فناوری اطلاعات

December 11, 2013
10:12 چهارشنبه، 20ام آذرماه 1392
کد خبر: 59370

دسترسی آسان در شهر الکترونیک

شهرداری تهران علاوه بر فعالیت‌های خدماتی و عمرانی، پروژه‌های ‌آی‌تی را هم مدیریت می‌کند.
 
نیاز روزافزون کلانشهر تهران به مدیریت آنلاین بیش از پیش احساس می‌شود. با دکتر سیدمحمد‌هادی ایازی، سخنگو و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
 
دلیل ورود شهرداری تهران به حوزه جشنواره شکوفا چه بوده است؟ آیا با ماموریت‌های شهرداری تطبیق و همخوانی دارد؟ مردم فکر می‌کنند که فعالیت شهرداری، خدماتی است نه ورود به موضوع روباتیک و وبلاگ‌نویسی.
هر چقدر شهروندان نسبت به مسائل مربوط به حوزه کامپیوتر آشنایی بیشتری پیدا کنند خیلی از مشکلاتی که امروزه در سطح شهر با آن مواجهه هستیم کاهش پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال اگر شما قبوض آب، برق و تلفن را به‌وسیله سیستم‌های رایانه‌ای پرداخت کنید، قاعدتا از اینکه شهروندان بخواهند برای پرداخت قبوض درون‌شهر تردد کنند جلوگیری می‌شود. پس خیلی از حمل‌ونقل‌های زائد درون‌شهری کاهش پیدا می‌کند.
 
لذا هر چقدر بتوانیم برنامه‌های آموزشی بیشتری برای شهروندان داشته باشیم عملا شهروندان در این حوزه آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند یکی از دلایل ورود شهرداری به این حوزه همین است. اما شهرداری به‌طور کلی یک رویکرد فرهنگی و اجتماعی دارد. این نیست که شهرداری فقط متولی کالبدی و فیزیکی شهر باشد بلکه در حوزه شهروندانی که ساکن در شهر هستند مسئولیت دارد و خیلی مهم است که بتواند در ارتباط با شهروندان رابطه تعاملی برقرار و مسئولیت و مشکلات آنها را در سطح شهر برطرف کند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره شکوفا هم از جهتی، اوقات‌فراغت کودکان و نوجوانان را پر می‌کند و هم از جهت آموزش‌های شهروندی می‌تواند مؤثر باشد و لذا در این حوزه شهروندان می‌توانند مشارکت جدی داشته باشند.
 
در همین جشنواره شکوفا در قالب 7کانونی که پیش‌بینی شده برنامه‌های مفید و متعددی اجرا می‌کنیم، مثل وبلاگ‌نویسی، روباتیک، مهارت‌های رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، موبایل، رسانه‌های دیجیتال و طراحان گرافیک، تمامی موضوعات براساس این رویکرد است.
 
مردم باید بدانند برای کودکان و نوجوانان آموزش‌های سالمی می‌توانیم داشته باشیم. این رویکردی است که ما در حوزه مدیریت شهری داریم که به این مسئله به‌طور جدی بپردازیم و مطالبه شهروندان امروز این نیست که به شهرداری بگویند جوی کوچه ما آبگرفتگی دارد یا خیابان ما را نظافت نکردید، اتفاقا در تماس با ما می‌گویند که چرا در محله ما سرای‌محله راه‌اندازی نمی‌کنید؟ این دغدغه شهروندان است و دغدغه درستی است لذا براساس همین رویکرد شهرداری به این حوزه ورود پیدا کرده و در نمایشگاه الکامپ نوزدهم شاهد هستیم مردم استقبالی که از کانون‌های رایانه‌ای شهرداری می‌کنند فوق‌العاده زیاد است که خود این گویاست که شهرداری‌ها باید به‌طور جدی در این عرصه ورود پیدا کنند.
 
پروژه شهر الکترونیک تهران تا چه حد پیش رفته است ؟
بحث شهروند الکترونیک بسیار مهم است. باید شهروندان ما آموزش‌های حوزه کامپیوتر را فرابگیرند. خوشبختانه آلان آموزش را در سطح محلات شروع کرده‌ایم و تاکنون بالغ بر 250هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی این است که تا پایان سال قریب به 500هزار نفر برسد. شهر الکترونیک مفهومش این است که تمام خدمات سطح شهر تا جایی که امکان دارد به‌صورت رایانه‌ای ارائه شود که این هم ازجمله برنامه‌هایی است که شهرداری تهران دنبال می‌کند. راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران مبتنی بر همین رویکرد است. فعالیت‌هایی که دولت در قالب دولت الکترونیک دنبال می‌کند هم مبتنی بر همین رویکرد است. امیدواریم روزی را در شهر تهران شاهد باشیم که عمده خدمات سطح شهر به‌صورت رایانه‌ای ارائه شود. اعتقاد ما بر این است که با گسترش شهر الکترونیک پایتخت بهتری خواهیم داشت.
 
علیرضا نوش‌آفرین
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.