امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

گوشی

January 3, 2014
16:25 جمعه، 13ام دیماه 1392
کد خبر: 59992

ایرنا: وایبر بی وایبر؛ وایبر هم فیلتر شد

WhatApps-Viber-Skype-Tango-IM.jpg

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در خبری با تیتر "وایبر بی وایبر" نوشت: براساس خبرهای غیر رسمی پیام رسان وایبر برای برخی کاربران غیرقابل دسترس شده است، ولی هنوز گزارش رسمی در این مورد منتشر نشده است.
 
 
خبرهای غیر رسمی حاکی از این است که اپلیکیشن پیام رسان وایبر از امشب برای برخی از کاربران در داخل ایران فیلتر شده است و در دسترس نیست اما هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر نکرده است.
 
پیشتر این خبر در رسانه ها به نقل از دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتشار یافته بود، فیلتر شدن نرم افزارهای تانگو، وایبر ، واتس آپ و کوکو در دستور این گروه هنوز از دستور بررسی خارج نشده است.
 
از سوی دیگر فارس نوشت: دسترسی به وایبر دشوار شد.  به نوشته این خبرگزاری، شبکه‌های اجتماعی نوظهور در گیر و دار فیلتر شدن یا در دسترس ماندن هستند؛ امروز در حالی برخی از دشواری در دسترسی به وایبر خبر می‌دادند که خبر رسید شورای عالی فضای مجازی سیاست‌گذاری در این زمینه را در دستور کار دارد.
به گزارش فارس،  براساس خبرهای غیر رسمی پیام رسان وایبر برای برخی کاربران غیرقابل دسترس شده است، ولی هنوز گزارش رسمی در این مورد منتشر نشده است.
 
گفتنی است در حالی دسترسی به این نرم‌افزار با برخی دشواری‌ها مواجه شده که هنوز کارگروه تعیین مصادیق در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرده است.
 
پیش از این دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته بود که فیلتر شدن نرم افزارهای مشابه وی‌چت نظیر تانگو، وایبر ، واتس آپ و کوکو در دستور این گروه بوده و هنوز از دستور بررسی خارج نشده است.
 
بر اساس این گزارش  شورایعالی فضای مجازی به عنوان نهاد تصمیم گیر در حوزه سایبر در آخرین جلسه رسمی خود، موضوع تنظیم مقررات شبکه های مجازی را با هدف ساماندهی شبکه های اجتماعی به مرکز ملی فضای مجازی سپرد تا تصمیم گیری در مورد استفاده از این شبکه ها روال منطقی تری به خود گیرد.
 
در روزهای گذشته سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه دهمین جشنواره نظم و امنیت عمومی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگر وی‌چت دارای ویژگی های خوبی است، نباید کل سرویس را از دسترس خارج کرد، گفت: شورای عالی فضای مجازی سه‌شنبه در حضور رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و در این جلسه به پیشنهاد نیروی انتظامی و حمایت وزیر ارتباطات مقرر شد کارگروهی در رابطه با نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روش های نوین ایجاد شود.
 
احمدی مقدم همچنین در مورد فیلترشدن نرم‌افزار وی‌چت نیزگفت: کارگروه نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روش های نوین به پیشنهاد ناجا، نسبت به شناسایی مضرات برنامه‌ها اقدام کرده تا تنها بخش‌های مضر این برنامه ها حذف ‌شوند.
 
سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی امروز اعلام کرد که  تنظیم مقررات برای استفاده از شبکه های اجتماعی هم اکنون در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته است.
 
کارگروه تعیین مصادیق پیش از این در تشریح دلایل فیلترینگ وی‌چت به کاربران توصیه کرده بود از نرم‌افزارهای مشابه داخلی برای ارتباطات موبایلی استفاده کنند. در همین حال محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی تجربه عضویت و برقراری ارتباط وزیر ارتباطات را با شبکه های اجتماعی داخلی را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود: به زودی طرحی برای ساماندهی شبکه های اجتماعی داخلی ارائه خواهیم کرد.
 
نبود یک سیاست واحد درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نوظهور موجب شد که وی چت فیلتر شود اما نرم‌افزارهای مشابه آن در دسترس باشند.
 
محمود واعظی در مورد فیلتر شدن وی چت نیز گفته بود: آنچه در کمیته تعیین مصادیق باعث شد وی چت فیلتر شود این است که بخشی از این شبکه اجتماعی باعث وارد شدن به حریم خصوصی دیگران می شود. در واقع فیلتر شدن وی چت ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و حتی ما اعلام کرده ایم که حاضریم بخشی از این شبکه اجتماعی که مورد اشکال کمیته تعیین مصادیق است را حذف کنیم چه بسا افرادی از جامعه استفاده صحیحی از این شبکه اجتماعی دارند. این وزارتخانه وی چت را فیلتر نکرده، از نظر ما برخورد با این مسائل این چنین نباید باشد بلکه باید در کشور از لحاظ فرهنگی کار کنیم و از حیث فناوری نیز خود را تقویت کنیم.
 
وی اطمینان داده بود که  فیلتر این شبکه اجتماعی هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد و یک درصد کاربران وی چت در جهان را ایرانی ها تشکیل می دهند.
 
اما بعد از آنکه زمزمه‌های فیلتر شدن نرم‌افزار مشابه آن یعنی اینستاگرام مطرح شد، وزارت ارتباطات در مورد عدم دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام هم با اطلاعیه ای اعلام کرد: شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تصویر با استفاده از تلفن همراه فیلتر نشده است.
 
اما گویا در دولت هم نظرات متفاوت است چرا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: دولت در خصوص بحث وی چت نظر خاصی مطرح نکرده اما برخی از وزرای دولت معتقد بودند که می‌توان بخش‌های مضر وی چت را فیلتر کرد چرا که وی چت یک وسیله ارتباطی بسیار مناسب است.
 
با این همه همانطور که علی جنتی گفته بود به نظر می‌رسد این موضوع به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شود.وی درباره رفع فیلتر از وی چت گفته بود: این مسئله برعهده کمیته تعیین مصادیق است که ما باید آن را زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی ببریم و در آنجا در این باره تصمیم‌گیری دوباره شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.