فناوری اطلاعات

December 26, 2013
23:19 پنجشنبه، 5ام دیماه 1392
کد خبر: 59788

تغییر الگوی اشتغال در صنعت IT

یافته‏‌های یک مطالعه جدید نشان می‌‏دهد الگوی اشتغال در صنعت آی تی در حال تغییر است و نیروی کار شاغل در این صنعت به سمت الگوهای خوداشتغالی و مستقل در حرکت است.
 
به گزارش وب‏‌سایت itworld، شرکت اِمرجنت ریسرچ (Emergent Research) که پژوهش‌‏هایی را درباره روندهای حاکم بر کسب و کارهای کوچک انجام می‌‏دهد، در مطالعه‌‏ای دریافته است که در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از کارکنان فعال در صنعت آی تی به صورت خوداشتغالی و مستقل کار می‌‏کنند.
 این مطالعه دریافته است تعداد کارکنانی که به صورت خوداشتغالی فعالیت می‌‏کنند با نرخ سالانه ۷ درصدی در حال افزایش است، این در حالی است که نرخ کلی رشد کارکنان مستقل و خوداشتغال 5/5 درصد است. شرکت امرجنت ریسرچ در این مطالعه کسانی را جزو کارکنان صنعت آی تی دانسته است که هفته‌‏ای حداقل ۱۵ ساعت فعالیت‏‌های مرتبط با این صنعت را انجام می‌‏دهند. 
استیو کینگ، یکی از تحلیلگران شرکت امرجنت درباره این یافته‏‌ها گفته است: در دنیای امروز، تغییرات با چنان شتابی رخ می‌‏دهد که هر کسی تلاش می‌‏کند دریابد چگونه می‌‏تواند انعطاف‏‌پذیر‌تر و چابک‏‌تر باشد، هزینه‏‌های ثابت خود را کاهش دهد و به سمت هزینه‏‌های متغیر حرکت کند. متاسفانه امروزه به افراد به چشم هزینه‌‏های ثابت نگریسته می‌‏شود. 
مطالعه دیگری نیز که توسط شرکت‌ ام بی‌ او پرتنر (MBO Partner) صورت گرفته است نشان می‌‏دهد در آمریکا حدود 7/17 میلیون نفر به صورت مستقل کار می‌‏کنند.
 این مطالعه همچنین نشان می‌‏دهد از این میان حدود یک میلیون نفر دارای تخصص آی‌تی هستند. تحلیل دیگری نیز که توسط شرکت کامپیو‌تر اکونومیک انجام گرفته است، یافته‏‌های مشابهی را به دست داده است. بر اساس این مطالعه در دو سال گذشته استفاده از نیروی کار قراردادی در شرکت‌‏های آی تی که بودجه آی‌تی آنها بیشتر از ۲۰ میلیون دلار بوده است، به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.
براساس یافته‏‌های این مطالعه، امسال ۱۵ درصد از کارکنان آی تی سازمان‏‌ها را نیروهای قراردادی تشکیل می‌‏دهند. این رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۶ درصد بوده است. اما کامپیو‌تر اکونومیک انتظار دارد استخدام‏‌ها در صنعت آی‌تی در سال ۲۰۱۴ افزایش یابد و این روند ممکن است، باعث شود نسبت نیروی کار قراردادی به سطح ۱۰ درصد کاهش یابد. اما پیش‌‏بینی شرکت ورک مارکت نیز که پژوهش مشابهی را انجام داده است، حاکی از این است که تعداد نیروی کار مستقل در صنعت آی تی افزایش خواهد یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.