امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 6, 2013
0:00 جمعه، 15ام آذرماه 1392
کد خبر: 59267

عکس فرزندتان را در شبکه‌های‌اجتماعی منتشر نکنید!

جواد افتاده – @javadoftadeh :  امروز دیگر تولد فرزندان دوستان و فامیل‌مان را از طریق تلفن یا دهان‌به‌دهان نمی‌شنویم بلکه در همان روز اول تولد، پدر یا مادر نوزاد عکس یا فیلمی از آن در یکی از چندین شبکه‌اجتماعی معروف به اشتراک می‌گذارند!
والدین عکس مرحله به مرحله از رشد نوزاد تا زمان مدرسه رفتن وی را با اشتیاق در شبکه‌های‌اجتماعی می‌گذارند و لایک و نظر دریافت می‌کنند و از این امر هم خوشحال هستند. گویی که تکه‌ای از خودشان است. 
عده‌ دیگری از پدر و مادرها نیز با ساختن صفحات یا پروفایل‌هایی به اسم فرزندان سعی در شکل‌گیری «هویت» آنها از دوران کودکی دارند! کاری که ما ایرانی‌ها نخستین تجربه آن را در ملموس‌ترین رسانه اجتماعی‌مان یعنی وبلاگ لمس کردیم. پدر و مادری که زندگی فرزند خود را شرح و «برای» و «به‌جای» او می‌نوشتند. 
حال کار برای پدر و مادرها ساده شده است و به جای وبلاگ مطلب‌ها و عکس‌های فرزندان خود را در شبکه‌های‌اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. فرزند بینوا و از دنیا بی‌خبر تا زمانی که خود با اینترنت و ابزارهای آن آگاه و مسلط نشود، این روند برایش ادامه دارد و در ژانرها و ژست‌های گوناگون در این رسانه مدرن عکس دارد. زندگی می‌کند و لبخند و گریه دارد. گویی که خودش است اما به واقع نیست. هویتی به غیر از «خود» برایش شکل گرفته است. این در حالی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها زمانی که بزرگ می‌شویم نسبت به انتخاب اسم و فامیلمان توسط والدین اعتراض داریم و گاهی هم «تغییر» می‌دهیم! حال شما زمانی را تصور کنید، وقتی به مرحله بزرگسالی رسیده‌اید علاوه بر همه ‌اینها شاهد یک زندگی دومی هستید که پدر و مادرتان بدون اجازه شما شکل داده‌اند! البته شاید چون والدین‌تان هستند، اختیار دارند. اما به واقع، از منظر شما، نقض حریم خصوصی‌تان است. شما دچار یک اختلال هویتی می‌شوید. یکی دیگر به جای شما در اینترنت قرار دارد. نماد و معرف شماست، حال شاید آن «شما» نباشید.«آن» ساخته پدر و مادرتان است که شاید با شما متفاوت است!
عکس یا فیلمی که ممکن است، بر روح و جان فرزند شما تاثیر بگذارد آنها را در یک چارچوب گیر بیندازد، محدود کند، طور دیگری نشان دهد و تازه شاید دلیل منطقی هم داشته باشید که بگویید در آینده حذف می‌کند یا می‌کنیم اما تصویری که به روی اینترنت برود، دیگر رفته است. آن عکس «تصویر» فرزندتان را در شبکه شکل داده است و آن را وارد فضای جدیدی کرده‌اید که خودتان هم خبر ندارید. به عبارتی، انتشار عکس نوزادان و فرزندان در آینده ممکن است، مشکلات عدیده‌ای را برای وی به وجود آورد. هرچند که نیت شما این نبوده است. پس اجازه دهید، فرزندتان بزرگ شود و خود تصمیم بگیرد که ‌آیا می‌خواهد عکسی از خود در اینترنت قرار دهد؟ یا این‌که آن عکس «چطور» و «چگونه» باشد. این به معنای «محدودیت» در زندگی خانوادگی شما نیست بلکه در آینده به فرزندتان قدرت «انتخاب» می‌دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.