تبلت

تلفن همراه

سخت‌افزار

گوشی

December 2, 2013
21:39 دوشنبه، 11ام آذرماه 1392
کد خبر: 59196

فبلت سونی Xperia Z Ultra؛ از نمای نزدیک

سونی سرانجام بمب خود در دنیای فبلت‌ها(Phablet) عرضه کرد و با ورود یک محصول 6.3 اینچی سعی کرداین بازار را بیش از پیش رقابتی کند. گوشی هوشمند Xperia Z Ultra که پس از مدت‌ها انتظار سرانجام به طور رسمی معرفی شد، مبتنی بر پردازنده Snapdragon 800 ساخته شده است و باریک‌ترین دستگاه موبایلی مبتنی بر نمایشگر 1080 پیکسلی محسوب می‌شود.
Close windowClose window
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، لیست قابلیت‌های قابل ملاحظه‌ای که این گوشی-تبلت هوشمند را از محصولات مشابه موجود در بازار متمایز می‌کند بسیار طولانی است. این قابلیت‌ها بسیار زیاد هستند و می‌توانند آن را برای کاربران کاربردی‌تر کنند. این فبلت را در اصل می‌توان دستگاهی بین Xperia Z و Xperia Tablet Z دانست. برای طراحی این فبلت از فلسفه OmbiBalance سونی استفاده شده است که بر پایه آن شیشه به عنوان بخش اصلی بدنه به کار می‌رود و باریک بودن بدنه حرف اصلی را می‌زند.
 
 
Close window
 
فبلت Xperia Z Ultra تنها 6.5 میلیمتر ضخامت دارد و از این نظر می‌توان آن را باریک‌ترین دستگاه موبایلی جهان مجهز به نمایشگر لمسی 1080 پیکسلی دانست. علاوه بر این، در حالت کلی هم این محصول یکی از باریک‌ترین دستگاه‌های موبایلی جهان است. این محصول برخلاف Xperia Tablet Z از آخرین پردازنده موجود در بازار و آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید بهره برده است.
 
سونی Xperia Z Ultra در یک نگاه
پشتیبانی از شبکه: چهار باند GSM/GPRS/EDGE، نه باند UMTS/HSPA، اتصال به شبکه مخابراتی LTE با سرعت 100 مگابایت در ثانیه
شکل ظاهری: فبلت فوق باری، ضدآب و نمایشگر ضدضربه
ابعاد: 179.4 در 92.2 در 6.5 میلیمتر – وزن 212 گرم
نمایشگر: 6.4 اینچ شامل 16 میلیون رنگ با کیفیت 1080 پیکسل(1080 در 1920 پیکسل) به صورت لمسی مبتنی بر فناوری TFT Triluminous همراه با قابلیت X-Reality و OptiContrast
پردازنده مرکزی: چهار هسته‌ای Krait 400 با توان 2.2 گیگاهرتز برای هر هسته پردازشگر
پردازنده گرافیکی: Adreno 330
تراشه: Qualcomm Snapdragon 800
رم: 2 گیگابایت
سیستم‌عامل: اندروید 4.2 یا Jelly Bean
حافظه: 16 گیگابایت، با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD
دوربین: 8 مگاپیکسل همراه با قابلیت اتوفوکوس با توانایی تشخیص چهره، ضبط تصاویر با کیفیت Full HD(1080 پیکسل) با سرعت 30 فریم در ثانیه، دوربین دوم مخصوص تماس‌های تصویری با کیفیت 2 مگاپیکسل با توانایی ضبط تصاویر با کیفیت Full HD
سیستم ارتباطی: Wi-Fi a/b/g/n، Wi-Fi hotspot، بلوتوث 4.0، ورودی استاندارد microUSB به همراه هاست MHL و USB، گیرنده ماهواره‌ای GPS همراه با A-GPS، جک صوتی 3.5 میلیمتری، فناوری کوتاه‌بورد موبایلی NFC
دیگر قابلیت‌ها: پشتیبانی از استاندارد IP58، مقاوم در برابر ورود گرد و غبار و ضدآب تا عمق یک متری، شاتر ضدآب دوربین و شیشه ضدخش برای بخش رویی و پشتی، قاب فلزی در اطراف بدنه گوشی
 
این محصول یک رقیب جدی و سرسخت برای Galaxy Note III سامسونگ و دیگر فبلت‌های موجود در بازار محسوب می‌شود. ما تاکنون شنیده بودیم که برخی گوشی‌های موجود در بازار مبتنی بر تراشه Snapdragon 800 عرضه می‌شوند، اما باید گفت که این نخستین محصولی است که مبتنی بر تراشه یاد شده به دست کاربران جهانی می‌رسد. طراحی جذاب این محصول و بدنه باریک نیز یکی دیگر از مزایای آن است که توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند. 
 
برای این فبلت قابلیت پشتیبانی از استاندارد IP58 تعریف شده است و بنابراین می‌توان آن را ضدآب دانست. این گوشی بزرگ می‌تواند تا عمق یک متری آب با شما همراه شود که باید توجه داشته باشید قابلیت یاد شده برای Xperia Z و Galaxy S4 Active سامسونگ دیده نمی‌شود.
 
 
Close window
 
Close window
 
 
نمایشگر این فبلت کیفیت 1080 پیکسلی دارد و اگرچه در اندازه بزرگ طراحی شده است، اما تصاویر را با تراکم 344 پیکسل در هر اینچ مربع به نمایش می‌گذارد. این کیفیت به‌اندازه‌ای است که بتوان برچسب Retina را به آن چسباند. برای این نمایشگر از فناوری Triluminos به همراه OptiContrast  و  X-Realityاستفاده شده است و بنابراین می‌توان آن را بسیار قابل قبول دانست. به طور کلی کیفیت نمایشگر از مدل Xperia Tablet Z هم بیشتر است.
 
بدنه باریک فبلت بسیار قابل ملاحظه است و باتری آن از نوع 3000 mAh در نظر گرفته شده است تا نیروی لازم برای نمایشگر بزرگ تامین شود. البته باید توجه داشت که این باتری برای یک پردازنده پرقدرت چهار هسته‌ای با تان 2.2 گیگاهرتز و همچنین نمایشگر 6.4 اینچی با کیفیت 1080 پیکسل کافی نیست.
در کل می‌توان Sony Xperia Z Ultra را اینگونه معرفی کرد: بزرگ، پرقدرت، باریک و زیبا. با این توضیحات، شما هم آن را بهترین فبلت در بازار جهانی می‌دانید؟ باید توجه داشت که بررسی اولیه برای این محصول بسیار قابل ملاحظه بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در بازار جهانی با استقبال گسترده کاربران مواجه شود.
 
Xperia Z Ulta سونی در دستان شما
این محصول را در اصل باید یک فبلت بزرگ دانست. فبلت Xperia Z Ulta بین Galaxy Note II سامسونگ و Nexus 7 گوگل طبقه‌بندی می‌شود. این اندازه اهمیت زیادی دارد. یکی از نکاتی که در مورد این دستگاه باید به خاطر سپرد این است که Xperia Z Ulta گوشی نیست. این محصول تمام قابلیت‌های تلفنی و ارتباطی را دارد، اما نمی‌توان از آن به عنوان یک گوشی راحت برای برقراری تماس‌های تلفنی یاد کرد. البته باید گفت که هندفری‌های فراوانی وجود دارند که امکان تماس آسان با این محصول را فراهم می‌کنند.
 
 
Close window
 
فبلت Xperia Z Ultra سونی در 95 درصد موارد از جمله جست‌وجوهای اینترنتی، تماشای تصاویر ویدیویی، انجام بازی‌های رایانه‌ای، ارسال پیام و دیگر کارها ابزاری کاربردی است که نسبت به دیگر دستگاه‌ها برتری دارد. 
ما بسیار خوشحال هستیم که بار دیگر در محصولات سونی از فلسفه OmniBalance استفاده شده است. این طرحی برای Xperia Z و Xperia Tablet Z نیز دنبال شده بود و بسیار مورد علاقه کاربران قرار گرفته بود. فبلت بزرگ Z Ultra ظاهر بسیار زیبایی دارد و آلومنیوم براقی که دور بنده آن به کار رفته است، در کنار بدنه شیشه‌ای جذابیت خاصی به آن می‌بخشد.
 
 
Close window
 
متاسفانه شما باید همواره بدنه این فبلت را تمیز نگه دارید تا ظهر زیبای خود را حفظ کند. شیشه‌هایی که در قسمت پشت و روی این فبلت کار گذاشته شده، به گونه‌ای است که اثر انگشت را به راحتی روی خود نگه می‌دارد.
 
 
Close window
 
ضخامت 6.5 اینچی بدنه این محصول بسیار قابل ملاحظه است. گوشه‌های تیز این دستگاه باعث شده است تا حمل آن در دست چندان آسان نباشد. اما زمانی که با این دستگاه باریک به صورت دودستی کار می‌کنید، به هیچ مشکلی برنخواهید خورد. همچنین باید توجه داشته باشید که این دستگاه چندان سنگین نیست و تنها 212 گرم وزن دارد. البته در عین حال وزن این محصول از Galaxy Mega 6.3 سامسونگ که بدنه پلاستیکی داشت و در آن از شیشه استفاده نشده بود اندکی بیشتر است.
برای این فبلت نمایشگر لمسی 6.4 اینچی در نظر گرفته شده است که تصاویر را با کیفیت 1080 پیکسل به نمایش می‌گذارد. این نماشگر قادر است تصاویر را با تراکم 344 پیکسل در هر اینچ مربع(344ppi) نمایش دهد. بنابراین می‌توان گفت که شفافیت تصویر در این محصول نسبت به گوشی قبلی اپل یعنی آیفون 5 بیشتر است. 
 
سونی برای نمایشگر این فبلت یک قابلیت منحصر به‌فرد در نظر گرفته است. بر اساس این قابلیت شما می‌توانید هر گونه خودکار، مداد یا قلم هوشمند را روی نمایشگر آن مورد استفاده قرار دهید. این نمایشگر همچنین با قلم‌های خازنی هم سازگاری دارد که البته در بازار به سختی پیدا می‌شود. در حالی که استفاده از خودکار و مداد معمولی روی این نمایشگر بسیار آن است، شما در هر مکان و زمانی می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که بدنه 6.5 میلیمتری Xperia Z Ultra سونی باعث شده است تا سونی نتواند برای این محصول از قلم هوشمند استفاده کند.
 
Close window
 
سونی برای اینکه در بازار دستگا‌ه‌های الکترونیکی همراه پیش‌رو باشد، بر قابلیت ضدآب بودن تمرکز فراوان دارد. دستگاه Xperia Z Ultra مبتنی بر استاندارد IP58 ساخته شده است. لازم به ذکر است که دستگاه‌های Xperia Z سونی و Galaxy S4 Active  سامسونگ استاندارد IP57 را در خود جا داده‌اند و بر این اساس با فبلت جدید می‌توانید تا عمق بیشتری از آب بروید و به مدت طولانی‌تر آن را زیر آب نگه دارید.
 
 
 
Close window
Close window
Close window
 
مدل مشکی این محصول به گونه‌ای ساخته شده است که بدنه آن از دور پلاستیکی می‌نماید و مدل سفید نیز با بدنه آلومینیومی براق رخ می‌نماید.
 
باید توجه داشت که این محصول در مقایسه با Galaxy S4 سامسونگ که نمایشگر 5 اینچی دارد، بسیار بزرگتر طراحی شده است و حتی اگر دستان بزرگی هم داشته باشید، به سختی می‌توانید آن را نگه دارید.
 
نکته قابل ملاحظه در مورد این فبلت این است که سونی برای بدنه آن از تعداد کمتری درپوش استفاده کرده است و در مجموع روی بدنه آن دو درپوش پلاستیکی می‌بینید که یکی از آن‌ها برای ورودی microUSB و دیگری برای ورودی میکرو سیم‌کارت و کارت حافظه microUSB مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشته باشید که جک استاندارد 3.5 میلیمتری مخصوص هدست بدون هرگونه درپوش طراحی شده است.
 
Close window
 
برای این محصول از تراشه مرکزی Snapdragon 800 استفاده شده است. این تراشه شامل چهار هسته پردازشگر Krait 400 CPU می‌شود که هر یک از آن‌ها با توان 2.2 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. این فبلت همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 330 را در خود جا داده است که این روزها آن را در بیشتر گوشی‌های هوشمند پیشرفته می‌بینیم.
در کل باید گفت که Sony Xperia Z Ultra پس از ورود به بازار در فصل سوم سال 2013 میلادی توانست دور تازه‌ای از رقابت‌ها را بین پیشرفته‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی همراه آغاز کند.
 
معیار عملکرد Sony Xperia Z Ultra
دستگاه Xperia Z Ultra سونی نه تنها یک فبلت 6.4 اینچی محسوب می‌شود، بلکه می‌توان آن را متعلق به گروه کوچکی از دستگا‌ه‌های الکترونیکی همراه دانست که پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 800 را در خود جا داده‌اند. 
این محصول پرقدرت از معدود فبلت‌های موجود در بازار است که شامل هسته‌های پردازنده Krait 400 با توان 2.2 گیگاهرتز می‌شود و برای آن رم 2 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. پردازنده گرافیکی آن نیز آخرین مدل موجود در بازار یعنی Adreno 330 GPU است و می‌تواند همه نیازهای کاربران را برطرف کند. در کل این محصول را می‌توان از نظر اندازه و توان بهترین مورد موجود در بازار دانست.
 
لوازم جانبی Sony Xperia Z Ultra
شرکت سونی همزمان با عرضه این محصول از مدل جدید شارژر Magnetic Charging Dock با نام DK30 رونمایی کرد. این دستگاه یک بخش مغناطیسی را در خود جا داده است که گوشی را در جایگاه درست قرار می‌دهد و بنابراین، شما بدون نگاه کردن هم می‌توانید Z Ultra را در جایگاه مناسب قرار دهید. این شارژر همچنین می‌تواند به عنوان یک پایه نیز مورد استفاده قرار گیرد تا در هنگام تماشای تصاویر بتوانید از آن استفاده کنید.
 
Close window
 
سونی با این دستگاه قابل حمل بزرگ ابزار Smart Bluetooth Handset را به عنوان یک دستگاه جانبی عرضه کرده است. این دستگاه می‌تواند به عنوان یک هدست بلوتوث یا یک تلفن همراه کوچک مورد استفاده قرار گیرد یا و صداها را با کیفیت HD Voice به گوش شما برساند.
 
Close window
 
 
سونی همچنین ابزار SmartWatch 2 که مدل جدید SmartWatch محسوب می‌شود را در اختیار کاربران گذاشده است. این محصول قابلیت‌های به‌روز شده فراوانی دارد و از نظر ظاهری بهتر طراحی شده است.
 
 
Close window
 
این ساعت مچی هوشمند نسبت به مدل قبلی به صورت مستطیلی‌تر طراحی شده است و از نظر زیبایی هم‌راستا با Xperia Z سونی است. بخش رویی این ساعت از جنس شیشه و بخش پشتی بدنه و کلیدهای جانبی از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند که این طراحی را در مدل Xperia Z Ultra نیز تا اندازه‌ای مشاهده می‌کنیم.
ساعت مچی SmartWatch 2 نمایشگر 1.6 اینچی از نوع TFT دارد که تصاویر در آن با کیفیت 220 در 176 پیکسل به نمایش درمی‌آیند که مدل قبلی تصاویر را با کیفیت 128 در 128 پیکسل نمایش می‌داد. این محصول همچنین باریک‌تر طراحی شده است و ظاهر بهتری دارد.
این محصول همانند ساعت‌های مچی معمولی به شما امکان می‌دهد بند 24 میلیمتری آن را متناسب با اندازه مچ دست خود تنظیم کنید. در موقع عرضه این ساعت به همراه یک بند چرمی و فلزی فروخته می‌شود. اما سونی در نظر دارد مدل‌های دیگری از آن را هم عرضه کند.
 
Close window
 
این ساعت مچی تا اندازه‌ای ضدآب ساخته شده است و این طور که در صفحه مخصوص معرفی آن توضیح داده شده، شما نمی‌توانید با این ساعت زیر آب بروید. با این وجود شرکت سونی برای آن از استاندارد IP57 بهره برده است.
با این وجود باید توجه داشته باشید که این محصول بیش از یک ساعت معمولی است. برای این دستگاه از فناوری ارتباطی بلوتوث 3.0 و NFC استفاده شده و روی آن سیستم‌عامل اندروید نصب شده است. شما همچنین می‌توانید بدون اینکه از گوشی خود استفاده کنید، پیام‌های دریافتی روی آن را روی ساعت مچی هوشمند خود در اختیار بگیرید.
 
با نمایشگر لمسی و سیستم‌های کنترلی اندرویدی، شما به راحتی می‌توانید کنترل دستگاه را در اختیار داشته باشید. شما در این ساعت می‌توانید ابزارهای مورد نیاز خود را در اختیار بگیرید، پیام‌های متنی را ارسال و دریافت کنید،‌ به تماس‌های دریافتی پاسخ دهید، صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی را به‌روز کنید، اطلاعات تقویم الکترونیکی خود را در اختیار داشته باشید و از راه دور موسیقی‌های مورد نظر خود را پخش کنید.
 
ساعت مچی SmartWatch 2 می‌تواند به صورت خودکار به فعالیت خود ادامه دهد و مانند یک ساعت مچی معمولی برای نشان دادن زمان و تایمر مورد استفاده قرار گیرد.
 
در زمینه باتری، سونی توضیح داده است که با هر بار شارژ در حالت معمولی می‌توان به مدت یک هفته از این ساعت استفاده کرد و اگر قرار باشد از آن به صورت متوسط استفاده کنیم باتری تا چهار روز دوام می‌آورد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.