اپراتورها

تلفن همراه

December 28, 2013
8:30 شنبه، 7ام دیماه 1392
کد خبر: 59820

بیزینس مانیتور: ضریب نفوذ رایتل تا ۲۰۱۷ به ۴۰ درصد می‌رسد

بیزینس مانیتور در گزارشی از بازار تلفن همراه ایران نوشت: شرکت آفریقای جنوبی ام تی ان در سه ماهه سوم ۲۰۱۳ برای نخستین بار به ازای هر مشترک خود ۴ دلار درآمد کسب کرده است.
 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: نسل سوم سرویس تلفن همراه ارائه شده از سوی اوپراتور رایتل از زمان راه اندازی در اواخر سال 2011 تاکنون، تاثیر قابل توجهی بر بازار تلفن همراه ایران بر جای گذاشته است. اما با توجه به تاثیر تحریم ها بر افزایش هزینه اقدامات زیرساختی شبکه و مشکل شدن گسترش محدوده آنتن دهی رایتل و رقابت بر سر کاهش قیمت، ریسک های قابل توجهی در چشم انداز آینده این سرویس وجود دارد.
 
از آنجایی که دولت ایران کنترل های سخت گیرانه ای را در تمام بخشهای بازار اعمال می کند سرمایه گذاران تمایلی به توسعه این شبکه ندارند.
 
بر این اساس، رشد این سرویس در سال 2013 آهسته بوده است و پیش بینی می شود ضریب نفوذ این شبکه تا پایان دوره 5 ساله پیش بینی شده تا سال 2017، تقریبا به 40 درصد برسد.
بیزینس مانیتور در ادامه نوشت: میزان در آمد شرکت ام تی ان در ایران به ازای هر کدام از مشترکانش برای اولین بار در سه ماهه سوم امسال به بالای 4 دلار رسید. این نشان دهنده رشدی اندک در میانه مشکلات موجود ناشی از نرخ ارز، کاهش ارزش پول و بالا رفتن نرخ تورم است. پیش بینی می شود این چالش ها در کوتاه مدت پابرجا باقی بماند.
 
همچنین بر اساس برآوردها، حدود 2 میلیون مشترک استفاده کننده از خدمات نسل سوم در پایان سال 2012 در ایران وجود داشته است و این رقم  در سال های 2013 و 2014 رشدی سریع را به خود خواهد دید.
بر اساس این گزارش، شرکت رایتل شروع به تاثیرگذاری در بازار تلفن همراه ایران کرده است. در فوریه 2013، دولت ایران حق انحصاری توسعه شبکه نسل سوم را تا سال 2014 به شرکت رایتل واگذار کرد. این تصمیم موجب جلوگیری از افزایش سرمایه گذاری در بازار دیتا خواهد شد، در حالی که تقاضای فراوانی برای دیتای تلفن همراه در ایران وجود دارد.
 
سیستم فیبر نوری مدخل سریع السیر اروپا-پرشیا، شبکه کابلی 10هزار کیلومتری که از فرانکفورت آلمان شروع می شود و با عبور از شرق اروپا، روسیه و آذربایجان به ایران می رسد و سپس با عبور از خلیج فارس در عمان تمام می شود، بالاخره در سپتامبر 2013 به بهره برداری رسید. این سیستم کابلی ظرفیت پهنای باند بین المللی ایران را از 72 گیگا بایت بر ثانیه به 82 گیگا بایت بر ثانیه افزایش می دهد. در اکتبر 2013، وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که هدف دولت افزایش پهنای باند بین المللی کشور به 100 گیگا بایت بر ثانیه تا 4 دسامبر 2013 است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.