اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

December 5, 2013
18:56 پنجشنبه، 14ام آذرماه 1392
کد خبر: 59262

وزیر ارتباطات از بازنگری در سایت‌های فیلتر شده خبرداد

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌های خود برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: روز شنبه ساعت 1 تا 2 بعدازظهر به صورت آنلاین در 5 شبکه اجتماعی حضور خواهم یافت تا از نظرات مردم باخبر شده و با کاربران این شبکه‌ها در ارتباط باشم و چنانچه این آزمایش موفق بود از رئیس جمهور نیز درخواست می‌شود تا در این شبکه‌ها صفحه‌ای داشته باشند.
 
 
محمود واعظی، در حاشیه مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قرار است از هفته آینده عضو شبکه‌های اجتماعی شوم و با وجود اینکه نمی‌توانیم بین این شبکه‌ها تفاوت قائل شویم به عضویت 5 شبکه‌ای که بیشترین مراجعه را داشته‌اند درخواهم آمد و از روز شنبه نخستین آزمایش خود را با برقراری تماس آنلاین در این شبکه‌ها خواهیم داشت.
 
وی با بیان اینکه زیرساخت فعال شدن شبکه‌های اجتماعی را در کشور فعال می‌کنیم و باید در این زمینه سرعت اینترنت افزایش پیدا کند، گفت: ما می‌خواهیم شبکه‌های اجتماعی داخلی را در حدی فعال کنیم که در آینده یکی از این شبکه‌ها آنقدر پررنگ شود که بتواند به عنوان شبکه اجتماعی بین‌المللی معرفی شده و خارجی‌ها نیز کاربران آن باشند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد بازنگری در سایت‌های اینترنتی که قبلا فیلتر شده  است، گفت: ما به عنوان یکی از اعضای کمیته تعیین مصادیق و نیز دیگر اعضای دولت که در این کمیته عضو هستیم با برخی از روش‌های گذشته این کمیته در مورد فیلتر سایت‌های اینترنتی موافق نیستیم و قرار است در این کمیته تلاش شود تا سخت گیری‌های موجود بازنگری شده و کاهش پیدا کند تا مردم از سایت‌های اینترنتی بیشتری استفاده کنند.
 
وی در مورد عضویت برخی وزرای کابینه دولت تدبیر و امید در فیس بوک و چگونگی دور زدن سامانه فیلترینگ برای عضویت در این شبکه‌ها گفت: این موضوع را از خودشان بپرسید.
 
واعظی با تاکید بر اینکه برندهای ایرانی باید به صورت بین‌المللی فعال شوند، تاکید کرد: چنانچه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی و اپراتورها فعالیت قوی و موثری داشته باشند، می‌توانم تجربه 27 سال دیپلماسی‌ام را در خدمتشان قرار دهم تا این شرکت‌ها به برند بین المللی تبدیل شوند.
 
واعظی با تاکید بر اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی در اختیار ما نیست، اضافه کرد: در کمیته تعیین مصادیق فیلترین 13 عضو وجود دارد که وزارت ارتباطات یکی از اعضای این کمیته است و ما علاقه مندیم همه مردم بدون فیلتر از شبکه‌های اجتماعی سالم استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد فعالیت بخش خصوصی در عرضه و توزیع پهنای باند اینترنت گفت: ما هیچ محدودیتی برای شرکت‌های خصوصی که بخواهند پهنای باند اینترنت بین الملل را خریداری و وارد کشور کنند، نداریم. ما پهنای باند بین الملل را از آنها خریداری می‌کنیم و بعد از پالایش در اختیار مردم قرار خواهیم داد بر این اساس آمادگی داریم هر شرکت خصوصی که علاقه مند است در این حوزه سرمایه گذاری کند.
 
آمادگی وزارت ارتباطات برای راه اندازی نسل سوم وچهارم موبایل
 
وی در مورد راه اندازی نسل سوم و چهارم موبایل در کشور نیز گفت: از نظر ما محدودیتی برای فعال شدن اپراتورهای دیگر در ارائه خدمات نسل سوم و چهارم موبایل وجود ندارد و سازمان تنظیم مقررات شرایطی را اعلام می‌کند تا هر شرکت و اپراتور جدیدی که علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش بود در این حوزه فعالیت کند.
 
تصمیم گیری برای بخش‌های منفک شده از وزارتخانه
 
واعظی در مورد ساختارهای منفعل شده از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: تمام بخش‌هایی که از این وزارتخانه جدا شده بود در دولت تدبیر و امید به این وزارتخانه بازگشته است و تنها سازمان فضایی ایران است که باید در مورد بازگشت آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: در این زمینه چند پیشنهاد مطرح شده که یکی از آنها این است که بخش مخابرات و سنجش از دور این سازمان که هم اکنون در نهاد ریاست جمهوری واقع است به وزارت ارتباطات بازگردد و یا پژوهشکده جدید تشکیل شود که در زمینه سامانه‌های فضایی فعالیت کند اما در نهایت تا دو ماه آینده نتیجه گیری نهایی در مورد ساختار سازمان فضایی ایران اعلام خواهد شد.
 
هم کدسازی تلفن ثابت
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد طرح هم کدسازی تلفن ثابت گفت: با هم کدشدن تلفن ثابت شهرستان‌های استان‌ها مطابق آنچه که مخابرات به دنبالش بود موافق هستیم و از این طرح حمایت می‌کنیم اما در زمینه تعرفه‌های اجرای این طرح باید بازنگری صورت گیرد. همچنین با یکسان سازی نرخ مکالمات تلفن همراه و حذف جابه جایی نیز موافق هستیم.
 
تشریح آخرین وضعیت رایتل
 
واعظی در مورد آخرین وضعیت اپراتور رایتل نیز گفت: رایتل فعال است و ما کمک کرده‌ایم بسیاری از مشکلاتش حل شود. هم اکنون وضعیت رایتل فرق کرده و تنها در مورد سرویس ارتباط تصویری آن باید رایزنی‌هایی صورت گیرد و امیدواریم محدودیت‌ها در این عرصه رفع شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.