امنیت

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 25, 2013
20:29 چهارشنبه، 4ام دیماه 1392
کد خبر: 59772

پیشنهاد وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر ویچت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما پیشنهاد کرده ایم که بخش متفاوت شبکه اجتماعی وی چت از دیگر شبکه ها حذف شود تا دیگر بخش ها برای مردم قابل استفاده باشد.
 
 
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمود واعظی در پایان جلسه دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ وی چت افزود: وی چت یک شبکه اجتماعی چینی است که در دو ماه اخیر توانسته است در مقابل شبکه های اجتماعی غربی توجه زیادی را به خود جلب کند و هم اکنون 400 میلیون عضو دارد که یک درصد آنها در ایران هستند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تفاوت وی چت با دیگر شبکه های اجتماعی در بخشی به عنوان ˈnearbyˈ است.
 
واعظی ادامه داد: کمیته تعیین مصادیق که این شبکه را توقیف کرده، معتقد است که این شبکه اجتماعی در حریم خصوصی دیگران وارد می شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ما هیچ ارتباطی با این موضوع نداریم و تنها یک عضو از 12 عضو این کمیته هستیم و قبل از جلسه این کمیته در جریان این موضوع نبودیم.
 
واعظی اضافه کرد: پیشنهاد کرده ایم که این بخش که وی چت را از دیگر شبکه های اجتماعی متفاوت کرده است، فیلتر شود و دیگر بخش ها مورد استفاده مردم قرار گیرد.
 
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اکنون بسیاری از افراد جامعه به صورت صحیح از این شبکه استفاده می کنند و این طور نیست که همه استفاده نامناسب از این شبکه داشته باشند؛ بنابراین از نظر ما به غیر از این بخش nearby شبکه اجتماعی وی چت با دیگر شبکه ها تفاوتی ندارد.
 
واعظی در ارتباط با سوالی درباره آماده کردن مرورگر های ایرانی و این که اعلام می شود در تهیه آنها کپی برداری شده است؟ گفت: از 2 سال گذشته تاکنون 2 پروژه حدود دو سال است در ارتباط با مرورگرها در دست اجرا است؛ طبیعی است که تکنولوژی فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و محققین ما از آخرین دستاوردهای دنیا باید استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مرورگر «زمین» که به نام ما است تقریبا کارهای مقدماتی اش انجام شده و به عنوان پایلوت در یکی از دانشگاه ها دارد انجام میشود و امیدواریم پس از اینکه جواب داد به بازار بیاید؛ پروژه دوم که توسط بخش خصوصی با همکاری دانشگاه ها انجام می شود نیز درهمین مرحله است.
 
به گفته واعظی، درباره موضوع نرم افزار محقیقین ما خیلی خوب عمل می کنند و در چهار ماه گذشته که ما اعلام کرده ایم که وزارت ارتباطات مصمم است که به تحقیقات داخلی بها دهد، شاهد این بودیم که در بخش های مختلف گروه های دانشگاهی و شرکت ها علاقه مندی بیشتری پیدا کرده اند.
 
وی اظهار امیدواری کرد که در آینده بتوانیم بخشی از فعالیت های نرم افزاری که همواره از خارج وارد می شده هم در داخل تولید کنیم و هم بتوانیم فکری برای صادرات آنها بکنیم.
 
واعظی افزود: شبکه ملی اطلاعات شب گذشته در شورای عالی فضای مجازی تعریف و الزاماتش به تصویب رسید؛ ما نیاز داریم که شبکه ای را بتوانیم زیر ساختش را مهیا کنیم که بتوانیم همه نیازمندی های مردم را به سرعت مرتفع کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر دراین بخش به صورت جزیره وار کارها انجام می شود و مطمئن هستیم که اگر ساماندهی نشود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد؛ لذا شبکه ملی اطلاعات را به این منظور داریم طراحی می کنیم؛ اعضای شورا تصمیم گرفتند که با اولویت در وزارت ارتباطات این زیر ساخت را مهیا کنیم.
 
وی اظهار امیدواری کرد که از اول سال آینده این پروژه را تعریف کنیم و کارهای زیرساختی آن را انجام دهیم.
 
واعظی ادامه داد: قیمت اینترنت در ایران گران است و از اول که آمدم تلاشم این بوده که تعرفه های تلفن ثابت و موبایل آنطور که گران می شد گران نشود.
 
به گفته وی، اکنون دو تصمیم در مورد اینترنت اخذ شده است که درتصمیم نخست سعی می کنیم اینترنت یک به هشت باشد در حالی که اکنون یک به 20 است یعنی 20 کاربر به صورت همزمان استفاده می کنند؛ ابلاغ می کنیم که یک به هشت باشد تا سرعت ها بالاتر برود.
 
وزیر ارتباطات و اطلاعات افزود: ما 40 گیگا بیت بر ثانیه در 100 روز اول اضافه کردیم و در 100 روزدوم آنچه تحویل گرفته ایم را دو برابر خواهیم کرد.
 
وی افزود: دومین تصمیم این است که تلاش می کنیم تعرفه اینترنت را 20 درصد کاهش دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.