اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 21, 2013
17:30 شنبه، 30ام آذرماه 1392
کد خبر: 59673

وزیر ارتباطات: وی‌چت می‌تواند رفع فیلتر شود

vaezi4.jpg

وزیر ارتباطات معتقد است که راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند، می‌تواند وی‌چت را به دوران گذشته بازگرداند و از فیلتر خارج کند.
 
در حالیکه از روز گذشته سرویس وی‌چت برای برخی کاربران ایرانی بلوکه و دسترسی به سرورهای آن بلوکه شده اما همچنان برخی کاربران به این سرویس دسترسی دارند که به گفته یکی از مسئولان زیرساختی این موضوع به دلیل تعدد سرورهای این سرویس یا عدم اعمال IP آن در لیست فیلتر شده‌ها از سوی برخی سرویس‌دهندگان داخلی بوده است.
این سرویس که تشکیل گروه‌های ارتباطی آن در مجامع و موضوعات مختلف دیده می‌شود، زمینه‌ای از التهاب را در میان کاربران فضای مجازی به وجود آورده است. احتمال آن داده شده که با فیلتر شدن این سرویس، سایر سرویس‌ها نظیر وایبر، تانگو و حتی اینستگرام نیز در معرض فیلترینگ قرار گیرند.
از این جهت، فیلترینگ وی‌چت به موضوعی نسبتا مهم در نشست خبری معاون وزیر ارتباطات و رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت تبدیل شد و وی در پاسخ به دلیل فیلترینگ وی‌چت بار دیگر همچون روال گذشته گفت: فیلترینگ جزو مسئولیت‌های کمیته مصادیق محتوای مجرمانه است و ما فقط مجری تصمیمات اخذ شده در این کمیته هستیم.
خسروی البته به نوعی گلایه خود از این کار را نشان داد و گفت: شبکه‌‌های اجتماعی نوعی فرصت هستند و گروه‌هایی در آن‌ها ایجاد و مطالب و محتوا به اشتراک گذاشته می‌شود.
مدیر عامل زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه نماینده این وزارتخانه در کمیته مصادیق محتوای مجرمانه مخالف این تصمیم بوده است، گفت: ما تنها یک نماینده داریم و ظاهرا این موضوع درخواست دو کارشناس این کمیته بوده و دیگران هم با آن موافق بوده‌اند که سرانجام فیلترینگ انجام شد.
او درباره احتمال فیلتر شدن سایر سایت‌ها نیز گفت: در حال حاضر دستوری برای فیلترینگ سایر سرویس‌ها نداشته‌ایم.
اما وزیر ارتباطات هم درباره چنین اقدامی گفته است که "در طی دو سه روز گذشته درباره وی‌چت سئوالات مختلفی شده اول اینکه این شبکه یک شبکه چینی است و اینکه با تصمیم هفته گذشته کمیته تعیین مصادیق فیلتر شده است و ارتباطی با من به عنوان وزارت ارتباطات ندارد و دلیلی که آن‌ها می‌آورند این است که خیلی به حریم خصوصی افراد وارد شده‌اند به گونه‌ای که حتی در کشورهای غربی که این شبکه‌ها رواج زیادی دارند از این شبکه استقبال چندانی نشده است.
واعظی عنوان کرد: "امیدوارم در داخل کشور چنین سرویس‌هایی که مردم بتوانند به خوبی استفاده کنند در اختیار مردم قرار گیرد. موضوعی است فقط کمیته مصادیق به بخشی از استفاده کاربری وی چت مشکل داشته است و با بخش‌هایی که شبکه‌های دیگر هم داشته‌اند مشکلی نداشته‌اند، امیدواریم در آینده بتواند نرم‌افزاری استفاده شود که هوشمند این کار را انجام دهد و اگر شبکه‌ای مثل وی‌چت فعالیت‌های مثبتی هم دارد مردم استفاده کنند واگر بخشی از آن مشکل دارد برطرف شود و فقط همان بخش فیلتر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.