فناوری اطلاعات

December 19, 2013
0:43 پنجشنبه، 28ام آذرماه 1392
کد خبر: 59613

بزرگ‌ترین معاملات دنیای تکنولوژی در سال 2013

ندا لهردی – دنیای تکنولوژی و تجارت آن در سال‌های اخیر به خاطر ورود و حضور استارت‌آپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا رونق قابل توجهی را تجربه کرده است. در حقیقت این استارت‌آپ‌ها از جرقه ایده‌های کوچک اما کاربردی و مفید در ذهن افرادی معمولا جوان پا می‌گیرند و به سرعت رشد می‌کنند و به سوددهی و درآمدهای کلان و قابل توجهی می‌رسند. درست در همین زمان است که این استارت‌آپ‌ها توجه شرکت‌های بزرگ را به خود جلب می‌کنند و در نهایت با پیشنهادهای خرید میلیارد دلاری از جانب آنها مواجه می‌شوند. با این اوصاف است که خریدهای میلیارد دلاری در دنیای تکنولوژی رقم می‌خورد.

 

در این میان بعضی از این استارت‌آپ‌ها که چند سالی هم از عمرشان می‌گذرد، شانس خود را در بازار بورس و سهام امتحان می‌کنند و برای اولین بار وارد این بازار می‌شوند که اتفاقا اغلب هم با استقبال سرمایه‌گذاران هم مواجه می‌شوند. در نهایت و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2013، مجله آنلاین Business Insider به بررسی و معرفی بزرگ‌ترین معاملات دنیای تکنولوژی در سال 2013 پرداخته است که آنها را در اینجا می‌خوانید:

ورود Twitter به بازار بورس برای اولین بار با ارزش بازار 24 میلیارد دلار در روز اول: شبکه اجتماعی پر طرفدار توییتر در ماه نوامبر سال 2013 برای اولین بار وارد بازار بورس شد و سهام خودش را به عرضه عمومی رساند. این شرکت قیمت هر سهم خود را 26 دلار تعیین کرد و خیلی زود این قیمت به 10/45 دلار برای هر سهم رسید و کمی بعد این قیمت حتی مرز 50 دلار برای هر سهم را هم رد تا رشدی بیش از 93 درصدی را تجربه کند. این شرکت توانست در روز عرضه اولیه سهام و گشایش نماد خود ارزش بازاری به اندازه 24 میلیارد دلار را به ثبت برساند تا در نهایت این فرآیند 1600 میلیونر و میلیاردر جدید را خلق کند.
مایکروسافت، نوکیا را با قیمت 7 میلیارد دلار خرید: در ماه سپتامبر این سال هم یک خرید بزرگ و جنجالی در دنیای تکنولوژی رقم خورد و مایکروسافت اعلام کرد که تصمیم دارد تجارت تولید موبایل‌های هوشمند نوکیا را با قیمت 7 میلیارد دلار بخرد. هر چند فرآیند رسمی این خرید هنوز کامل نشده است، اما این خرید تاثیر قابل توجهی بر بازار پررونق موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها گذاشت. این معامله از طرفی نوکیا را از خطر ورشکستگی نجات داد و از طرف دیگر مایکروسافت را وارد عرصه ابزارهای همراه هوشمند که از آن دور مانده بود، کرد. مایکروسافت این روزها به دنبال یک مدیرعامل جدید است تا این شرکت را برای یافتن استراتژی موفقیت در بازار کمک کند. 
ورود استارت‌آپ FireEye به بازار بورس برای اولین بار با ارزش بازار 69/4 میلیارد دلار در روز اول: این استارت‌آپ که در زمینه امنیت کامپیوتر و شبکه فعالیت می‌کند، در سال 2004 تاسیس شد و بالاخره در ماه سپتامبر 2013 برای اولین بار وارد بازار بورس شد. این اتفاق به دنبال تلاش‌های مختلف «دیو دوالت» مدیرعامل این شرکت که قبلا مدیرعامل شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای آنتی ویروس McAfee هم بوده است، رخ داد. سرمایه‌گذاران به این شرکت توجه زیادی داشتند و به همین دلیل این شرکت در اولین عرضه سهامش در بازار بورس با رشد 80 درصدی، سرمایه بازار 69/4 میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رساند.
ورود استارت‌آپ Tableau Software به بازار بورس برای اولین بار با ارزش بازار 17/4 میلیارد دلار در روز اول: این شرکت نوپا که در زمینه ارایه نرم‌افزارهای کامپیوتری و مجازی‌سازی فعالیت می‌کند، در سال 2002 تاسیس شد و بالاخره در سال 2013 برای اولین بار وارد بازار بورس شد. این شرکت فعالیت گسترده‌ای در زمینه ارایه خدمات ذخیره‌سازی برای اطلاعات حجیم یا Big Data دارد و به همین دلیل توانست به خوبی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. این شرکت «پت هانراهان» یکی از مشهورترین دانشمندان را در عرصه اطلاعات به‌عنوان یکی از موسسانش با خود دارد و با راهنمایی و مدیریت او توانست به چنین جایگاهی برسد.
خرید 7/2 میلیارد دلاری استارت آپ Sourcefire توسط شرکت Cisco: شرکت Cisco که بزرگ‌ترین و شناخته‌ترین تولیدکننده تجهیزات شبکه در جهان است، در ماه جولای 2013 اقدام به خرید استارت آپ Sourcefire کرد که در زمینه ارایه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای شبکه‌ای فعالیت می‌کند. در واقع Cisco با این خرید به دنبال راه‌های جدید رشد در حوزه تکنولوژی بوده است.
خرید 5/2 میلیارد دلاری استارت آپ ExactTarget توسط شرکت Salesforce: این معامله بزرگ‌ترین خرید شرکت Salesforce تا حالا بوده است. «مارک بینهوف» مدیرعامل این شرکت معتقد است که تا سال 2017، مدیر ارشد بازاریابی این شرکت خریدهای IT بیشتری از مدیر ارشد اطلاعات این شرکت خواهد کرد. به همین دلیل هم سرویس رایانش ابری ویژه‌ای را با نامSalesforce's Marketing Cloud راه‌اندازی کردند و استارت آپ ExactTarget را برای کمک به آن خریدند. این استارت آپ تولیدکننده نرم‌افزارهای تحلیلی و اتوماسیون بازاریابی دیجیتال است.
ورود استارت آپ Rocket Fuel به بازار بورس برای اولین بار با ارزش بازار 03/2 میلیارد دلار در روز اول: این استارت آپ که در زمینه ارایه پلت‌فرم‌های چند رسانه‌ای و تبلیغات فعالیت می‌کند، یکی از 20 شرکتی است که اجازه خرید آگهی در شبکه اجتماعی Facebook را دارند. درست به همین دلیل هم در روز عرضه اولیه سهامش در بورس با رشد 93 درصدی ارزش بازار 03/2 میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رساند که قابل توجه بود. 
خرید 2 میلیارد دلاری استارت آپ Elpida Memory توسط شرکت Micron Technology: این خرید درست زمانی انجام شد که شرکت کوچک ژاپنی Elpida Memory در حال ورشکستگی بود. به این ترتیب شرکت بزرگ
Micron Technology که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات DRAM و پردازنده برای شرکت‌هایی مانند اپل است با خرید یک شرکت ژاپنی همکار توانست به توسعه تجارت خودکمک کند. 
ورود استارت آپ Marketo به بازار بورس برای اولین بار با ارزش بازار 17/1 میلیارد دلار در روز اول: این استارت آپ که تولیدکننده نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی برای شرکت‌های دیگر است، در سال 2006 تاسیس شده و در ماه مه ‌2013 برای اولین بار وارد بازار بورس شد. این شرکت نوپا با استارت آپ ExactTarget که توسط Salesforce خریده شد، فعالیت می‌کند. حتی شایعاتی درباره احتمال خرید این استارت آپ کوچک توسط Salesforce قبل از ورودش به بازار بورس هم شنیده می‌شد.
ورود استارت آپ Cvent به بازار بورس برای اولین بار با ارزش بازار 39/1 میلیارد دلار در روز اول: این استارت آپ ارایه‌کننده نرم‌افزارهایی به‌عنوان سرویس (SaaS) است که در سال 1999 تاسیس شد؛ درست قبل از انفجار حباب اینترنت در سال 2000 که باعث شد این شرکت کوچک در خطر ورشکستگی قرار بگیرد. اما «ریگی آگاروال» مدیرعامل این شرکت سعی کرد با برنامه‌ریزی برای ورود به بورس آن را نجات بدهد. در نهایت این استارت آپ در ماه آگوست 2013 وارد بازار بورس شد و در روز اول عرضه سهامش، با رشد 57 درصدی ارزش بازار 39/1 میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رساند.
خرید 1/1 میلیارد دلاری استارت آپ Waze توسط شرکت Google: این استارت آپ در واقع ارایه‌کننده اپلیکیشنی به همین نام برای موبایل‌های هوشمند است که توانست برنده جایزه بهترین اپلیکیشن سال 2013 هم بشود. این اپلیکیشن مبتنی بر GPS بوده و برای راهبری جغرافیایی طراحی شده است. سرانجام بعد از مدت‌ها شایعه، گوگل این استارت آپ را خرید؛ آن هم درست زمانی که فیس‌بوک سعی داشت آن را با قیمت یک میلیارد دلاری بخرد. 
خرید 1/1 میلیارد دلاری استارت آپ Tumblr توسط شرکت Yahoo: به عقیده بسیاری از کارشناسان خرید 1/1 میلیارد دلاری Tumblr توسط یاهو، مهم‌ترین خرید مدیرعامل یاهو یعنی ماریسا مایر در سال 2013 بود. Tumblr در واقع یک شبکه اجتماعی کوچک و ارایه‌دهنده سرویس میکروبلاگ است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.