بازی

فناوری اطلاعات

December 26, 2013
23:01 پنجشنبه، 5ام دیماه 1392
کد خبر: 59781

کدام ارگان بر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌یی نظارت می‌کند؟

زندگی در عصر ارتباطات ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارد تا جایی‌ که استفاده ازابزارهای حاصل از تکنولوژی در این عصر اجتناب‌ناپذیر است، استفاده از رایانه به عنوان سمبل تکنولوژی حتی دنیای کودکان را نیز دستخوش تغییرکرده و در این بین تولیدکنندگان و طراحان بازیهای رایانه‌ای سودهای گزافی رابه جیب می‌زنند و تنها به فکر فروش بیشتر محصولات خود هستند و گویی تنها دغدغه‌ای که ندارند آسیب‌های حاصل از استفاده از این بازیهای رایانه‌ای است.
 
 
بازیهای رایانه ای قدمتی نزدیک به 40 سال دارد، با نگاهی به انبوه بازیهای موجود در بازار در می یابیم که اکثر این بازیها وارداتی و محصول کشورهای دیگر، خصوصاً کشورهای غربی است که در ساخت هریک از این بازی ها اهدافی را دنبال می‌کنند.
 
در کشور ما شرکتهایی در این زمینه مشغول فعالیت‌اند و تولیداتی هم عرضه کرده‌اند که متأسفانه آنطور که باید پاسخگوی نیازهای نسل امروز جامعه ما نیست و باید برای این امر مهم و حیاتی، توسط مسوولان ذیربط، تدابیری اندیشیده شود.
 
با همه این اوصاف ضرورت وجود نهادی تنظیم کننده و ناظر در این بخش احساس می‌شد که سرانجام در سال 85 بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصویب شد که این بنیاد وظیفه هدایت، حمایت و برنامه‌ریزی برای سنین مختلف را در این حوزه دارد اما این جای سوال دارد کهاین ارگان تاکنون چه دستاوردی داشته است؟ کل بودجه و اعتبار هزینه شده برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چقدر بوده و چگونه هزینه شده است؟ چه تعداد بازی ایرانی روانه بازارهای خارجی شده و تولیدات داخلی کدام بازی در کشور طرفدار دارد؟
 
نقش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گسترش و اشاعه تولیدات به اصطلاح فاخر ایرانی چه بوده است؟ و به راستی کدام ارگان یا نهاد رسمی کشور نظارت علمی و اصولی بر روی فعالیتهای بنیاد دارد؟ اینها از جمله ابهاماتی است که باید پاسخ داده شود و موضوع مهم دیگر آن است که باید شفاف شود که اعضای هیات امنای بنیاد چه کسانی هستند و یا چگونه انتخاب شده و چه نظارتی بر فعالیت مدیر عامل بنیاد دارند؟
 
شرکت در نمایشگاه گیم اسپوی دوبی 3 سال متوالی با صرف هزینه‌های میلیاردی برای چه بوده و چرا فقط تولیدکنندگان خاص اجازه حضور در غرفه ایران را داشتند و نتیجه این هزینه‌ها چه بوده است؟ و آیا تقلید کورکورانه و استفاده غیرمجاز از موتورهای ساخت بازی تولید کشورهای خارجی به عنوان ساخت بازی ایرانی و تولیدمحتوا محسوب می‌شود؟
 
با توجه به وجود مرکز رسانه‌های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همان فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را در راستای همان اهداف برگزار می کند، آیا وجود این مرکز و بنیاد موازی کاری در یک وزارتخانه محسوب نمی‌شود؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.