اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 11, 2013
10:20 چهارشنبه، 20ام آذرماه 1392
کد خبر: 59374

گزارش روزنامه ایران از نارضایتی اعضای کمیسیون صنایع مجلس از اپراتورها

حسین جهانی – از استقرار دولت تدبیر و امید بیش از 100 روز سپری شده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از 18 وزارتخانه‌ای است که طی این مدت کوتاه اقدام‌هایی را در این حوزه انجام داده وگزارش آن نیز چند روز پیش از سوی این وزارتخانه اعلام شد. این بار به سراغ نمایندگان ملت در بهارستان رفتیم تا علاوه بر این‌که نظرات آنها را در خصوص اقدامات 100 روزه وزارت ارتباطات جویا شویم، سؤالاتی درباره فعالیت اپراتورهای تلفن همراه، وضعیت دسترسی به اینترنت و فیلترینگ در کشور، کمک‌های مجلس به وزارت ارتباطات و پیشنهادشان به وزیر را مطرح کنیم. 
 
 
آمار فیلترینگ بالا نیست 
رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته مخابرات مجلس در گفت‌وگو با ایران در خصوص وضعیت اپراتورهای تلفن همراه در کشور، می‌گوید: هرکدام از اپراتورها شرایط خاصی دارند؛ همراه اول به دلیل سابقه و زیرساخت‌هایی که داشته و دارد، دارای توانمندی‌های خوبی است به‌طوری که فراوانی جمعیتی مشترکان همراه اول از سایر اپراتورها بیشتر است اما عمده مشکل همراه اول، عدم پوشش‌دهی، آنتن‌دهی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، محروم، روستاها و جاده‌های فرعی است که باید این مشکل برطرف شود. وی در خصوص فعالیت ایرانسل معتقد است: این اپراتور با توجه به سابقه کم،با توانمندی‌هایی که داشته و با بهره‌گیری از سرویس‌های مناسب، توانسته جایگاه نسبتاً خوبی داشته باشد اما از ایرانسل هم انتظار می‌رود که به مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته توجه بیشتری داشته باشد؛ درست است که شاید این مناطق به لحاظ درآمدی، برای اپراتورها سودی نداشته باشند اما به هر حال اپراتورهای تلفن همراه در کشور باید به فکر توسعه خدمات خود در تمامی مناطق باشند. سبحانی فر در خصوص رایتل نیزمعتقد است که این اپراتور تعهداتی داشته که تاکنون نتوانسته است آن را انجام دهد و انتظار داریم که این اپراتور به تعهدات خود عمل کند. رایتل باید به این نکته توجه کند که اگر تا خردادماه سال آینده به تعهدات خود درخصوص راه‌اندازی تلفن تصویری عمل نکند، سایر اپراتورها وارد خواهند شد. 
رئیس کمیته مخابرات مجلس با گلایه از وضعیت نامطلوب اینترنت در کشور خاطر نشان می کند: با تغییرات مدیریتی که در وزارت ارتباطات صورت گرفته، وزیر قول داده است پهنای باند اینترنت و حجم سرعت اینترنت افزایش پیدا کند. سبحانی‌فر در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص فیلترینگ نیز می‌گوید: مقایسه آماری فیلترینگ در ایران با کشورهای دیگر نشان می‌دهد که آمار فیلترینگ در کشور بالا نیست چرا که فیلترینگ در امریکا بیشتر از کشورمان است. وی در خصوص بحث فیلترینگ فیس‌بوک نیز می‌گوید: این یک بحث کلان است که در این خصوص باید تصمیم‌گیری شود چرا که از فیس‌بوک هم می‌شود برداشت مثبت داشت و هم برداشت منفی؛ اگر قالب استفاده از این سایت به نفع نظام و کشور باشد، کارکرد این سایت مشکل ندارد.سبحانی‌فر در ادامه با بیان این‌که عملکرد وزارت ارتباطات در 
100 روز گذشته به گونه‌ای بوده که باعث شده آرامشی در این وزارتخانه ایجاد شود، می‌گوید: این آرامش به خاطر نوع مدیریت حاکم بر وزارت ارتباطات است به‌طوری که در بین کارکنان و مردم این آرامش ملموس است. 
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، در خصوص پیشنهادش به وزیر ارتباطات، خاطر نشان کرد: به آقای واعظی پیشنهاد می‌کنم مدیرانی برای وزارتخانه به کار بگیرد که از جنس وزارت ارتباطات باشند و زبان این وزارتخانه را بفهمند. وی با بیان این‌که یکی از اقدام‌های خوب دولت طی این مدت افزایش پهنای باند اینترنت بوده، به دیگر خدمات دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از این در بحث خدمات‌دهی اپراتورهای تلفن همراه، نظارت و کنترل کم بود اما با روی کار آمدن وزیر جدید، این روند افزایش پیدا کرده است به‌طوری که مطالبه از اپراتورهای تلفن همراه به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود و امیدواریم این پیگیری‌ها نتیجه‌بخش باشد تا آثار و نتایج آن در جامعه نمود پیدا کند. 
سبحانی‌فر در پاسخ به این سؤال که پیشنهادتان به وزیر ارتباطات چیست، تأکید کرد: همان‌طور که پیش از این نیز به وزیر ارتباطات اعلام کرده‌ام، آقای واعظی باید به‌طور جدی به دنبال سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها باشد و شرایطی را فراهم کند که از توانمندی‌های بخش خصوصی در زمینه ITC بیشتر استفاده شود. وی در خصوص اقدامات مجلس برای پیشرفت برنامه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، می‌گوید: مجلس در بحث قانونگذاری و نظارت در جهت پیشرفت، آمادگی کمک به وزارت ارتباطات را دارد که نمونه بارز آن تصویب لایحه‌ای بود که براساس آن بخشی از سهم درآمدی اپراتورها و جریمه‌های آن برای توسعه زیرساخت‌ها به وزارت ارتباطات تخصیص پیدا کند. 
 
وزیر از تجربیات استفاده کند 
یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های 100 روزه وزارت ارتباطات به ایران، می‌گوید: با توجه به برنامه‌های کوتاه‌مدت، وزیر ارتباطات در مدت تصدی این پست زحمات خوبی داشته‌اند. بهروز نعمتی در خصوص فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در کشور، معتقد است: این اپراتورها کاستی‌هایی دارند که باید جبران شود و نباید به خدماتی که هم‌اکنون این اپراتورها دارند، راضی بود چرا که این رضایت باعث می‌شود که این خدمات در همین مقطع بماند. این نماینده مجلس می‌افزاید: اپراتورها و حاکمیت باید توسعه شبکه‌های مخابراتی را به صورت جدی دنبال کنند اما در این بین اپراتورهای تلفن همراه تنها به حداقل‌ها اکتفا کرده‌اند که این موضوع باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.وی با بیان این‌که اگر بخواهیم در کشور، نظام توسعه‌یافته‌ای داشته باشیم، باید زیرساخت‌ها را گسترش دهیم که توسعه زیرساخت اینترنت نیز از همین موارد است، ادامه داد: دانشجویان و محققانی که می‌خواهند کار پژوهشی انجام دهند باید به اینترنت دسترسی راحتی داشته باشند و عقیده دارم افراد حتی در فاصله زمانی منزل تا دانشگاه یا محل کار باید از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند.نعمتی در خصوص فیلترینگ در کشور معتقد است: فیلترینگ در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و با توجه به این که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برگرفته از شرع و برخی مسائل در دین ما حرام است، به همین دلیل در کشور ما نیز فیلترینگ وجود دارد که این فیلترینگ قانونی است و معتقدم باید ادامه داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشت که در کارهای پژوهشی و علمی باید حداقل‌ها در اختیار افراد باشد و در خصوص فیلترینگ نباید خیلی افراطی برخورد کرد. نماینده مردم اسدآباد همدان در مجلس در پایان به وزیر ارتباطات پیشنهاد کرد از اتاق خود بیرون بیاید و از تجربه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بهره‌مند شده و مشورت کند. 
 
کمک مجلس به فناوری اطلاعات 
یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از وضعیت خدمات‌دهی اپراتورهای تلفن همراه کشور ناراضی است و معتقد است وضعیت این اپراتورها زیاد مطلوب نیست. الله‌وردی دهقانی به ایران می‌گوید: همراه اول در شهرهای بزرگ و مناطقی که برای این شرکت صرفه اقتصادی دارد اقدام به ایجاد زیرساخت می‌کند اما این توسعه در شهرهای کوچک قابل قیاس نیست به‌طوری که وضعیت سرویس‌دهی در برخی از شهرستان‌ها با مشکل روبه‌رو است. وی در ادامه می‌افزاید: ایرانسل نیز در خصوص وضعیت آنتن‌دهی وضعیت مشابهی همچون همراه اول دارد و این اپراتور نیز روی شهرهای پرجمعیت تمرکز دارد و از سرمایه‌گذاری در مناطق محروم غافل است. 
نماینده مردم ورزقان و خاروانای استان آذربایجان شرقی معتقد است: رایتل هم که با وعده ارائه سرویس‌های نوین وارد بازار شده بود، با مشکلاتی روبه‌رو است و باید مشکلات مکالمه تصویری را حل کند چرا که مزیت رایتل در این بود که سرویس‌های نوینی با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه کند اما نتوانست در عمل موفق باشد. دهقانی معتقد است: اپراتورهای تلفن همراه باید خود را به روز کنند؛ اگر رقابتی بین آن‌ها ایجاد نشود کیفیت خدمات‌رسانی نیز افزایش پیدا نخواهد کرد.این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت فیلترینگ در کشورنیز می‌گوید: هر جامعه و کشوری با توجه به قوانین موجود، درخصوص فیلترینگ سایت‌ها ملاحظاتی دارد اما این ملاحظات نباید به صورتی باشد که برای جامعه دچار مشکل شود. در خصوص فیلترینگ فیس‌بوک نیز باید بگویم این شبکه ساخته قدرت‌های استکباری برای جمع‌آوری اطلاعات است و باید به سمتی حرکت کنیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی داشته باشیم.عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص اقدام‌های 100 روزه دولت با اشاره به این‌که این مدت، زمان‌گذار از دولت قبلی به دولت فعلی بوده و نمی‌تواند ملاکی برای سنجش باشد، می‌گوید: هم‌اکنون مصوبات دولت قبلی در جامعه و وزارت ارتباطات جاری است و اگر وزیر جدید اقدام‌هایی را هم انجام داده باشد، ملموس نیست اما در مجموع وزارت ارتباطات طی این مدت عملکرد قابل قبولی داشته است. 
دهقانی در ادامه می‌افزاید: امروزه تمامی خدمات در دنیا از طریق IT عرضه می‌شود که همین امر سبب شده وزارت ارتباطات از وزارتخانه‌های مهم هر کشوری به شمار بیاید و چنانچه کشور در بخش فناوری اطلاعات رشد نداشته باشد، باعث عقب‌ماندگی از سایر کشورها خواهیم شد. بنابراین وزارت ارتباطات باید در تولید فناوری و بسترسازی ICT به روز باشد و اگر بستر لازم از سوی این وزارتخانه فراهم نشود، سایر بخش‌های کشور خودبه‌خود دچار مشکل می‌شوند چرا که بستر همه خدماتی که در جامعه از سوی سازمان‌ها به مردم ارائه می‌شود وابسته به اقدامات وزارت ارتباطات است که امیدواریم آقای واعظی در مدت تصدی این سمت بتوانند اقدامات حائز اهمیتی انجام دهند. وی درباره کمک‌های مجلس در بعد قانونگذاری به وزارت ارتباطات نیز می‌گوید: در خصوص IT قوانین زیادی در کشور وجود دارد و هرجایی که دولت و وزارت ارتباطات احساس کند که قانونی نیاز به عوض شدن دارد یا قانونی باعث محدودیت می‌شود، مجلس در خدمت وزارتخانه است. 
 
برخورد قهرآمیز فایده ندارد 
مؤید حسینی‌صدر دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با ایران کیفیت مکالمات تلفن همراه را نسبت به قبل بهتر می‌داند اما معتقد است اپراتورهای تلفن همراه باید در نظر داشته باشند که این امکانات باید افزایش پیدا کند. نماینده مردم خوی استان آذربایجان غربی در مجلس خاطر نشان کرد: سرعت اینترنت در کشور پائین است و انتظار مردم این است که وضعیت اینترنت بهتر شود. 
حسینی‌صدر معتقد است: در خصوص گسترش اینترنت اقدام‌های زیادی مانده که باید انجام شود که یکی از آن‌ها گسترش اینترنت بی‌سیم در نقاط مختلف کشور است تا اینترنت به راحتی در دسترس عموم قرار بگیرد. 
این عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص فیلترینگ سایت‌ها معتقد است: سیاست‌های فیلترینگ در کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد و قبل از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باید ماهیت و عواقب این گونه سایت‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود.وی در خصوص رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی معتقد است: این شبکه‌ها ابزاری هستند که نباید جلوی فعالیت آنها گرفته شود و نباید با این گونه سایت‌ها برخورد قهرآمیز داشت.حسینی‌صدر با بیان این‌که وزیر ارتباطات، طی 100 روز اول دولت عملکرد خوبی داشته و این عملکرد روزبه‌روز در حال بهبودی است، تأکید کرد: از آقای واعظی انتظار داریم در وزارت ارتباطات از افراد کارشناس و غیرسیاسی استفاده کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.