اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

December 23, 2013
18:56 دوشنبه، 2ام دیماه 1392
کد خبر: 59715

زیرساخت: قراردادهای بلند مدت خرید پهنای باند از دستور کار خارج شد

معاون وزیر ارتباطات گفت: قراردادهای بلندمدت در زمینه تأمین پهنای باند بسیار به صرفه است اما فعلا سیاست‌مان این است که خریدهای خود را سالانه داشته باشیم.
 
 
محمود خسروی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه قراردادهای بلندمدت در زمینه تأمین پهنای باند بسیار به صرفه است، اظهار کرد: با این حساب، قراردادهای بلند مدت شرکت ارتباطات زیرساخت کنار گذاشته شد و این موضوع فقط در ارتباط با پروژه فالکون که قراردادی 15 ساله است، انجام شد و در حال بازپرداخت آن هستیم.
وی همچنین درباره نرخ یک لینک 10 گیگابیتی در قراردادهای بلند مدت گفت: در حال حاضر نرخ یک لینک 10 گیگابیتی برای مدت زمان 15 سال چیزی در حدود 2 میلیون یورو می‌شود که اگر آن را تقسیم بر 15 و سپس 12 کنیم هزینه اندک آن در ماه به دست می‌آید.
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: هزینه اجاره یک لینک با این مشخصات برای مدت یک سال، هم‌اکنون 130 هزار یورو می‌شود و به عبارتی اشتراک ماهانه آن 50 هزار یورو است اما با شیب نزولی قیمت‌ها ممکن است چهار سال آینده همین لینک را با قیمت 10 هزار یورو به فروش برسانند و عده‌ای هیاهو کنند که زیرساخت 40 هزار یورو بیش از قیمت اصلی خریداری کرده است.
مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت با تأکید بر اینکه هر چیزی باید به مقتضیات روز در نظر گرفته شود، گفت: اگر پهنای باند خود را به شکل 15 ساله تأمین کنیم قطعا برای امروز بسیار عالی است ولی با توجه به روند نزولی قیمت‌ها در این بخش و حرف و حدیث‌هایی که وجود دارد، فعلا سیاست‌مان این است که خریدهای خود را سالانه داشته باشیم.
پیش از این نیز خبرگزاری تـسـنـیـم، با برگزاری میزگرد "راهکارهای کاهش قیمت پهنای باند" که با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، به عوامل متعددی که در افزایش قیمت‌های این بخش تأثیرگذار است اشاره کرد که یکی از این موارد همین قراردادهای بلند مدت زیرساخت در راستای تأمین پهنای باند بود تا جاییکه حسین فلاح -مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در این باره اظهار کرد: یک علت بالا بودن قیمت مربوط به نوع خریدهای زیرساخت می‌شود و بعضا نوع قراردادهایی که می‌بندد به علت بلند مدت بودن قیمت را بالا می‌برد.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال زیرساخت پنج سال پیش پهنای باندی را خریده‌ اما هزینه آن را بلند مدت حساب کرده و در حالیکه تغییرات سریع این بخش در دنیا همواره باعث کاهش نرخ پهنای باند می‌شود، زیرساخت باید همچنان نرخ‌های گرانی را که در قبل خریداری کرده بپردازد در حالیکه زیرساخت نباید به سمت قراردادهای بلند مدت رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.