امنیت

فناوری اطلاعات

December 26, 2013
23:31 پنجشنبه، 5ام دیماه 1392
کد خبر: 59794

افزایش نگرانی از استفاده شخصی کارکنان از ابزار‌ها و رایانه‌‏های محل کار

پژوهشی که به سفارش یک شرکت نرم‏‌افزاری در آمریکا صورت گرفته است، نشان می‌‏دهد بخش زیادی از کارکنان کسب و کارهای کوچک از سیستم‏‌ها و ابزارهای محل کار خود در راستای مقاصد شخصی استفاده می‌‏کنند و با این کار امنیت داده‌‏های کسب و کار را به خطر می‌‏اندازند. 
 
به گزارش وب‏‌سایت zdnet، پژوهشی که به سفارش شرکت نرم‏‌افزاری جی‏‌ اِف‏ آی سافت‏ویر (GFI Software) در میان یک هزار و ۱۱۹ نفر از کارکنان کسب و کارهای کوچک انجام شده است نشان می‌‏دهد بخش زیادی از کارکنان می‌‏ترسند به خاطر استفاده از سیستم‌‏های رایانه‌‏ای محل کار خود قربانی فعالیت مجرمان اینترنتی و سارقان هویت شوند. ۸۷ درصد از کارکنانی که در این مطالعه شرکت کرده‌‏اند در این باره ابراز نگرانی کرده‌‏اند. با این همه بخش زیادی از آن‌ها اذعان کرده‌‏اند که از ابزار‌ها و رایانه‏‌های شرکتی در راستای مقاصد شخصی خود استفاده می‌‏کنند. حدود یک چهارم از آن‌ها گفته‌‏اند «غالباً» از این ابزار‌ها استفاده شخصی می‌‏کنند. ۳۸ درصد نیز گفته‏‌اند «گاهی» مرتکب این کار می‌‏شوند. یک سوم نیز گفته‏‌اند این کار را می‌‏کنند ولی «به ندرت». 
این مطالعه همچنین نشان می‌‏دهد حدود ۳۳ درصد از کارکنان در اوقات کاری خود از شبکه‌‏های اجتماعی برای مقاصد شخصی خود استفاده می‌‏کنند. ۱۸ درصد نیز بر این باور بوده‌‏اند که این کار ممکن است تاثیرات منفی و نامطلوبی بر روی بازدهی کاری آن‌ها داشته باشد. یافته دیگری نشان می‌‏دهد که حدود ۵۳ درصد از کارکنانی که در این مطالعه شرکت کرده‏‌اند برای شرکت‏‌هایی کار می‌‏کنند که سیاست‏‌ها و دستورالعمل‏‌های مکتوب و مشخصی درباره نحوه استفاده از سیستم‏‌های رایانه‏‌ای دارند. اما ۲۲ درصد از این کارکنان اعتراف کرده‌‏اند که از این سیاست‏‌ها و دستورالعمل‏‌ها تخطی کرده‌‏اند. ۳۶ درصد از کارکنان نیز برای شرکت‏‌هایی کار می‌‏کنند که بازدید از برخی وب‏‌سایت‏‌های اینترنتی را برای کارکنانشان ممنوع کرده‌‏اند. 
 
در این مطالعه ۷۵ درصد از کارکنان از استفاده از ابزارهای همراهی مثل گوشی‏‌های هوشمند و تبلت‏‌ها ابراز رضایت کرده‌‏اند و گفته‌‏اند به کمک آن‌ها می‌‏توانند از هر جایی فعالیت‏‌های کاری خود را انجام دهند. ۴۳ درصد از کارکنان نیز گفته‏‌اند شرکتی که در آن کار می‌‏کنند دارای یک شبکه ویژه است که به کمک آن از راه دور و با استفاده از ابزارهای همراه می‌‏توانند با محل کار خود در ارتباط باشند. 
 
یافته‏‌های این مطالعه نشان می‌‏دهد افزایش دسترسی کارکنان کسب و کارهای کوچک به اینترنت و شبکه‏‌های اجتماعی در محل کار ممکن است باعث شود این کسب و کار‌ها در مقابل مخاطراتی مثل از دست رفتن و سرقت داده‏‌ها آسیب‌‏پذیر شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.