امنیت

فناوری اطلاعات

December 14, 2013
18:56 شنبه، 23ام آذرماه 1392
کد خبر: 59456

جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی قانونی است؟

مشاور ارشد دیوان عالی اروپا اعلام کرد که ذخیره انبوه اطلاعات اینترنتی مغایر حقوق اساسی شهروندان است.
 
 
طی سال‌های گذشته شرکت‌های ارتباطات در اتحادیه اروپا موظف بودند اطلاعات اینترنتی و تلفنی مشترکان خود را بدون هیچ گونه بهانه یا دلیلی ذخیره کنند تا در صورت نیاز در اختیار مقامات امنیتی کشورهای عضو اتحادیه قرار دهند.
 
اکنون پدرو کروز ویلالون، مشاور ارشد دیوان عالی اروپا پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده است که چنین اقدامی با حقوق پایه‌ای شهروندی مغایرت دارد و این دادگاه باید آیین‌نامه‌ اتحادیه اروپا را که در سال 2006 برای این منظور وضع شده، اصلاح کند.
 
وی به این نتیجه رسیده است که جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات فله‌ای شهروندان در چند مورد حقوق آنها، از جمله حق حریم خصوصی افراد را نقض می‌کند.
 
مشاور ارشد دیوان عالی اروپا علاوه بر این، به مدت زمان ذخیره داده‌ها که دو سال است انتقاد دارد و توصیه کرده است که داده‌های اینترنتی و تلفنی حداکثر به مدت یک سال ذخیره شوند.
 
پدرو کروز ویلالون به دیوان عالی اروپا توصیه کرده است که آیین‌نامه 2006 را معلق نکند، زیرا یک قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.
 
به گزارش دویچه وله، در سال 2010 دیوان‌عالی آلمان، آیین‌نامه‌ای را که بر اساس آن ذخیره اطلاعات صورت می‌گرفت مغایر قانون اساسی تشخیص داد و آن را لغو کرد. از آن زمان تاکنون در این کشور مقرراتی برای ذخیره اطلاعات وجود ندارد.
 
دیوان‌عالی اروپا قرار است حکم خود را در ماه‌های آینده اعلام کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.