سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 15, 2013
19:12 یکشنبه، 24ام آذرماه 1392
کد خبر: 59501

سبزترین ابررایانه دنیا رونمایی شد

یک ابررایانه که در دانشگاه کمبریج ساخته شده به عنوان سبزترین ابررایانه در نوع خود شناخته شد.
 
ابررایانه ویلکس به احترام ماریس ویلکس پیشگام علوم رایانه ای برای ساخت تلسکوپ رادیویی Square Kilometre Array یا (SKA) مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وقتی که این تلسکوپ رادیویی تکمیل شود به بزرگترین تلسکوپ رادیویی تبدیل خواهد شد که تاکنون ساخته شده است.
 
قدرت این ابررایانه سبز معادل 4 هزار رایانه رومیزی است که با هم کار می کنند.
 
ویلکس با عنوان قدرتمندترین رایانه جهان فاصله دارد و در رده 166 جهان قرار دارد ، سازندگان ویکس بیشتر از آنکه قدرت این ابررایانه را مدنظر داشته باشند به کارآمدی موثر آن توجه کرده اند.
 
دکتر پل کالجا مدیر سازمان محاسبات عملکرد بالا کمبریج اظهار داشت: بهره وری انرژی بزرگترین چالش ابررایانه های جدید است و سیستم جدید ما گام مهمی در این عرصه برداشته است.
 
بهره‌وری انرژی این ابررایانه 3361 مگافلاپس در هر وات است. به عبارت دیگر فلاپس به معنای عملیات شناور هر نقطه در ثانیه مقیاسی برای اندازه گیری عملکرد یک پردازشگر رایانه ها است.
 
ویلکس در جایگاه دوم فهرست 500 ابررایانه سبز قرار می گیرد. اما ابررایانه اول در این تیم توسط یک گروه از محققان ژاپنی در توکیو ساخته شده که نیازمند یک سیستم نفتی خنک‌سازی است اما ویلکس با استفاده از هوا خنک می شود که این امر موجب می شود بهره وری آن در نوع خود به بالاترین میزان برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.