امنیت

فناوری اطلاعات

December 2, 2013
20:00 دوشنبه، 11ام آذرماه 1392
کد خبر: 59184

انتقاد فرمانده ناجا از حضور برخی مسئولان در فیسبوک

این روش که برخی از مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهایی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه رعایت کنند.
 
فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به حضور برخی مسوولان کشور در شبکه اجتماعی فیسبوک، اظهار کرد: اینکه برخی مسوولان بخواهند آرام آرام از خط قرمز عبور کنند و وارد فضایی شوند که بهره‌مندی از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست.
 
به گزارش ایلنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه سومین اجلاس روسای پلیس فتای استان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره استفاده از فیلترشکن و همچنین فیسبوک، گفت: در این مورد چیز جدیدی نیست که بخواهم آن را مطرح کنم، اما ابعاد حقوقی آن قابل بررسی است.
 
وی با بیان اینکه دسترسی به برخی سایت‌ها در داخل کشور ممنوع شده اما فعالیت آن‌ها تعطیل نمی‌شود، اظهار کرد: این روش که برخی از مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهایی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه رعایت کنند. فرمانده ناجا با اشاره به ساز و کاری که در فضای مجازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی همانطور که پیش از این نیز گفته شد، نگاهی فرصت محور است.
 
وی ساز و کار شورای عالی فضای مجازی و اختیارات آن را کافی دانست و گفت: در برخی از مباحث نیز می‌توان بازنگری انجام داد، بدون اینکه تغییری در قانون انجام شود که بر این اساس مشخص شده که هر فرد باید از چه حوزه‌هایی استفاده کند و در چه حوزه‌هایی نباید ورود پیدا کند. فرمانده ناجا درباره استفاده از فیلترشکن نیز خاطر نشان کرد: بدیهی است که وقتی ورود به سایتی ممنوع می‌شود، ورود به آن از طریق دیگر نیز دارای بار حقوقی و قضایی خواهد بود.
 
وی جرایم سایبری را جرایمی نوظهور دانست و با اشاره به پیشرفت فضای مجازی در کشورمان، گفت: همزمان با پیشرفت فضای مجازی، جرایم سایبری نیز رشد داشته است که خوشبختانه ما به موقع پلیس فتا را تشکیل دادیم. احمدی‌مقدم با بیان اینکه در دنیا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جرایم فضای مجازی کشف می‌شود، ادامه داد: این در حالیست که در کشور ما حدود ۸۰ درصد از جرایم کشف می‌شود.
 
فرمانده ناجا درباره مصادیق جرم در فضای مجازی نیز گفت: حضور در فضای مجازی جرم نیست، اما ابزار و نحوه استفاده از آن ممکن است به گونه‌ای باشد که منجر به عمل مجرمانه شود، همانطور که خرید اینترنتی عملی مجرمانه نیست، اما ممکن است از طریق همین سامانه، برداشت غیرمجاز اینترنتی صورت گیرد که این یک جرم است و پلیس با آن برخورد می‌کند. وی افزود: ممکن است عده‌ای نظیر هکر‌ها بسترهایی را برای اقدامات مجرمانه فراهم کنند که این افراد نیز مشمول جرم‌اند و با آنان برخورد می‌شود. فرمانده ناجا اضافه کرد: فکر نمی‌کنم که در بحث قوانین فضای مجازی نقصی داشته باشیم.
 
احمدی‌مقدم درباره یکپارچه شدن سرورهای نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز گفت: سرورهای ما یکپارچه نشد، بلکه امکان لینک در آن‌ها به وجود آمد، چرا که با توجه به تشابه زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهایی که داریم، امکان برقراری این ارتباط وجود دارد.
 
وی همکاری پلیس با دستگاه‌ قضایی را وسیع دانست و گفت: اقداماتی نظیر فرستادن پرونده به مقام قضایی و… در صورتی که از مسیر فضای مجازی انجام شود، سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید که در این خصوص بسترهای فنی فراهم شده و به شکل پایلوت نیز این امر اجرایی شده، اما فکر می‌کنم از اوایل سال آینده این امر به مرحله اجرا برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.