اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2013
22:47 شنبه، 16ام آذرماه 1392
کد خبر: 59296

گشتی در سالن دولت الکترونیک الکامپ2013

دولت الکترونیکی امسال هم در نمایشگاه الکامپ حضور دارد حضوری که شاید بعضا تنها جنبه‌ای نمادین داشته اما خالی از لطف هم نیست.
 
 
اگر این روزها سری به نوزدهمین نمایشگاه الکامپ زده باشید متوجه خواهید شد که چند سالن به دولت الکترونیکی اختصاص پیدا کرده است. در این سالن‌ها غرفه‌هایی نظیر ارگانها و سازمان‌هایی مثل غرفه شهرداری تهران، وزارت کشور، آموزش و پروش، غرفه سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور، وزارت نیرو، شرکت ارتباطات زیرساخت و مواردی دیگر حضور دارند که البته محصولات و خدمات قابل ارایه از سوی حاضران در این سالن‌ها قابل بحث است.
 
یکی از مسوولان غرفه شهرداری در مورد محصولات جدید در این غرفه می‌گوید: تنها انواع کارت‌خوان‌های شهرداری را به این قسمت از غرفه آوردیم اما برای آینده برنامه تجهیز کردن کارت‌خوان‌ها به چیپ‌ست‌های NFC را داریم.
 
در قسمتی دیگر از غرفه شهرداری برنامه جدیدی به چشم می‌خورد که از حضور این ارگان در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر خبر می‌دهد. در این رابطه مسوول این قسمت معتقد است به نظر ما فیسبوک و توییتر بستری است که شهروندان بسیاری در آنها عضو هستند و شهرداری می‌تواند در این شبکه‌ها ارائه خدمت کند؛ حال این خدمت می‌تواند از اطلاع‌رسانی تا ارائه برنامه برای شبکه‌های اجتماعی را دربرگیرد.
 
علاوه بر سازمان‌هایی مانند شهرداری ارگانهایی که عملکردی کلی‌تری داشتند مانند آب و فاضلاب و وزارت نیرو در این نمایشگاه حضور دارند. مسوول غرفه وزارت نیرو در رابطه با فعالیت این غرفه مطرح کرد: خدمتی جدیدی که ما در این نمایشگاه آن را به نمایش گذاشتیم، کانال‌های آب هوشمند است که می‌توان این کانال‌های آب را از راه دور و بوسیله نرم‌افزار باز و بسته و مسیر آن‌ها را تعیین کرد. البته درحال حاضر تعداد این کانال‌ها بسیار محدود بوده اما در آینده افزایش می‌یابد.
 
اما به نظر می‌رسد برخی از غرفه‌ها با دستی پر در نمایشگاه حاضر نشده و تنها یک نام بوده و مسوولان آنها مشغول خوردن میوه هستند.
 
در غرفه آموزش و پرورش از مدرسه هوشمند بحث می‌شد اما معلوم نیست چه زمانی می‌خواهد همگانی شود.
 
در قسمتی دیگر از سالن مراجعه‌کنندگانی معترض حضور داشتند؛ یکی از آن‌ها در رابطه با علت این اعتراض گفت: از خوزستان آمده‌ام و تمامی مدارکم را نیز با خود به همراه دارم. اعلام کرده بودند که سازمان ثبت احوال قرار است در نمایشگاه خدمتی نظیر تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه المثنی را به مردم ارائه دهد اما حال مسوولان می‌گویند که ما چنین فعالیتی را انجام نخواهیم داد.
 
در این رابطه مسوول غرفه سازمات ثبت احوال بیان کرد: قرار بود چنین حرکت‌هایی به علاوه چند خدمت دیگر در غرفه ثبت احوال بصورت نمادین انجام شود اما ما فکر نمی‌کردیم مردم از این فعالیت‌ها اینگونه استقبال کنند و در نتیجه به علت شلوغی نمایشگاه تصمیم بر آن شد که چنین خدماتی را ارائه ندهیم.
 
وی اما در رابطه با صدور کارت هوشمند در نمایشگاه نیز گفت: قرار نبوده ما در نمایشگاه بین‌المللی کارت هوشمند صادر کنیم. درحال
 
حاضر کارت هوشمند در بعضی از مناطق تهران در حال عرضه است و تصمیم داریم تمام شهروندان را تا آخر برنامه پنجم توسعه به شناسنامه هوشمند مجهز کنیم.
 
کمی آن طرف‌تر یعنی جایی که غرفه وزارت کشور قرار داشت، مردم صف کشیده بودند گویا برگزاری انتخابات آنلاین برای آن‌ها بسیار جذاب بود.
 
بر اساس سیستم انتخابات آنلاین، انتخابات بصورت کامل توسط دستگاه صورت می‌گیرد و نتایج آن بصورت آنی به وزارت کشور صادر می‌شود. به هر فرد یک کارت سفید یکبار مصرف تعلق گرفته که بوسیله آن و با وارد کردن کد کاندیدای مورد نظر خود در دستگاه می‌تواند رای خود را به ثبت برساند.
 
یکی از مسوولان غرفه وزارت کشور در این رابطه گفت: این امکان حدود دو سال است که در کشور بوجود آمده و همین امسال نیز در انتخابات ریاست جمهوری در بعضی از نقاط از این سیستم استفاده شد. نتایج هر حوزه بصورت آنی به وزارت کشور صادر می‌شود، به همین دلیل کارها به سرعت انجام خواهد شد. از لحاظ امنیتی نیز تمامی معیارها درنظر گرفته شده تا تقلبی صورت نگیرد.
 
در غرفه قوه قضاییه از چند نرم‌افزار جدید که تحت اینترنت کار می‌کردند پرده‌برداری شده بود که در بسیاری از کارها کاربر را از محیط شلوغ بیرون خلاص می‌کرد و به او این امکان را می‌داد که بتواند بسیاری از فعالیت‌های حقوقی خود را در منزل انجام دهد.
 
در غرفه دولت الکترونیک، اپراتورهای موبایل و ارائه دهندگان سرویس‌های اینترنتی نیز حضور داشتند. به همین دلیل بعضی از شرکت‌ها در هر نمایشگاه دو غرفه در دو سالن متفاوت داشتند. صف خرید سیم‌کارت‌های نسل سوم نیز داغ بود و بسیاری که برای 75 درصد تخفیف رایتل از پیش ثبت‌نام کرده بودند، خستگی ماندن در صف را به جان خریدند.
 
در مقابل اپراتور بنفش، غرفه اپراتور زرد قرار دارد که در غرفه ایرانسل هم سعی شده خدماتی گوناگون به مشتریان این شرکت ارائه شود.
 
حضور سالن دولت الکترونیک در الکامپ نوزدهم هرچند که در برخی حوزه‌ها خدمت جدیدی ارائه نشده و به گفته کارشناسان جای کار بیشتری دارد اما باز هم می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و رشد جامعه فناوری اطلاعات کشور محسوب شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.