امنیت

فناوری اطلاعات

December 7, 2013
23:40 شنبه، 16ام آذرماه 1392
کد خبر: 59319

هادیانفر: پلیس فتا پاسخگوی حملات سایبری است

رئیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی گفت : برابر قوانین بین المللی رسمی ترین سازمان هر کشور برای پاسخگویی به حملات سایبری ، پلیس سایبری آن کشور است . 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا (www.cyberpolice.ir)، سردار سید کمال هادیانفر در سومین همایش سراسری روسای پلیس فتا استانهای کشور با اشاره به بروز آمدی این پلیس اظهار داشت :شهروندان با ورود به فضای مجازی هر روز با دریچه جدیدی از دنیای اطلاعات آشنا می شوند و جرایم و تهدیدات پدیده های عصر دنیای دیجیتال ، با سرعت و به شکل قارچ گونه در حال رشد در دنیای کنونی است ، رشد شتابان این فضا و علاقه مندی کاربران جدید در ورود به این فضا باعث گردیده است تا به تهدیدات و جرایم آن کمتر توجه جدی نمایند و همچنین این عامل سبب شده است غالباً کاربران علاقه مند و تازه کار در این فضا قربانیان مجرمین باشند؛در این راستا آسیب های غیر قابل جبران روحی،معنوی و مادی متوجه آنها گردد. 
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد : در مقابل افسران پلیس سایبر جمهوری اسلامی ایران به پیشگیری،اطلاع رسانی ، ارتقاء دانش و آگاهی مردم از طریق رسانه ها و سازمان ها و جلسات تخصصی به منظور مبارزه و مقابله با مجرمان فضای مجازی می پردازند. 
وی ارتباط و تعامل پلیس فتا با درون و برون سازمان و همچنین در بحث حقوق شهروندی را یکی از علل موفقیت این پلیس برشمرد و گفت: این موفقیت باید با اعتماد سازی معطوف شود به گونه ای که ضریب اعتماد به پلیس فتا افزایش یابد. 
سردار هادیانفر بر تبادل تجربیات افسران پلیس فتا سراسر کشور در خصوص برخی جرایم نوظهور سایبری تاکید کرد و گفت : استفاده از تجربیات پلیس های سایبری کشور های توسعه یافته باید بهره برد. 
این مقام مسئول، بااشاره به پیگیری مردم درپرونده های اینترنتی شان گفت:مردم باید درخصوص کلاهبرداری های اینترنتی آگاه باشندکه میتوانندازطریق دادسرای جرایم رایانه ای به مشکلاتشان دراین خصوص رسیدگی کنند. 
رییس پلیس فتا ناجا باتاکیدبرالتزام به قانون ،ارتقاء توان عملیاتی ،ظرفیت وقابلیت های پلیس فتاراعاملی برای موفقیت وماندگاری این پلیس عنوان کرد. 
رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه بر طبق دسته بندی های صورت گرفته دردنیا سه نوع جرم شامل جرایم سنتی ، تکامل یافته (تلفیق جرایم سنتی و جدید ) و نوظهور وجود دارد،برسازمان یافتگی جرایم تاکیدکردوگفت:باتوجه به پیشرفت تکنولوژی عصرحاضر،مجرمان دیروزباهمکاری هکرهابرای نفوذبه دستگاههای امنیتی وارتکاب جرم بهره میبرند.این مقام مسئول با اشاره به جرایم نوظهورگفت:علت تشکیل پلیس سایبری دردنیامقابله باجرایم فضای اینترنتی نظیرانواع کلاهبرداری (فیشینگ،فارمینگ و…..)است واساس شاکله تخصصی آن مبارزه با جرایم نوظهورومدرن است که نیازمند تخصص های خاص پلیسی وفنی میباشد. 
این مقام مسوول در ادامه بر شناسایی مجرمان سازمان یافته ، اشراف بر محیط ، شیوه و شگرد جرم تاکید و تصریح کرد و گفت : پلیس فتا خوشبختانه قادر به کشف جرایم محض سایبری می باشد. 
رئیس پلیس فتا ناجا گفت : امروز بیش از 45 میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور وجود دارد در حالیکه 23 میلیون نفر آنان را جوانان را تشکیل می دهند. 
به گفته این مقام مسئول ، 41 درصد کاربران ایرانی از اینترنت برای جستجوی اطلاعات و اخبار ، 19 درصد خدمات بانکداری الکترونیک ، 16 درصد دانلود ، 14 درصد شبکه های اجتماعی و 10 درصد به عنوان فروشگاه اینترنتی استفاده می کنند. 
وی با اشاره به اینکه 84 درصد جرایم در فضای سایبری جرایم مالی است ، خاطر نشان کرد : تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور ، صیانت از هویت دینی ، ملی و ارزش های انسانی جامعه در فتا ، حفظ حریم خصوصی و آزادی های مشروع ، صیانت از منافع ، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات ، حفظ زیر ساخت های حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی به منظور صیانت از حکمیت و اقتدار ملی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا به شمار می آید. 
سردار هادیانفر افزود : پیشگیری ، آگاهی رسانی عمومی و مقابله و مبارزه با جرایم نوظهور ، تکامل یافته و سازمان یافته از وظایف اصلی این پلیس است و تامین امنیت فضای سایبر مهمترین هدف پلیس فتا محسوب می شود. 
وی ادامه داد تقویت توان عملیاتی به منظور پیش بینی ، پیشگیری و مقابله با جرایم و تهدیدات ؛ توسعه توانمندی های فنی و تخصصی در سطح کشور ؛ شناسایی راهکار های مقابله انواع جرایم و مجرمین توسعه و تقویت همکاری های بین المللی از برنامه های پلیس فتا به شمار می آید. 
رئیس پلیس فتا ناجا گفت : امنیت در فضای آنلاین ، دشوار کردن نحوه ارتکاب جرم ، ارتقاء احساس امنیت در حوزه کسب و کار و سرمایه گذاری ، ایجاد ارتباط و همکاری های بین المللی ، ایجاد احساس امنیت برای خانواده و کاربران ، کاهش جرایم امنیتی و سیاسی ، افزایش خطر پذیری و ارتکاب جرم برای مجرمان از دستاورد های این پلیس محسوب می شود. 
رییس پلیس سایبری کشور به فعالیت پلیس فتادر33استان کشورونیزراه اندازی این پلیس در56شهرستان بالای بیش از200هزارنفراشاره کردوگفت:هم اکنون ده مرکزاستان کشورمجهزبه آزمایشگاه فارنزیک است . 
سردارهادیانفربه برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان پلیس فتا،جذب افراد متخصص درحوزه سایبری اشاره وتصریح کرد:امنیت درفضای سایبر ،یک محصول نیست بلکه یک وظیفه است که بایدهمه درتامین وپایدارنمودن آن اهتمام جدی داشته باشند دراین خصوص کاربران خانگی ،شرکتها،سازمانها،ادارات ونهادها ووزارتخانه ها و……دردرجه اول بایدامنیت را بابروزرسانی فایروال وآنتی ویروسهاوکسب اطلاعات جدیددرخصوص پیشگیری ازبروزجرایم وتهدیدات کسب و امنیت پیرامون خودراتامین نمایند. 
این مقام ارشد انتظامی در خاتمه اظهار داشت : تامین امنیت ،پیشگیری ، مقابله باجرایم وتهدیدات سایبری وابسته به عزم واراده ملی میباشد و امیدواریم همه دراین خصوص احساس مسئولیت جدی داشته باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.