فناوری اطلاعات

December 14, 2013
13:03 شنبه، 23ام آذرماه 1392
کد خبر: 59445

بزرگ‌ترین شکست‌های صنعت تکنولوژی در سال 2013

ندا لهردی- یک تقویم دیگر هم رو به اتمام است تا نشان دهد، سال و روزگار جدیدی در راه است. با این اوصاف است که بررسی‌های مختلفی درباره موفقیت‌ها و شکست‌های صنایع و بخش‌های مختلف در سالی که گذشته است، انجام می‌شود. شکست‌ها اما می‌توانند برای یافتن راه‌های موفقیت در آینده کمک بزرگی باشند. درست به همین دلیل هم مجله آنلاین BusinessInsider به تازگی به بررسی و معرفی بزرگ‌ترین شکست‌های صنعت تکنولوژی در سال 2013 پرداخته است.

 این شکست‌ها از محصولات ناموفق در بازار گرفته تا سرویس‌ها و حتی تبلیغاتی که نتوانستند آن‌طور که باید تاثیرگذار و مفید باشند، متفاوت هستند. جالب است، بدانید که در این بررسی‌ها مشخص شد Google عملا هیچ شکستی در این سال نداشته و Apple هم کم اشتباه‌ترین شرکت در میان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بوده است.
 
این موضوع وقتی با سال‌های گذشته مقایسه می‌شود، نشان می‌دهد که شرکت Google که حالا قرار است یک سال را بدون هیچ شکستی پشت سر بگذارد، عملکردی منظم‌تر و متمرکزتر از گذشته پیدا کرده است. با این همه اما شکست‌ها همیشه نشان می‌دهند که هنوز راهی برای تلاش به سمت موفقیت وجود دارد. به این ترتیب بهتر است داستان بزرگ‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی را در سالی که رو به پایان است، در اینجا بخوانید:
 
1- Facebook Home:

یک تلاش ناموفق از سوی فیس‌بوک برای غلبه بر آندروید. Facebook Home در واقع یک پوسته یا کاغذ دیواری قابل دانلود برای موبایل‌های آندرویدی بود که آنها را به یک موبایل فیس‌بوکی تبدیل می‌کرد. زمانی که این اپلیکیشن معرفی شد، بسیاری فکر می‌کردند که موفقیت زیادی پیدا خواهد کرد و گوگل دسترسی به آن را برای کاربران آندروید مسدود می‌کند. گوگل اما هیچ نگرانی نداشت، چون این اپلیکیشن شکست خورد و هیچ کاربری آن را دانلود نکرد. شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تیم طراحی فیس بوک تلاش می‌کنند تا نسخه بهتری از این اپلیکیشن را در سال آینده میلادی ارایه کنند.

 
2- ساعت هوشمند Galaxy Gear از سامسونگ:

این ساعت هوشمند قرار بود با موبایل‌های هوشمند سامسونگ کار کند، اما این محصول یک شکست بزرگ برای این کمپانی کره‌ای بود. در حال حاضر سامسونگ در حال کار روی نسخه دوم این ساعت هوشمند است. یکی از مدیران این شرکت درباره Galaxy Gear گفته است که این ساعت هوشمند مانند یک میوه کال و نرسیده است و پرداخت 300 دلار برای خرید این محصول می‌تواند بدشانسی بزرگی برای خریدارانش باشد.

 
3- اپلیکیشن Poke در فیس بوک:

تلاش فیس بوک در سال جاری میلادی برای خرید سرویس پیام رسان فوری Snapchat، کاملا بیهوده بود. در واقع فیس‌بوک در اواخر سال 2012 با اپلیکیشن Poke خودش، Snapchat را شکست داده بود. با این حال اما Poke چندان با استقبال کاربران فیس بوک مواجه نشد و در نهایت Snapchat هم پیشنهاد خرید یک میلیارد دلاری فیس‌بوک برای خرید را هم رد کرد. این استارت‌آپ حتی پیشنهاد بعدی 3 میلیارد دلاری فیس‌بوک برای خرید را هم رد کرد که این موضوع برای اعتبار فیس‌بوک چندان خوب نبود.
 
4- موبایل Moto X:

این گوشی ساخت شرکت موتورولا، موبایل خوبی است که در بازار نتوانست چندان موفق شود. این موضوع باعث شد که خریداران کمی به محصولات تولید مشترک گوگل و موتورولا بی‌اعتماد شوند. 

 
5- موبایل BlackBerry 10: 

این گوشی بالاخره در سال 2013 معرفی شد، اما یک شکست واقعی بود. این گوشی هرگز نتوانست در بازار پر رونق موبایل‌های هوشمند جایی برای خودش پیدا کند. در نهایت مدیر عامل این شرکت، از سمت خودش کناره‌گیری کرد و این شرکت بزرگ کم‌کم دارد از موج بازار جهانی موبایل دور می‌ماند.

6- تبلت Surface RT:

یک تبلت از مایکروسافت که نه تنها در بازار با استقبال مواجه نشد، بلکه مایکروسافت برای تشویق خریداران مجبور به کاهش 150 دلاری قیمت آن شد تا در نهایت ضرر 900 میلیون دلاری را به دنبال عرضه این تبلت به بازار متحمل شود.

7- موبایل HTC One:

یک گوشی باقابلیت و کاربردی که حتی ممکن است بعضی‌ها عنوان بهترین موبایل آندرویدی بازار را هم به آن بدهند. با این حال اما این گوشی فروشی بسیار کمتر از انتظار و پیش‌بینی کارشناسان داشته است و به همین دلیل شکست بزرگی برای HTC به حساب می‌آید.

8- بازطراحی ایمیل یاهو:

طراحی جدید سرویس ایمیل یاهو نتوانست چندان کاربران قدیمی این ایمیل را راضی کند، چون این طراحی جدید بسیاری از امکاناتی را که کاربران ایمیل یاهو دوست داشتند، از بین برد. این در حالی بود که ایمیل جدید یاهو مشکلاتی در اجرا داشت که هرگز هم با پاسخگویی مناسبی از طرف مدیران یاهو برطرف نشدند.

 
9- استارت آپ Clinkle

این شرکت کوچک که در زمینه پرداخت موبایلی فعالیت می‌کند، در سال 2011 تاسیس شد و سپس توانست با جلب نظر سرمایه‌گذاران بزرگ سیلیکون ولی سرمایه 25 میلیون دلاری به‌دست بیاورد. با این حال اما بعضی تصمیمات مدیران این شرکت مانند اخراج تعداد زیادی از کارمندان آن، سرمایه‌گذاران بزرگ این شرکت را نگران کرده است.

10- لوگوی جدید یاهو:

تغییر طراحی لوگوی یاهو یکی از دغدغه‌های شخصی و مهم ماریسا مایر بود که در نهایت هم انجام شد. اما بعد از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند که لوگوی قبلی بهتر و تاثیرگذارتر بود.

 
11- تبلیغات توضیحی اپل:

اپل در سال 2013 تبلیغاتی توضیحی با موضوع چرا و چگونه را منتشر کرد که برای بسیاری از کارمندان و مدیران این شرکت جالب بود، اما هرگز نتوانست نظر مردم و کاربران عادی را به خودش جلب کند تا در نهایت خیلی زود جمع‌آوری شدند.

 
12- حمله صنعت تلویزیون به سرویس Aereo:

این سرویس در واقع روشی جدید برای تماشای تلویزیون بود که شبکه‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی را به تبلت یا موبایل کاربران منتقل کرده و مخابره می‌کرد. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ در صنعت تلویزیون از این موضوع ناراضی بودند و به همین دلیل سعی کردند با طرح دعوی علیه این شرکت در دادگاه عملکرد آن را مختل کنند. این تلاش‌ها نه تنها در دادگاه به نتیجه نرسید، بلکه باعث شد توجه همه به این شرکت و سرویس جالبش جلب شود.

 
13- موبایل iPhone 5C:

این گوشی که به عنوان آی‌فون ارزان قیمت روانه بازار شد، قرار بود فروش خوبی در بازار داشته باشد. با این حال فروش این گوشی بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که در نهایت اپل را مجبور به کاهش میزان تولید این گوشی کرد. در مقابل فروش iPhone 5S این شرکت بسیار خوب بود. حالا بسیاری معتقدند که اصلا چرا اپل موبایل iPhone 5C را ساخت؛ موضوعی که احتمالا دلیل آن در آینده روشن می‌شود.

 
14- کشتی گوگل:

مدتی است که گوگل در حال کار روی یک کشتی رمزآلود در خلیج سانفرانسیسکو است. بعضی از مقامات آگاه شاغل در گوگل گفته بودند که این کشتی قرار است به یک دیتاسنتر شناور تبدیل شود. بعدا گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد این کشتی بار قابل توجهی از محصولات عینک گوگل را در خود دارد و حمل می‌کند. حالا اما در حالی که هیچ کدام از این شایعات تایید نشدند، گوگل به دنبال عدم امکان دریافت مجوز رسمی برای کار روی این کشتی با یک پروژه میلیون دلاری نسبتا شکست خورده مواجه شده است.

15- برنامه مایکروسافت برای یافتن جانشین استیو بالمر:

با اینکه چند ماه از اعلام کناره‌گیری استیو بالمر از سمت مدیرعاملی شرکت مایکروسافت می‌گذرد، اما هنوز ابهاماتی درباره این کناره‌گیری وجود دارد. او اعلام کرد که خودش این تصمیم را گرفته، اما مدتی بعد از آن گفت که مجبور به کناره‌گیری شده است. این در حالی است که مایکروسافت مدت‌ها است به دنبال یافتن گزینه‌ای مناسب برای جانشینی بالمر به‌عنوان مدیرعامل است و هنوز هم نتوانسته در این کار موفق شود. این روند تعجب بسیاری را برانگیخته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.