اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 28, 2013
19:43 شنبه، 7ام دیماه 1392
کد خبر: 59848

بانک جهانی: وضعیت اینترنت ایران بدتر از اتیوپی و گابن است

پهنای باند بین المللی اینترنت در ایران حدود یک دهم متوسط جهانی آن و 3772 بیت در ثانیه به ازای هر کاربر می باشد. در حالی که در کشورهایی همچون سوئیس و ایسلند این شاخص 100 برابر و در لوگزامبورگ 1000 برابر ایران می باشد. جالب اینکه کشورهایی همچون ساحل عاج، اتیوپی، گابن و گینه پاپوآ در این شاخص بالاتر از ایران قرار دارند.
 
به گزارش اعتدال، طبق گزارش بانک جهانی سهم صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات از صادرات کشور در سال 2011، صفر درصد بوده است. در حالی که متوسط جهانی این نسبت 10.3 درصد گزارش گردیده است. در این نسبت کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی و چین به ترتیب با  41.5، 28.9، 29.4 و 26.8 درصد بالاترین مقدار را در این نسبت دارا هستند. جالب اینکه کشورهایی همچون گویان، بواتسوانا، گواتمالا و گامبیا در این نسبت بالاتر از ایران قرار دارند.
 
اکنون در بسیاری از مراجع مهم دنیا، شاخص های رشد صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) به عنوان شاخص های توسعه یافتگی اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از کشورها که از رشد اقتصادی بالای برخوردارند سرمایه گذاری در این حوزه رشد بهره وری نیروی کار را تقویت کرده است. در اروپا صنعت ICT به دو شیوه توانسته است زمینه های رشد اقتصادی را فراهم کند. نخست مشارکت مستقیم در اقتصاد از طریق تولیدات حوزه ICT و دیگری رشد بهره وری در سایر صنایع از طریق استفاده از این فناوری.
 
صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان صنعتی بزرگ و رو به رشد موردتوجه سرمایه گذاران است. طبق گزارشات بین المللی مخارج سرمایه ای در فناوری اطلاعات جهان در سال 2013 برابر 3700 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال 2012 رشد 2 درصدی داشته است.
 
از مشکلات پیش روی این صنعت استفاده از مدیران سنتی و ناآشنا با فناوری های روز دنیا می باشد که باعث مغفول ماندن این صنعت در اقتصاد ایران است.
 
از دیگر شاخص های مهم در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، پهنای باند بین المللی اینترنت می باشد. این شاخص در ایران حدود یک دهم متوسط جهانی آن و 3772 بیت در ثانیه به ازای هر کاربر می باشد. در حالی که در کشورهایی همچون سوئیس و ایسلند این شاخص 100 برابر و در لوگزامبورگ 1000 برابر ایران می باشد. جالب اینکه کشورهایی همچون ساحل عاج، اتیوپی، گابن و گینه پاپوآ در این شاخص بالاتر از ایران قرار دارند.
 
سهم صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات از محصول ناخالص ملی کشور بر اساس آمارهای غیررسمی مقامات مسئول کشور در سال 2011 برابر 0.3 درصد است که مطابق برنامه پنجم توسعه تا برنامه باید به 2 درصد برسد. این آمار نشان می دهد که این صنعت جایگاه مهم و مناسبی در اولویت های کشور و مسئولان ندارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.