اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 19, 2013
0:13 پنجشنبه، 28ام آذرماه 1392
کد خبر: 59597

دبیر شورایعالی فضای مجازی: شرکتهای اینترنتی استانداردها را رعایت نمی‌کنند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از تصویب نهایی ابعاد و مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات تا دو هفته آینده و در جلسه شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

محمدحسن انتظاری صبح امروز چهارشنبه در حاشیه همایش راهبری مدیریت فناوری اطلاعات با اشاره به سیاست های شورای عالی فضای مجازی در زمینه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات گفت: هم اکنون در زمینه امنیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گروه فرهنگی- اجتماعی از فرهیختگان کشور در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی گردهم آمده اند تا کاربری صحیح استفاده از فضای مجازی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. در این زمینه برای ساماندهی شبکه های اجتماعی این کارگروه سیاست های کلی را تدوین کرده و برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارسال خواهد شد.
 
وی در پاسخ به مهر برگزاری دومین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور را ظرف دو هفته آینده پیش بینی کرد و گفت: از دفتر رئیس جمهور برای تعیین نهایی زمان این جلسه درخواست داده ایم.
 
انتظاری در مورد جلسه روز گذشته شورای معین شورای عالی فضای مجازی گفت: در این جلسه توافقاتی در خصوص فضای مجازی و زیرساخت و ابعاد شبکه ملی صورت گرفت و در نهایت مقرر شد مدل مفهومی طراحی شبکه ملی اطلاعات برای تصویب نهایی در جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور ارائه شود که پیش بینی می کنیم برگزاری این جلسه ظرف دو هفته آینده صورت گیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات سرعت دسترسی کاربران افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: هم اکنون بحث کیفیت و سرعت اینترنت توسط وزارت ارتباطات در حال بررسی است آنچه که مسلم است اینکه بخش زیادی از این محدودیت ها مربوط به این است که شرکت های اینترنتی در ارائه خدمات استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند.
 
وی گفت: معاونت تنظیم مقررات از روز گذشته در مرکز ملی فضای مجازی کار خود را آغاز کرده است که در زمینه ضوابط ارائه خدمات می تواند موثر واقع شود.
 
انتظاری از بررسی طرح ایجاد پژوهشگاه راهبردی فضای مجازی خبر داد و گفت: تاکنون پژوهشگاه راهبردی در این حوزه نداشته ایم و مرکز تحقیقات مخابرات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه هایی توسعه ای محسوب می شوند که قصد داریم پس از بررسی پژوهشگاه راهبردی فضای مجازی ایجاد کنیم.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه رفع انحصار پهنای باند اینترنت از شرکت زیرساخت می تواند باعث رقابت و افزایش کیفیت شود، خاطر نشان کرد: البته اعمال سیاست های فیلترینگ بر روی پهنای باند کشور بحثی حاکمیتی است و مسئولیت قانونی آن باید به عهده حاکمیت باقی بماند اما تامین پهنای باند در مرزهای ورودی کشور توسط بخش خصوصی قابل بررسی است.
 
وی در مورد آخرین وضعیت پیوست فرهنگی تماس تصویری اپراتور سوم تلفن همراه نیز گفت: این موضوع در دوره قبلی دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی مطرح بوده و سوابق آن باید ملاحظه مجدد شود.
 
به گزارش مهر، انتظاری در مراسم افتتاح همایش مدیریت راهبری فناوری اطلاعات نیز از برنامه های مرکز ملی فضای مجازی برای تدوین سند راهبردی فضای مجازی کشور خبر داد و گفت: در حال طراحی این سند هستیم تا با هدایت و هماهنگی بخش های مختلف حوزه فضای مجازی نظام‌مند شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی از فعالان سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خواست، طراحی اولیه پروژه فرمانداری فضای مجازی کشور را به عهده بگیرند تا این طرح پس از تایید شورای عالی فضای مجازی با هدف شاخص های نظارتی و راهبرد کلان در سطح راهبری فضای مجازی در کشور اجرایی شود.
 
وی در مورد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: مکاتباتی با وزرای دستگاه های اجرایی صورت گرفته تا سرویس هایی که قرار است روی این شبکه ارائه شود را به ما معرفی کند.
 
به گفته انتظاری پیش بینی می شود 70 دستگاه اجرایی طرح های خود را در این زمینه ارائه دهند تا مقدمه ای برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تبادل ترافیک ارتباطی در داخل کشور شکل گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.