رگولاتوری

December 10, 2013
20:01 سه شنبه، 19ام آذرماه 1392
کد خبر: 59351

پیام وزیر ارتباطات و رگولاتور به مناسبت دهمین سالروز تاسیس رگولاتوری

امروزه و با ظهور پایگاه‌های عظیم اطلاعاتی و مخابراتی نظیر "اینترنت"، سیستم‌های ارتباطی سیار زمینی و ماهواره‌ای، محیط های چند رسانه‌ای، سرویس‌های دیجیتال پخش صدا و تصویر و غیره، تغییر و تحولی شگرف در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است.
بر همین اساس و با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و به منظور ایجاد رقابت سالم و منصفانه و بدون تبعیض در میان سرویس دهندگان مخابراتی و ارتباطی، در راستای دستیابی کاربران به سرویس‌های متنوع،‌ با کیفیت و ارزان قیمت از یک سو،‌ و رونق گرفتن فعالیت های بخش خصوصی از سوی دیگر،‌ اهمیت وجود نهادی به عنوان رگولاتوری در کشورها بیش از پیش نمایان می شود.
در واقع،‌ دستیابی به بازار رقابتی و متوازن برای ارایه خدماتی نوین، فراگیر و با قیمتی منصفانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه همه جانبه کشور، دسترسی آحاد مردم به ارتباطات و فناوری اطلاعات با کیفیت و قیمت مناسب و دستیابی به استفاده حداکثری و بهینه از فضای فرکانسی امن و سالم از جمله اهداف ایجاد رگولاتوری در کشورهای مختلف دنیا محسوب می‌شود.
معتقدم که داشتن برخورد و رفتار مبتنی بر اصل عدم تبعیض با کلیه نقش آفرینان در بازار آزادسازی شده مبتنی بر فراهم ساختن امکان همکاری در محیط رقابتی به منظور تضمین ایجاد حوزه فعالیت یکسان برای موسسات مختلف و غیر هم وزن، رفتار و برخورد یکسان با کلیه تولیدکنندگان تجهیزات، ایجاد و بهبود رفتار یکسان با کلیه تازه واردان و سرمایه‌گذاران و استماع صدای کلیه مشتریان و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، از جمله ویژگی‌های یک رگولاتور موفق محسوب می‌شود.
بر همین اساس در کشور ما نیز با توجه به حساسیت این موضوع، 10 سال پیش در چنین روزی، ایجاد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان اولین رگولاتور کشور به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید.
از آن روز تا کنون این سازمان شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده اما با تمام مشکلات پیش رو توانسته در امر خصوصی‌سازی به عنوان اولین رگولاتور کشور قدم‌های موثری بردارد و الگویی باشد برای سایر بخش‌های اقتصادی.
البته نقص ها و مشکلات کار نیز با همت همه همکاران و دلسوزان برطرف خواهد شد و آینده روشنی را که حق ملت مسلمان و با ایمان کشور عزیزمان ایران است در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق خواهد ساخت. 
 
پیام ریاست سازمان به مناسبت دهمین سالروز تأسیس رگولاتوری
 
نوزدهم آذرماه سالروز تأسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مقارن شده است با هفتم ماه صفر و میلاد با سعادت هفتمین فخر عالم امکان، باب الحوائج، حضرت موسی بن جعفر(ع)، امامی که اسوه صبر و تقوا است. باشد که به برکت این همزمانی، سعادت پیروی راستین آن امام همام نصیب همه ما باشد. ان شاء الله.
ده سال از تآسیس نهاد رگولاتوری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران می‌گذرد و اکنون که در آستانه ورود به دهه دوم هستیم این نهاد دوران شکل‌گیری خود را سپری کرده و اکنون باید برای ورود به مرحله‌ی اعتلای سازمانی مهیا شود. ورود به دهه‌ی دوم فعالیت و آغاز دوره‌ی بلوغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شرایطی است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تجربه‌ی تغییر و تحولات عظیمی است. این تحولات از به‌کارگیری شبکه‌های باندپهن که همگرایی رسانه، اینترنت و خدمات ارتباطی را تسهیل می‌کنند، ورود بازیگران جدید به بازار، توسعه شتابان دستگاه‌های هوشمند و تقاضای روزافزون مصرف‌کنندگان برای دسترسی دائمی و فوری در هر زمان و هر مکان به خدمات حوزه ICT، نشأت گرفته است.  
همراه با افزایش چشم‌گیر جریان اطلاعات و گسترش سریع خدمات و برنامه‌های کاربردی، افزایش روزافزون پیچیدگی‌ بازارهای جهانی فاوا، نقش و تعهدات سنتی رگولاتورها را به چالش می‌کشد. این شرایط یک دیدگاه نوین به مقوله‌ی تنظیم مقررات را طلب می‌کند.  
ما برای مواجهه با شرایط جدید، بازسازی و ارتقای اقتدار حاکمیت در بخش و ایفای مناسب نقش پدرانه‌ی سازمان، باید آماده شویم. این آمادگی شامل نوین‌سازی ساختار سازمان، تربیت و به کارگیری نیروی متخصص، تدوین یک برنامه‌ی راهبردی و ترسیم یک نقشه‌ی راه، تدوین قانون جامع رگولاتوری کشور و حرکت تکاملی به سوی رگولاتوری همگرا و تبدیل شدن به یک سازمان کاملاً الکترونیکی است. 
 و حال بر آنیم با اتخاذ راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری منابع محدود، پیاده‌سازی مکانیزم‌های تشویقی، بهبود شرایط رقابت و مبارزه با انحصار در فضای کسب و کار و انجام وظایف حاکمیتی برای توسعه‌ی بخش در جهت انجام هرچه بهتر وظایف اصلی نهاد رگولاتوری-که ایجاد شرایط مساوی و منصفانه برای فعالیت کلیه فعالان بخش و دسترسی آسان و مقرون به صرفه‌ی آحاد مردم به خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات است- گام‌های بلندی برداریم. 
در دهه‌ اول که مصادف بود با تحقق اصل 44 قانون اساسی و ورود بخش خصوصی در حوزه ICT، عرصه‌های نوینی از فعالیت برای فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور رقم خورد.  
در طول ده سالی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، هدایت حوزه استراتژیک ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عهده داشته، تلاش کرده است تا با ایجاد فضای رقابتی سالم در بین فعالان این بخش و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، سبب توسعه ICT در کشور باشد. 
در دهه ای که گذشت صدور پروانه اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن‌همراه از سوی رگولاتوری، زمینه ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت را به مردم، به عنوان اصلی‌ترین ذینفع این نهاد حاکمیتی در عرصه ارتباطات فراهم کرد. همچنین دستاوردهایی همچون ثبت هزاران ایستگاه مرزی در ITU در راستای برقراری امنیت فضای فرکانسی کشور، نقش آفرینی در مجامع بین المللی برای دفاع از منافع ملی، اعطای پروانه شبکه علمی کشور، تهیه و امضای تفاهم‌نامه پایش و کنترل سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات با هشت دستگاه حاکمیتی و انجام اولین طرح کشوری پایش، بازنگری در ضوابط و نحوه توزیع اینترنت، مبادله تفاهم‌نامه همکاری‌های عملیاتی با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و تدوین دهها استاندارد پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات، صدور پروانه فعالیت اپراتور چهارم و … مصداق‌هائی است از نتایج تلاش‌هائی که کارکنان رگولاتوری به پشتوانه دانش و تجربه‌شان رقم زدند. 
در پایان همراه با گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌ جانبه ی جناب آقای دکتر واعظی- وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز مدیران و همکاران صدیق و تلاشگر خود که با به کارگیری دانش و تجربه و نگاهی متفکرانه و دوراندیشانه به آینده رشد و بالندگی  خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را موجب شده‌اند، قدردانی نموده و توفیق روزافزون آنان را از خداوند بزرگ خواهانم. 
امید است همراه با تغییرات جدید در عرصه‌های مختلف، پشتیبانی مؤثر مقام عالی وزارت و کوشش‌های مجدانه‌ی همکاران سازمان، دهه‌ی دوم فعالیت نهاد رگولاتوری، دورانی سرشار از موفقیت، پربار و همراه با پیشرفت‌های شگرف برای بخش حیاتی و مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.