رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 3, 2013
22:04 سه شنبه، 12ام آذرماه 1392
کد خبر: 59231

بیشترین شکایات پیامکی از «همراه اول» است

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه ۸۳ درصد کل شکایت‌های پیامکی مربوط به همراه اول است، گفت: برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به وسیله دولت مشکل اصلی بود.
 
 
به گزارش فارس، حسن نجفی‌ سولاری امروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود که در محل مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد، اظهار داشت: کیفی‌سازی و خوداتکایی مراکزی که راه‌اندازی شده جزء اولویت‌ها بوده است، اینطور به نظر می‌رسد نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیت این مرکز است.
 
گلوگاه بازار، گلوگاه صنعت دیجیتال است
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال افزود: گلوگاهی که در صنعت دیجیتال ایران وجود داشته، گلوگاه بازار است که برای رفع مشکل بازار در یک مقطع زمانی 10 روزه محلی تهیه می‌شود تا محصولات عرضه شوند.
 
وی ادامه داد: تغییر رویکرد این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برای حل مشکل بازار نیست، نمایشگاه باید فضایی برای عرض اندام رقابت، مهارت و خلاقیت باشد. شاید یکی از دلایل توقف این دوره از نمایشگاه این نگاه جدید باشد.
 
برنامه مرکز رسانه‌های دیجیتال در 15فصل پیش‌بینی شد
 
وی با بیان اینکه برنامه‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال در دوره یازدهم در 15 فصل و در 65 عنوان پروژه اجرایی پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: این برنامه‌ها بر اساس رویکرد وزیر ارشاد در مجلس شورای اسلامی است.
 
نجفی سولاری در ادامه با بیان اینکه بخشی از این برنامه‌ها مربوط به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌شود، ادامه داد: اولین گام این بود که از افراد تولید‌کننده و ناشر دیجیتال نظرخواهی شود که در این باره شاهد استقبال قابل توجهی بودیم.
 
برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به وسیله دولت مشکل اصلی بود
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه اساساً برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به وسیله دولت و با منابع دولتی مشکل اصلی بوده است، اظهار داشت: باید کارگزار نمایشگاه خود صاحبان اصلی اعم از ناشران، تولید‌کنندگان و محققین باشد و مأموریت دولت فقط کنترل و سیاست‌گذاری باشد.
 
به گفته وی، هم اکنون 4 تا 5 شرکت خصوصی پذیرفته‌اند که امور نمایشگاه را مطابق با سیاست‌های وزارت ارشاد به سرانجام برسانند.
 
ضرورت نگرش فراملی به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هم اکنون در دنیا نمایشگاه‌های زیادی برپا می‌شود. لازم است که در خصوص نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز از بعد ملی و منطقه‌ای فراتر رویم و با یک نگاه بین‌المللی این نمایشگاه را برپا کنیم. به طوری که در افق 1404 در برگزاری نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال در منطقه برتر شویم و محل رجوع کمپانی‌های خارجی و تولید‌کنندگان داخلی باشیم.
 
برگزاری نمایشگاه توسط بخش خصوصی
 
وی درباره واگذاری امور نمایشگاه به بخش خصوصی یادآور شد: به احتمال زیاد برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال توسط بخش خصوصی خواهد بود و وزارت ارشاد فقط وظیفه حاکمیتی خود را انجام می‌دهد.
 
نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال مثل دوقلوهای بهم چسبیده شده است
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال گفت: باید توجه داشت که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با جشنواره رسانه‌های دیجیتال متفاوت است اما معمولاً نمایشگاه و جشنواره در تصورات مثل دوقلوهای بهم چسبیده شده است. این در حالی است که جدا بودن آنها مزیت‌های رقابتی ایجاد می‌کند.
 
وی یادآور شد: از هم اکنون اقدامات برپایی جشنواره رسانه‌های دیجیتال آغاز شده است. شاید مجبور شویم فعلاً جشنواره را به کمک منابع مالی اجرایی کنیم.
 
25 آذر پایان مهلت ارسال آثار برای جشنواره
 
نجفی سولاری درباره مهلت ارسال آثار برای جشنواره رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: شرکت‌کنندگان می‌توانند تا 25 آذر ماه آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کنند.
 
وی همچنین از اعلام فراخوانی عمومی برای شرکت‌های بخش خصوصی که راغب به برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هستند سخن به میان آورد و ابراز داشت: از  13 آبان  92 این فراخوان در سایت سرآمد اعلام شده است.
 
ضرورت همگرایی در برگزاری نمایشگاه
 
وی با تأکید بر همگرایی در برگزاری نمایشگاه‌های دیجیتال اظهار داشت: در شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد در قالب برنامه‌های این همگرایی پیشنهاد شده است، شورای عالی فضای مجازی برای همگرایی به وجود آمده است که در آن شورای معین نیز به مسائل رسیدگی می‌کند.
 
تداخل نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال در ادامه از تداخل نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال خبر داد و گفت: این همگرایی حتی در حوزه مطبوعات نیز به وجود می‌آید به طوری که در بخش خبر و خبرگزاری نمایشگاه مطبوعات مرکز رسانه‌های دیجیتال همکاری لازم را خواهد داشت.
 
به گفته نجفی سولاری از این پس در حوزه مخابرات، اپراتوری‌های موبایل و حوزه ارشاد همگرایی ایجاد می‌شود.
 
وی با بیان اینکه وظایف مرکز رسانه‌های دیجیتال در 33 بند مصوب و ابلاغ شده است، ابراز داشت: این در حالی است که برخی از افراد در کشور هنوز مایل نیستند به دلایل مختلف که باید این دلایل کالبدشکافی شود، تابع قوانین باشند.
 
سرقت،کپی و قفل شکنی بزرگترین آسیب فناوری‌ اطلاعات است
 
وی خاطر نشان کرد: یکی از آسیب‌های بزرگ فناوری اطلاعات مصیبت سرقت، کپی زدن و قفل‌شکنی است که میزان آن نیز حجم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
 
وی یادآور شد: پیشنهاد شده است قوه مقننه در لایحه بودجه خود لحاظ کند که هر کسی که از بودجه‌های دولتی و عمومی استفاده می‌کند قوانین و مقررات را نیز رعایت کند.
 
مبالغ واریزی شرکت‌کنندگان نمایشگاه لغو شده،‌ عودت داده شد
 
وی در پاسخ به سوال فارس درباره تکلیف شرکت‌کنندگان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که برای شرکت در نمایشگاه لغو شده،‌ مقدمات لازم را فراهم آورده بودند، گفت: 600 شرکت و مؤسسه برای این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان 52 مورد واریز وجه داشته‌اند که طی اطلاعیه‌ای اعلام شد مبالغ عودت داده می‌شود.
 
وزارت ارشاد 15سال از صدا و سیما عقب است
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با تأکید بر اینکه یکی از وظایف وزارت ارشاد ایجاد زیرساخت‌های اتوماسیون مناسب است، افزود: در  وزارت ارشاد متأسفانه این امر به خوبی صورت نگرفته است به طوری که می‌توان گفت هم اکنون وزارت ارشاد در این باره 15 سال از صدا و سیما عقب‌تر است.
 
وی بودجه پیشنهادی مرکز رسانه‌های دیجیتال را 105 میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: آیا با توجه به هجمه‌ای که در حوزه رسانه‌های دیجیتال به کشور می‌شود و با توجه به وضعیت حاکمیتی، مصوبه ابلاغ شده  بودجه آیا باید به قیمت یک بازیکن یا قیمت خرید یک خانه در کشور باید باشد؟
 
تغییر نگاه در ممیزی مجوزها
 
وی با تأکید بر اخذ مجوز در حوزه رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: باید نگاهمان را در ممیزی مجوزها به سمت افراد و اشخاصی که معیارهای معین و مشخص تخصصی‌تری را دارند سوق دهیم.
 
ایجاد پایگاه‌های مشاوره تولیدات دیجیتال
 
نجفی سولاری یادآور شد: برای تولید محتوا پایگاه‌های مشاوره با همکاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود، طرح با منویات جمهوری اسلامی در این پایگاه تطبیق داده می‌شود البته امانت‌داری نیز حفظ می‌شود. به نفع تولید‌کننده است که یکسری قواعد و اصول را رعایت کند.
 
شکایت‌های پیامکی 1388 مورد را شامل شده است
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال خاطر نشان کرد: کل شکایت‌های پیامکی 1388 مورد بود که بیشترین درصد آن با  83 درصد مربوط به همراه اول و  17 درصد به ایرانسل می‌شد ضمن آنکه بیشترین موضوع نیز مسابقات پیامکی با 46 درصد و پیامک‌های انبوه با  26 درصد را به خود اختصاص داده بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.