اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 18, 2013
18:45 چهارشنبه، 27ام آذرماه 1392
کد خبر: 59580

سرمایه‌گذاری 32 میلیارد دلاری خاورمیانه در IT

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سال 2014 حدود 224 میلیون دلار در IT سرمایه‌گذاری می‌کنند
دنیای‌اقتصاد- روند رشد تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای منطقه خاورمیانه با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای بزرگ و پیشرفته پیش می‌رود. درست به همین دلیل هم هست که کشورهای این منطقه میزان سرمایه‌گذاری خود را در صنعت IT به تدریج افزایش می‌دهند تا بتوانند رشد صنعتی و اقتصادی خود را تضمین کنند. حالا صنعت IT برای کشورهای منطقه خاورمیانه مانند بخش‌های اقتصاد، بهداشت و درمان در اولویت قرار گرفته‌اند. 
 
«جیوتی لایچاندانی» یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «سازمان‌ها تمرکز خود را بر رشد در حوزه IT گذاشته‌اند تا بتوانند در سال میلادی جدید رشد بیشتری را در زمینه‌های مختلف تجربه کنند. این تلاش به دنبال تغییراتی که در صنایع مختلف برای همراهی با تکنولوژی‌های روز رخ می‌دهد، انجام می‌شود. حالا شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در کشورهای خاورمیانه تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاری خود را در بخش IT برای ارتقای زیرساخت‌ها و امکانات، ارایه خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم (Big Data)، افزایش بدهند.
 
به این ترتیب است که کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه IDC پیش‌بینی کرده‌اند که میزان سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه خاورمیانه در صنعت IT در سال 2014 به 32 میلیارد دلار خواهد رسید. این کارشناسان بعد از بررسی‌های مختلف اعلام کرده‌اند که بازار IT کشورهای منطقه خاورمیانه یکی از بیشترین رشدها را در میان بازارهای IT در جهان دارند و با سرعت زیادی این روند رشد را دنبال می‌کنند. به این ترتیب، تحقیقات نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری کشورهای خاورمیانه در سرویس‌ها و محصولات IT در سال 2014 رشد سالانه 3/7 درصدی را تجربه خواهد کرد و به رقم 32 میلیارد دلار خواهد رسید. 
انتظار می‌رود بخش‌های مختلف مربوط به مصرف‌کنندگان، بخش عمومی، ارتباطات و سرویس‌های مالی بیشترین میزان این را سرمایه‌گذاری یعنی حدود 74 درصد آن در سال 2014 به خود اختصاص دهند. سرمایه‌گذاری در بخش عمومی مربوط به ارتقای خدمات دولتی، آموزش و سرویس‌های بهداشتی و درمانی می‌شوند که این روزها به مهم‌ترین اولویت بخش IT در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تبدیل شده‌اند.
پروژه شهر هوشمند دبی در امارات متحده عربی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های IT در خاورمیانه است که همراه با بعضی پروژه‌های مشابه در دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به سرعت رشد می‌کند. شهرهای هوشمند در سال‌های اخیر در این کشورها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و در حال حاضر 6 شهر در عربستان سعودی، سه شهر در قطر و 2 شهر در امارات متحده عربی را شامل می‌شود. محققان IDC انتظار دارند که میزان سرمایه‌گذاری نهایی برای ارتباطات M2M یا ماشین با ماشین در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در سال 2014 با رشد سالانه 19 درصدی به 224 میلیون دلار برسد. 
 
این در حالی است که به‌کارگیری استراتژی‌های چند وجهی میزان نفوذ سرویس‌های شهروندمحور را در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس افزایش می‌دهد که در این میان، ابزارهای موبایل بیشترین نقش را دارند. بر اساس اعلام کارشناسان IDC، دولت‌ها در این کشورها استراتژی‌های مدیریتی خود را به سمت ارایه خدمات الکترونیکی شهروند محور تغییر داده‌اند. ابزارهای دیجیتال شخصی موبایل در این موضوع به عنوان یک عامل تسهیل کننده به حساب می‌آیند که امکان انجام تراکنش‌های مالی و خدماتی شهروندان به شیوه‌ای راحت و سریع‌تر را فراهم می‌آورند. کشورهایی مانند بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر بیشترین میزان سرمایه‌گذاری و رشد را در این زمینه داشته‌اند.علاوه بر اینها، دولت‌ها در کشورهای منطقه خاورمیانه به‌تازگی تمرکز زیادی بر افزایش میزان امنیت اطلاعات ملی با گسترش فعالیت آژانس‌هایی برای پیگیری و محافظت از اطلاعات و اولویت‌های ملی را در برابر حملات سایبری کرده‌اند. این کشورها به خاطر دراختیار داشتن منابع انرژی زیاد معمولا در خطر این حملات قرار دارند و به همین دلیل افزایش قدرت امنیت سایبری خود را برای حفاظت از اطلاعات و منابع ملی در اولویت سرمایه‌گذاری‌های IT قرار داده‌اند.در بازار محصولات IT در کشورهای خاورمیانه، اما محصولات ارزان قیمت و با صفحه نمایش کوچک‌تر طرفداران بیشتری دارند. در این میان تبلت‌ها یکی از پر تقاضاترین محصولات بازار این منطقه هستند و به همین دلیل هم هست که کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند در سال 2014 بیش از 55 درصد از میزان صادرات جهانی تبلت‌ها در اختیار کشورهای منطقه خاورمیانه خواهد بود. در این بازار، اما تبلت‌های آندرویدی ارزان قیمت بیشترین میزان تقاضا و خرید را به خود اختصاص داده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است که در سال2014میزان نفوذ و استفاده از سیستم‌های رایانش ابری در کشورهای این منطقه به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی اپراتورهای مخابراتی هم تلاش می‌کنند با افزایش زیرساخت‌ها و امکانات شبکه‌ای، فعالیت‌های خود را هم گسترش بدهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.