رگولاتوری

December 2, 2013
8:55 دوشنبه، 11ام آذرماه 1392
کد خبر: 59174

با سپاس وزارت ارتباطات از خدمات‌دهندگان حوزه ICT شکایت کنید: تلفن 195 و وبسایت 195.ir

دریچه ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه راهکار ارتباطی مستقیم با مشترکان این حوزه، شروع به کار کرد.
 
به گزارش تسنیم، یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شروع کار دولت یازدهم، تدارک سامانه‌ای برای ارتباطات مردمی بود تا مردم به راحتی بتوانند درخواست و شکایات خود از سرویس‌های ارتباطی نظیر تلفن ثابت، همراه، اینترنت و… را به این سامانه و در واقع به نوعی به مسئولان اجرایی این حوزه منتقل کنند.
 
مسئولانی که بیش از دولت‌های پیشین دایه‌دار حقوق مردم هستند و برای رضایت آنان، دست به همه کاری از قبیل عدم افزایش تعرفه‌های ارتباطی و دستور به افزایش کیفیت خدمات ارتباطی، می‌زنند.
به تازگی، سرویسی که واعظی بارها قول راه‌اندازی آن را در برنامه‌های مختلف داده بود، راه‌اندازی شده و مردم با شماره‌گیری 195 می‌توانند به سامانه گویای وزارت ارتباطات متصل شوند و از خدمات این بستر ارتباطی استفاده کنند.
 
واعظی همچنین گفته بود که تلفن گویای 195 امکان ارائه مطالبات و شکایات مردمی از وضعیت ارتباطات کشور و ارائه کنندگان خدمات و اپراتورها را فراهم می کند و ما از این طریق پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
این تلفن گویا که پیش از این تنها خبر از راه‌اندازی آن بود، "سپاس" نام گرفته است و شاید به نوعی قدردانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاربرانی که با آن تماس حاصل می‌کنند را نشان داده است.
به محض تماس با 195، تلفن گویا شروع به کار می‌کند و از تماس گیرنده بابت ارتباط با سامانه سپاس وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر می‌کند.
 
بعد از آن پیام‌هایی در قالب شماره‌  مطرح می‌شود که تماس گیرنده با انتخاب هر یک هدد یک تا سه به بخش مرتبط وصل می‌شود.
 
اما این عددها که هر کدام ناقل پیامی هستند به شرح زیر عمل می‌کنند:
عدد یک: ضبط و رسیدگی به درخواست به صورت پیام صوتی
عدد دو: ارتباط با کارشناسان در ساعات اداری
عدد سه: ثبت درخواست و رسیدگی به شکایات به صورت الکترونیکی
همانطور که از نام این گزینه‌ها مشخص است، در صورت فشردن دکمه یک، کاربر می‌تواند درخواست خود را به صورت صوتی داشته باشد که قطعا باید اطلاعات هویتی خود نظیر نام و شماره تماس مستقیم را بعد از مطرح کردن درخواست‌اش، به سامانه بسپارد تا با وی تماس گرفته شود.
عدد سه به گونه‌ای است که به کاربر طی پیامی از قبل ضبط شده، می‌گوید: مشترک گرامی، شما می‌توانید با همراه داشتن کد ملی و عدد 17 رقمی ثبت شکایات قبل، از طریق سایت WWW.CRA.IR برای ثبت  شکایات و پیگیری نتیجه اقدام نمایید.
اما عدد دو به صورت مستقیم، کارشناس را بر روی خط می‌آورد و کاربر به شکل گفتار باید درخواست خود را به او اطلاع دهد که در پایان هم شماره و نام وی پرسیده می‌شود.
در واقع هر سه شماره در نظر گرفته شده، کاری واحد را به گونه مختلف انجام می‌دهند و بسته به سلیقه کاربران، در ظاهر کمی متفاوت هستند.
 
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ثبت شکایات علاوه بر وبسایت سازمان تنظیم مقررات و شماره ویژه 195، از طریق وبسایت https://195.ir هم ممکن شده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.