما یا اختلال در صفحات نمایش وسائل هدایت هواپیما شده است، را مورد تحقیق قرار داد.این شرکت سازنده هواپیما هیچگاه نتوانست در آزمون‌ها در آزمایشگاه ناهنجاری‌های گزارش شده را بازسازی کند.
 
تلفن‌های همراه و وسائل با اتصال بی‌سیم مانند لپ‌تاپ‌ها نگرانی متفاوتی را برمی‌‎انگیزند. این وسائل امواج فعالی را در طیف الکترومغناطیسی- طیفی از امواج مورد استفاده در وسائلی مانند تلفن‌های همراه، رادیوها و شبکه‌‌های وای فای- را از خود ساطع می‌کنند. اما کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا این طیف را به قطعات متفاوتی برای استفاده‌های متفاوت تقسیم کرده است، و بنابراین تلفن همراه نباید با باندهای اختصاص داده شده برای ارتباطات هواپیما یا سیستم‌های ناوبری GPS تداخل کند.
 
تداخل با شبکه‎های زمینی
 
در واقع ممنوع شدن استفاده از وسائل با ارتباط بی‎سیم در پروازها بیش از آنکه با خطر سیستم‌‎های هواپیما مربوط باشد، به تداخل احتمالی با شبکه‌های زمینی مربوط است بود.
 
FCC استفاده از اغلب تلفن‎های همراه و وسائل با اتصال بی‌‎سیم را در هنگام پرواز ممنوع کرد، و دلیل آن را تداخل با شبکه‌‎های زمینی اعلام کرد. اما برخی از خطوط هوایی به مسافران اجازه می‎دهند که از تلفن‎های همراه‎شان در "حالت هواپیما" (airplane mode) – وضعیتی که در آن بخش گسیل امواج تلفن خاموش شده است- استفاده کنند.
 
FCC برای مدت کوتاهی لغو ممنوعیت استفاده از وسائل با اتصال بی‎سیم را در نظر داشت، اما در نهایت در سال 2007 تصمیم گرفت مقررات فعلی را تغییر ندهد، زیرا شواهد کافی درباره عدم تداخل کار این دستگاه‌ها با شبکه‌های زمینی در دست نبود. البته در جهت مقابل، شواهدی هم در دست نبود که این وسائل با این شبکه‌ها "تداخل دارند"، اما این سازمان تصمیم گرفت جانب احتیاط را نگهدارد.
 
گزارش RTCA به سفارش FAA در سال 2006 نیز این عدم وجود شواهد را ذکر کرده بود، وتوصیه کرده بود مقررات جاری درباره وسائل الکترونیک حفظ شود.
 
اما یک بررسی که در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ در سال 2006 انجام شد نشان داد که با وجود همه این مقررات، مسافران هواپیماها را از استفاده گاهگاهی از تلفن‎های همراه‌‌شان باز نمی‌‎دارد. بر اساس یافته‌‎های این بررسی در هر پرواز تجاری حدود یک تا چهار مکالمه تلفنی با تلفن‎های همراه انجام می‎شود.
 
جالب اینکه FAA پس از حادثه‎ای در ابتدای سال 2009 حتی مجبور شد که خدمه هواپیماها توصیه کند که تلفن‌های همراه‎شان را در حین صعود کردن یا فرودآمدن خاموش کنند. در این مورد صدای زنگ تلفن افسر اول هواپیما بالقوه باعث حواسپرتی در حین صعود کردن هواپیما شده بود- اما آنچنانکه این خدمه متذکر شدند "راهنمای عملیات عمومی"‌شان روشن نگاه داشتن تلفن‎ها را بوسیله آنها ممنوع نکرده بود.
 
حل مشکل ارتباط بی‎سیم
 
مسافرانی که نمی‎توانند پرواز را بدون ارتباط بی‌سیم بگذرانند، اکنون می‎‌توانند دست کم در شمار فزاینده‎ای از خطوط هوایی در درون هواپیما از ارتباط بی‎سیم به طور رایگان یا با پرداخت پول استفاده کنند.
 
چنین سرویس‎هایی از بخشی انحصاری از طیف الکترومغناطیسی استفاده می‎کنند که برای ارتباطات هوا به زمین اختصاص داده شده است.
 
استفاده از تلفن‎های همراه در حین پروازها همچنان مورد سوال باقی می‎ماند، و همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های صوتی اینترنتی مانند اسکایپ. اما مسافران دست کم می‌توانند خودشان را با این فکر تسکین دهند که آرامش‎شان در حین پرواز با سروصدای مسافران هنگام انجام مکالمات شخصی به هم نمی‎خورد.
 
آخرین خبر
 
 آخرین خبر هم اینکه برخی از خطوط هوایی و رده نخست‌شان، ایرفرانس سرویس تلفن همراه حین پرواز را در پروازهای بین‌المللی در اختیار می‌گذارند که امکان فرستادن ای میل و پیام‌های متنی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. ایر فرانس می‌گوید قصد دارد این سرویس را توسعه دهد تا امکان تماس صوتی را هم مسافران بدهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.