تبلت

تلفن همراه

گوشی

December 16, 2013
8:04 دوشنبه، 25ام آذرماه 1392
کد خبر: 59515

مقایسه فبلت‌های بازار ایران

مریم عسگری – دنیای اقتصاد : حلقه گمشده بین تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، فبلت‌ها هستند که به دلیل ویژگی‌های ظاهری و فنی خاص روز به روز محبوب‌تر می‌شوند.
 
با عرضه گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش‌های بزرگ لمسی، بسیاری از کاربران از لپ‌تاپ و حتی تبلت‌ها دست کشیده و کاربری یک گوشی صفحه بزرگ را به این کالاها ترجیح دادند.
این روند با عرضه دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر که حدفاصل تبلت و گوشی‌های هوشمند قرار داشته (3/5 تا 6/5 اینچ) و فبلت نامیده می‌شوند شدت گرفت. به این ترتیب رقابتی شدید بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در زمینه تولید فبلت درگرفت که ماحصل آن رشد تنوع در بازار فبلت‌ها بوده است.
دستگاه‌های هوشمندی که نقش یک تبلت کم حجم و سبک وزن و یک گوشی تلفن همراه با صفحه بزرگ را تواما ایفا کرده و از عهده این مسوولیت به خوبی بر می‌آید.
اما به واقع فبلت چیست و آیا می‌تواند جایگزین مناسبی برای تبلت‌باشد؟ این دستگاه برای چه افرادی مناسب است؟ اینها سوالاتی هستند که اکثر کاربران با آنها مواجه هستند. اگر شما هم با این سوال‌ها مواجه هستید این گزارش را بخوانید:
 
 
همه چیز درباره فبلت‌ها 
فبلت  دستگاهی است بین تلفن همراه هوشمند و تبلت که اولین بار به‌طور رسمی در نمایشگاه کنگره جهانی موبایل در مارس 2012 از آن رونمایی شد. در آن زمان سامسونگ تلفن همراه هوشمندی با عنوان «گلکسی نوت» را به بازار عرضه کرد که با داشتن یک نمایشگر 3/5 اینچی به‌عنوان حلقه گمشده میان تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند معرفی قرار گرفت.
از لحاظ لغوی فبلت (phablet) اصطلاح جدیدی است که از ترکیب دو کلمه فون (phone) و تبلت (tablet) ساخته شده‌است و به ابزارهایی با صفحه لمسی گفته می‌شود که بعضی خصوصیات تلفن همراه و تبلت را دارد. این دستگاه از تلفن همراه بزرگ‌تر و از تبلت کوچک‌تر است. 
البته بین سایز صفحه نمایش این کالا بین کارشناسان اختلاف وجود دارد.  گروهی از کارشناسان گوشی‌های هوشمندی را که دارای صفحات نمایش با سایز بزرگ‌تر از 5/4 اینچ هستند فبلت نامیده و گروهی نیز نمونه‌هایی با صفحات نمایش 6/5 اینچی را.برخی نیز تمایز بیشتری بین تبلت و فبلت و گوشی هوشمند قایل شده و می‌گویند یک گوشی صرف داشتن صفحه نمایش پنج اینچی یا بزرگ‌تر در رده فبلت‌ها جای نمی‌گیرد.
اما به گفته مزینانی یکی از فعالان بازار گوشی؛  فبلت گوشی‌های هوشمندی را شامل می‌شود که صفحه نمایشی  مابین 6/4 اینچ و 5/5 اینچ دارند و بر پایه پردازنده‌های چهار هسته‌ای طراحی و تولید شده‌اند. به گفته این فعال بازار، البته این کالاها ویژگی‌های خاص دیگری نیز دارند که تجهیز به پردازنده‌های چهار هسته‌ای و… برخی از آنها هستند.
با توجه به این موضوع در این بخش ما به معرفی برخی از نمونه‌های معروف این دستگاه که با نام فبلت مورد پذیرش عموم و البته کارشناسان هستند  پرداخته‌ایم. دستگاه‌هایی هوشمند با صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر از 5/5 اینچ.
 
کاربردهای فبلت
فبلت‌ها برای افرادی که از تنوع زیاد دستگاه‌های ارتباطی بیزارند گزینه بسیار مناسبی هستند.
تصورش کنید از گوشی موبایل هوشمند با صفحه نمایش 5/5 اینچی بتوانید استفاده کاربردی در حد یک تبلت یا نوت‌بوک داشته باشید. چنین دستگاهی می‌تواند نیاز شما به کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی دیگر را برطرف کرده و سرعت کاربری شما را افزایش دهد. ضمن اینکه شما را از حمل وسایل الکترونیکی سنگین و پرحجم نجات می‌دهد. اما فبلت‌ها دارای ویژگی‌های خاصی نیز هستند که باعث شده است، مرزبندی مشخصی بین این کالا و تبلت‌ها و تا حدودی گوشی‌های هوشمند به وجود آید.
یکی از بارزترین ویژگی فبلت‌ها نسبت به گوشی‌های معمولی و تبلت‌ها تجهیز به صفحات نمایشی در اندازه مطلوب و مورد نیاز کاربران است. به طوریکه اکثرا فبلت‌ها دارای صفحات نمایش پنج اینچ به بالا هستند.در حالی که گوشی‌های هوشمند معمولا به صفحات هوشمندی کوچک‌تر از پنج اینچ مجهزند.مگر در برخی موارد محدود! در مورد تبلت‌ها هم سایز معمول تبلت‌ها 7 تا 10 اینچ است. در نتیجه این دستگاه‌های همراه 5 تا 6 اینچی بهترین گزینه برای افرادی است که نیاز به دستگاهی با قابلیت ارتباط تلفنی و برخورداری از اینترنت و… دارند. به گفته ولیخانی، یکی از فعالان بازار این کالا؛ فبلت‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند معمولی باتری‌های بزرگ‌تری دارند که این موضوع به نگهداری بیشتر شارژ منجر می‌شود. فبلت‌ها همچنین به دلیل تجهیز به پردازنده‌های قدرتمند چهار هسته‌ای سرعت پردازش بسیار بیشتری نسبت به گوشی‌های هوشمند و حتی برخی از تبلت‌ها دارند. به گفته وی؛ در مورد امکانات ارتباطی هم فبلت‌ها معمولا به اتصالات بلوتوث 4، MicroUSB و NFC مجهزند. بنابراین در هر شرایطی می‌توان از آنها برای انتقال اطلاعات، پرداخت هزینه‌های خرید یا اتصال به دستگاه‌های دیگر بهره برد.
مورد دیگر این است که فبلت‌ها معمولا به دوربین‌هایی با حسگر قدرتمند مجهزند و برخی از نیازهای عکاسی کاربران را نیز رفع می‌کنند. علاوه بر این همه فبلت‌های موجود در بازار علاوه بر سرویس‌های شبکه نسل دوم و سوم، به سرویس‌های شبکه نسل چهارم مجهزند، بنابراین امکان دسترسی به اینترنت را با سرعت بالا برای کاربران فراهم می‌کنند.
با توجه به این موارد یک دستگاه فبلت می‌تواند برای هر کاربری گزینه بسیار مناسبی باشد. برای دانشجویان، استادان، کاربرانی که زیاد سفر می‌کنند و آنهایی که استفاده از یک دستگاه چندمنظوره را به چند دستگاه الکترونیکی ترجیح می‌دهند از مشتریان پروپا قرص فبلت‌ها هستند.
 
چه کسانی فبلت نخرند؟
اسمارت فون‌های غول آسای موجود در بازار اگر چه جذابیت‌های خاص خود را دارند. ولی برخی از ویژگی‌های این دستگاه‌ها برای برخی از گروه‌های کاربری به نوعی محدودیت به حساب می‌آید. به عنوان مثال تجهیز فبلت‌ها به صفحه نمایش‌های بزرگ موضوعی است که به مذاق برخی از کاربران خوش نمی‌آید. ‌پس اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌ای به گوشی‌های بزرگ ندارید و علاقه‌مندید گوشی به راحتی در دستتان جای گیرد، به سراغ فبلت‌ها نروید.
یکی دیگر از مشکلاتی که صفحه نمایش بزرگ فبلت‌ها برای کاربران ایجاد می‌کند، دشواری تایپ با یک دست در صفحه نمایش لمسی بزرگ است.
 اگر تاکنون از گوشی‌های بزرگ استفاده نکرده باشید، شاید تصور کنید به علت صفحه نمایش بزرگ تر، تایپ با صفحه کلید مجازی با دکمه‌های بزرگ‌تر بسیار آسان‌تر باشد، اما بزرگی گوشی در این مقوله نیز مشکل آفرین می‌شود. صفحه نمایش بزرگ‌تر نه تنها تایپ با یک دست را مشکل یا غیرممکن می‌کند، بلکه از آنجا که باید انگشتان شما مسافت بیشتری بپیمایند، اگر روزانه زیاد از کیبورد استفاده می‌کنید، متوجه خستگی انگشتانتان خواهید شد. یک مشکل دیگر استفاده از کیبوردهایی مانند Swype است. کار با این کیبوردها که بر اساس حرکت انگشت‌ها روی کلیدها کار می‌کنند، دقیقا در صفحه‌های کوچک آسان‌تر است، چرا که نیاز به پیمودن مسافت کمتری با انگشتان دارید. برخی نیز می‌گویند، فبلت‌ها عمر کمتری از لحاظ ظاهری دارند، تا گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها. فلسفه این کارشناسان این است که از آنجا که گوشی‌های غول‌پیکر حجم مواد بیشتری را نیاز دارند، سازندگان دو گزینه پیش رو دارند. یا باید از مواد سبک‌تر و کم‌کیفیت‌تر مانند پلاستیک در ساخت بدنه استفاده کنند یا با استفاده از فلزاتی مانند آلومینیوم آن را با کیفیت‌تر، اما سنگین‌تر کنند. در مورد اول کیفیت پایین مواد سازنده در اکثر موارد باعث پایین آمدن دوام دستگاه می‌شود و مقاومت در برابر ضربات را پایین می‌آورد، حال آنکه در مورد دوم وزن بیشتر علاوه بر تاثیر منفی روی قابلیت حمل دستگاه باعث می‌شود، دستگاه در معرض خطر افتادن از دست قرار گرفته و در صورت برخورد قسمت حساس، صدمه وارده بیشتر باشد. با توجه به موراد ذکر شده، حالا شمایید که باید بین تبلت، گوشی هوشمند و فبلت‌ها یک نمونه را انتخاب کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.