رگولاتوری

با سپاس وزارت ارتباطات از خدمات‌دهندگان حوزه ICT شکایت کنید: تلفن 195 و وبسایت 195.ir

دریچه ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه راهکار ارتباطی مستقیم با مشترکان این حوزه، شروع به کار کرد.
 
به گزارش تسنیم، یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شروع کار دولت یازدهم، تدارک سامانه‌ای برای ارتباطات مردمی بود تا مردم به راحتی بتوانند درخواست و شکایات خود از سرویس‌های ارتباطی نظیر تلفن ثابت، همراه، اینترنت و... را به این سامانه و در واقع به نوعی به مسئولان اجرایی این حوزه منتقل کنند.
 
مسئولانی که بیش از دولت‌های پیشین دایه‌دار حقوق مردم هستند و برای رضایت آنان، دست به همه کاری از قبیل عدم افزایش تعرفه‌های ارتباطی و دستور به افزایش کیفیت خدمات ارتباطی، می‌زنند.
به تازگی، سرویسی که واعظی بارها قول راه‌اندازی آن را در برنامه‌های مختلف داده بود، راه‌اندازی شده و مردم با شماره‌گیری 195 می‌توانند به سامانه گویای وزارت ارتباطات متصل شوند و از خدمات این بستر ارتباطی استفاده کنند.
 
واعظی همچنین گفته بود که تلفن گویای 195 امکان ارائه مطالبات و شکایات مردمی از وضعیت ارتباطات کشور و ارائه کنندگان خدمات و اپراتورها را فراهم می کند و ما از این طریق پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
این تلفن گویا که پیش از این تنها خبر از راه‌اندازی آن بود، "سپاس" نام گرفته است و شاید به نوعی قدردانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاربرانی که با آن تماس حاصل می‌کنند را نشان داده است.
به محض تماس با 195، تلفن گویا شروع به کار می‌کند و از تماس گیرنده بابت ارتباط با سامانه سپاس وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر می‌کند.
 
بعد از آن پیام‌هایی در قالب شماره‌  مطرح می‌شود که تماس گیرنده با انتخاب هر یک هدد یک تا سه به بخش مرتبط وصل می‌شود.
 
اما این عددها که هر کدام ناقل پیامی هستند به شرح زیر عمل می‌کنند:
عدد یک: ضبط و رسیدگی به درخواست به صورت پیام صوتی
عدد دو: ارتباط با کارشناسان در ساعات اداری
عدد سه: ثبت درخواست و رسیدگی به شکایات به صورت الکترونیکی
همانطور که از نام این گزینه‌ها مشخص است، در صورت فشردن دکمه یک، کاربر می‌تواند درخواست خود را به صورت صوتی داشته باشد که قطعا باید اطلاعات هویتی خود نظیر نام و شماره تماس مستقیم را بعد از مطرح کردن درخواست‌اش، به سامانه بسپارد تا با وی تماس گرفته شود.
عدد سه به گونه‌ای است که به کاربر طی پیامی از قبل ضبط شده، می‌گوید: مشترک گرامی، شما می‌توانید با همراه داشتن کد ملی و عدد 17 رقمی ثبت شکایات قبل، از طریق سایت WWW.CRA.IR برای ثبت  شکایات و پیگیری نتیجه اقدام نمایید.
اما عدد دو به صورت مستقیم، کارشناس را بر روی خط می‌آورد و کاربر به شکل گفتار باید درخواست خود را به او اطلاع دهد که در پایان هم شماره و نام وی پرسیده می‌شود.
در واقع هر سه شماره در نظر گرفته شده، کاری واحد را به گونه مختلف انجام می‌دهند و بسته به سلیقه کاربران، در ظاهر کمی متفاوت هستند.
 
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ثبت شکایات علاوه بر وبسایت سازمان تنظیم مقررات و شماره ویژه 195، از طریق وبسایت http://195.ir هم ممکن شده است. 

۱ دیدگاه

  • محمد رضا منصوری

    محمد رضا منصوری

    با سلام به دلیل خط تلفن منزل بصورت فیبر نوری اجبارا از اینترنت مخابرات یا مبینت بایست بهره برد که مدتی است با گرفتن اینترنت با سرعت 512kb/s از مخابرات با سرعتی بین 2 تا 15 کیلو بایت در ثانیه برخورداریم ،با شماره 2020 مخابرات در دو روز اخیر تماس داشته ام که بعد کلی معطلی اعلام می شودطی ساعات آینده با شما تماس گرفته خواهد شدو.. امید که ازین طریق مشکل حل شود پاسخ

​​