رگولاتوری

December 2, 2013
19:45 دوشنبه، 11ام آذرماه 1392
کد خبر: 59179

تاکید وزیر ارتباطات بر لزوم ازدواج پست و فناوری اطلاعات!

وزیر ICT در ارتباط با این موضوع که قرار بر آن بوده که شرکت پست نیز از این پس هر ماه یک خدمت جدید ارائه کند توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که باید پست در کشور متحول شود چرا که به کارگیری خدمات پستی به خصوص در شهرهای بزرگ باعث کاهش ترافیک،‌ حمل و نقل و آلودگی هوا خواهد شد. به همین دلیل ما بر این باوریم که لازم است پست و IT با یکدیگر ازدواج کنند تا حاصل این ازدواج خدمات سریع و جدیدی را در اختیار مردم بگذارد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که اکنون تیمی جدید برای مطالعه در این زمینه مشغول به کار شده‌اند افزود: در کشورهایی که اینترنت و رشد تکنولوژی سرعت بالایی دارد میزان استفاده از پست هم افزایش می‌یابد.
 
وزیر ارتباطات دولت یازدهم به تشریح عملکرد صد روزه وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا ICT زیر بنای توسعه کشورها به شمار می‌رود و ما هم اگر بخواهیم کشور توسعه‌یافته‌ای دارا باشیم باید زیرساخت‌های قوی در این حوزه داشته باشیم.
 
 
محمود واعظی در ارتباط با موفقیت تیم هسته‌یی ایران در مذاکرات بین‌المللی اظهار کرد: شاید زمانی هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که در مدتی به این کوتاهی به چنین توافقی دست پیدا کنیم و درحال حاضر نیز برخی از صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود با روح آن توافق در تضاد است.
 
وی با بیان این‌که با امضای این تفاهم نامه از نظر روانی شالوده تحریم‌ها به لرزه درآمد، اظهار امیدواری کرد که در آینده در حوزه سیاست خارجی فضای مناسب‌تری بر کشور حکم‌فرا بوده و روابط خارجی کشور در جنبه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دگرگون شود.
 
وی در عین حال یادآور شد: بنا بر اعتقاد اقتصاددان‌های دنیا، 10 درصد سرمایه‌گذاری در حوزه ICT و رشد یک درصدی در GDP به همراه خواهد داشت.
 
واعظی ادامه داد: طی صد روز گذشته وزارت ارتباطات موفق شده است که در حوزه ICT بخش‌های مختلف را با هم همگام‌تر کند.
 
دراولین جلسه شورای عالی فضای مجازی اتفاقات بسیار خوبی حاصل شد که به این همگام سازی کمک کند.
 
افزایش پهنای باند اینترنت کشور
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش پهنای باند اینترنت ظرف صد روز گذشته اشاره کرد و گفت: در حوزه پهنای باند آنچه پیش از این وجود داشت اصلا در شان ملت ایران نبود و به همین دلیل یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت صورت دادیم تا این پهنای باند را افزایش دهیم و ظرف دو تا سه سال آینده تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های موجود مطالبات مردم را پاسخ دهیم.
 
واعظی در ادامه با یادآوری این که مناطق محروم، روستایی و مرزی و رسیدگی به وضعیت ارتباطی آن‌ها از دیگر برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات در دولت یازدهم به شمار می‌رود، اظهار کرد: اگر بخواهیم بحث افزایش دسترسی مردم به سرویس‌های مختلف و خدمات متعدد ارتباطی را مورد توجه قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که سرویس‌هایی خوبی که می‌توانند در حوزه تلفن ثابت و همراه ارائه شوند به گونه‌ای است که حتی این ظرفیت وجود دارد که دو برابر آنچه امروز دریافت می‌شود در این حوزه دریافتی داشته باشیم.
 
علت تغییر تعرفه‌های تلفن چه بود؟
 
اما وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به سوالی که درباره افزایش یافتن تعرفه‌های تلفن ثابت به رغم صحبت‌های او مطرح شده بود، توضیح داد:‌ در برهه‌ای از زمان ما این گونه اعلام کردیم که سیاست‌های دولت یازدهم اینطور نیست که تعرفه‌ها را بالا ببریم و مسائل خود را با خالی کردن جیب مردم اجرا کنیم. اما در این زمینه مدتی طول کشید که با شرکت مخابرات و همراه اول به توافق برسیم. به همین دلیل این دوستان که نگاه دیگری داشتند براساس هماهنگی‌هایی که با شورای رقابت انجام داده بودند قبض‌های خود را محاسبه و صادر کردند.
 
وی ادامه داد: شاید زمانی این دوستان فکر نمی‌کردند که ما تا این اندازه اصرار داشته باشیم. اما به هر صورت ما پلی هستیم بین مردم و اپراتورها و حقوق مردم نزد ما جایگاه خاصی دارد و در این میان لازم است اپراتورها به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به این که ما پروانه آنها را صادر کرده‌ایم، حتما نظارتهای لازم را خواهیم داشت؛ این اپراتورها باید سرویس‌های خوبی به مردم ارائه دهند و در عین حال خودشان هم ضرر نکنند.
 
واعظی ادامه داد: در این میان ما به این نتیجه رسیدیم که در مقطع فعلی و با کیفیتی که این خدمات دارند لازم نیست که در ماه‌های اول دولت جدید با این سرعت افزایش تعرفه داشته باشیم. البته یک اشتباه دیگر که در این زمینه رخ داده بود که مخابرات بر این عقیده بود که تعیین تعرفه‌ها بر عهده شورای رقابت قرار دارد و در این خصوص رییس شورای رقابت و البته نه اعضای این شورا بر این بحث تاکید نداشتند که تعرفه‌های تلفن ثابت باید در شورای رقابت مطرح شود اما این اشتباه در دولت مطرح شد و برروی موضوع پیگیری‌های لازم صورت گرفت.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه به استعفای چند روز پیش رییس شورای رقابت اشاره کرد و گفت: البته ایشان در نهایت استعفا دادند اما اگر استعفا نمی‌دادند ما نمی‌گذاشتیم این اتفاق رخ دهد.
 
وی در عین حال از صحبت‌های وزارت ارتباطات با اعضای هیات مدیره مخابرات و همراه اول خبر داد و افزود: در حال حاضر در حوزه سیاست‌ها به نظر می‌رسد نوعی دیدگاه مشترک ایجاد شده است. چرا که ما در این صحبت‌ها مطرح کردیم که لازم نیست تنها با افزایش تعرفه حاشیه سود بالا برده شود چرا که می‌توان با ارائه پروانه‌ها و سرویس‌های جدید درآمدزایی کرد.
 
او ادامه داد: امروزه در کشورهایی که رقابت اپراتورها جدی است شرایط متفاوت است و ما معتقدیم باید این رقابت در کشور ما هم ایجاد شود.
 
اما واعظی در ادامه صحبت‌های خود از کاهش قیمت پهنای باند برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خبر داد و گفت:‌ در آینده قرار بر آن است که پهنای باند با قیمت ارزان‌تری به دست این شرکت‌ها برسد تا آنها هم اینترنت با قیمت ارزان‌تری در اختیار مردم قرار دهند. امیدواریم در تلفن همراه همین گونه باشد و شاهد مسابقه برای بالا بردن تعرفه‌ها نباشیم.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات یادآور شد: اکنون با مذاکراتی که با اپراتورها داریم که در آینده شاهد آن باشیم که سرویس‌های بیشتری به مردم ارائه کنند و ما بتوانیم پروانه‌های نسل سه و چهار نیز در سال آینده صادر کنیم.
 
مردم نگران نباشند
 
واعظی خاطرنشان کرد: مردم هم نگران نباشند چرا که تا زمانی که توافقات میان مخابرات و وزارت ارتباطات ایجاد نشده بود قبض‌های تلفن ثابت با تعرفه‌های افزایش یافته به دست آنها رسید اما اکنون قرار بر آن است که قبض‌های بعدی این مبلغ به مشترکان بازگردانده شود.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه به افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل اشاره کرد و با بیان این‌که این رقم از ابتدای دولت یازدهم از 71.7 گیگابیت به حدود 100 گیگابیت رسیده ست گفت: به عبارت دیگر ما در همان صد روز حدود 50 درصد در میزان پهنای باند رشد داشته‌ایم و به شخصه امیدوارم در صد روز آینده به 150 گیگابیت برسد.
 
افزایش سرعت اینترنت
 
او ادامه داد: البته در این میان ممکن است گاهی مردم این سوال را داشته باشند که چرا با وجود این افزایش پهنای باند احساس نمی‌کنند که سرعت اینترنت فرقی کرده است اما ما از این 40 گیگابیت بر ثانیه به تازگی 10 گیگابیت آن در اختیار شرکت‌های PAP قرار داده‌ایم تا آن را بین کاربران خود به اشتراک بگذارند و مابقی این ظرفیت نیز به ترتیب به این شبکه اضافه خواهد شد چرا که کمی زمان می‌برد این پهنای باند آماده و توزیع شود. اما به هر صورت ظرف دو تا سه هفته آینده 30 گیگابیت مابقی به شرکت‌های PAP ارائه خواهد شد.
 
واعظی در عین حال اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های PAP هم میزان ضریب اشتراک پهنای باند خود را کاهش دهند چرا که اکنون به دلیل برخی محدودیت‌ها ممکن است آن‌ها با ضریب اشتراک یک به 16، یک به 20 و یا حتی یک به 40 پهنای باند خود را در اختیار کاربران قرار دهند.
 
وی اظهار کرد: ممکن است توجیه این شرکت‌ها این باشد که هر 40 کاربر به طور همزمان متصل نمی‌شوند که سرعت آن‌ها خیلی کاهش پیدا کند اما به هر حال تلاش ما بر این است که این عدد حتی به یک 8 برسد.
 
وی ادامه داد: در حوزه پهنای باند داخلی نیز زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم، پهنای باند ما 620 گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون این رقم به 850 گیگابیت رسیده و تا صد روز آینده امیدواریم به هزار گیگابیت برسد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در اتباط با افزایش قیمت برخی خط‌های ADSL اظهار کرد: ما هنوز پهنای باند را با قیمت قبلی در اختیار شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت می‌گذاریم به همین دلیل انتظار نداریم که آن‌ها اکنون تعرفه‌های خود را بالا ببرند. به همین دلیل اگر تخلفی دراین زمینه صورت بگیرد قطعا جلوی آن گرفته خواهد شد چرا که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه‌های هر بخش سقفی مجاز تعیین کرده است.
 
راه‌اندازی سامانه تلفنی 195
 
وی از راه‌اندازی سامانه تلفنی 195 به منظور رسیدگی به شکایات و انتقادات مردمی یاد کرد و افزود: این سامانه از هفته گذشته به طور آزمایشی آغاز به کار کرده است.
 
واعظی همچنین خاطرنشان کرد: شک نداریم که در هر صورت آینده با پروانه‌هایی که قرار است صادر شود و خدماتی که قرار است ارائه شود در بازار رقابت بیشتری خواهیم داشت.
 
لزوم ازدواج پست و فناوری اطلاعات
 
وی در ارتباط با این موضوع که قرار بر آن بوده که شرکت پست نیز از این پس هر ماه یک خدمت جدید ارائه کند توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که باید پست در کشور متحول شود چرا که به کارگیری خدمات پستی به خصوص در شهرهای بزرگ باعث کاهش ترافیک،‌ حمل و نقل و آلودگی هوا خواهد شد. به همین دلیل ما بر این باوریم که لازم است پست و IT با یکدیگر ازدواج کنند تا حاصل این ازدواج خدمات سریع و جدیدی را در اختیار مردم بگذارد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که اکنون تیمی جدید برای مطالعه در این زمینه مشغول به کار شده‌اند افزود: در کشورهایی که اینترنت و رشد تکنولوژی سرعت بالایی دارد میزان استفاده از پست هم افزایش می‌یابد.
 
واعظی همچنین یادآور شد: اکنون سامانه 193 نیز برای ارائه خدمات پستی در نظر گرفته شده و مردم می‌توانند از طریق این شماره نیازهای خود را تامین کنند بدون آن که از منزل خارج شوند.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات مطرح شده بود توضیح داد: این شبکه، شبکه‌ی عظیم است که در حکم مقام معظم رهبری برای راه اندازی شورای عالی فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه ایجاد این شبکه در بیان راحت است اما راه‌اندازی این شبکه کاری بزرگ است که ما باید در وزارتخانه و کل کشور همه بسیج شویم تا این موضوع را پیگیری کنیم.
 
جلسه شورای عالی فضای مجازی تا سه هفته دیگر
 
وی ادامه داد: بنا ندارم نسبت به گذشتگان انتقاد کنم یا حرفی بزنم در زمینه شبکه ملی اطلاعات هم ما هر اقدامی انجام دهیم اعلام خواهیم کرد. تاکنون نیز مشکلاتی در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی وجود داشت که اکنون این مشکلات برطرف شده و اولین جلسه این شورا با حضور سران سه قوه برگزار شد و فکر می‌کنیم جلسه بعدی ظرف دو تا سه هفته دیگر برگزار شود.
 
واعظی یادآور شد: وزارت ارتباطات مکلف شده است برای این جلسه مدل مفهومی پیشنهادی خود را به این شورا ارائه کند تا در صورت تایید بر روی آن کار شود و به دستگاه‌های مختلف نیز ابلاغ شود.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: لازم است که ما اینترنت با سرعت دو مگ را تا پایان برنامه پنجم توسعه در اختیار 60 درصد خانواده‌ها و مدارس قرار دهیم. البته دراین میان به این نکته هم توجه داشت که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هیچ مانعی برای استفاده اینترنت جهانی محسوب نمی‌شود بلکه با راه اندازی این شبکه افراد می‌توانند برای دسترسی به سایت‌های داخلی با صرف پهنای باند و هزینه کمتر سرعت بیشتری را تجربه کنند.
 
وی یادآور شد: وزارت ارتباطات تلاش دارد تا پایان دولت یازدهم هر صد روز عملکرد خود را تشریح کند و بدین ترتیب 14 برنامه صد روزه را پیگیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.