اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

January 6, 2014
9:14 دوشنبه، 16ام دیماه 1392
کد خبر: 60047

فیبر نوری به خانه 8 میلیون ایرانی خواهد رسید

صادق سلمانی – با گذشت بیش از یک سال از صدور پروانه فعالیت اپراتور چهارم، علی حکیم‌جوادی رئیس هیأت مدیره اپراتور ایرانیان‌نت از برنامه‌های این اپراتور برای اتصال فیبر نوری به منازل 8 میلیون ایرانی در فاز نخست این طرح خبر داد. 
رئیس هیأت مدیره اپراتور ایرانیان‌نت که با ایران گفت‌و‌گو می‌کرد خاطرنشان کرد که این طرح در فاز اول در سایر استان ها کشور و در فاز دوم در سایر استان‌ها اجرا خواهد شد. 
حکیم‌جوادی، زمان آغاز این طرح را از سال آینده عنوان کرد و گفت که در حال حاضر امور مربوط به کسب و کار و مشاوره آن در حال آماده شدن است. 
 
وی همچنین تأکید کرد که براساس زمان‌بندی صورت گرفته، ظرف 7 سال منازل 8 میلیون ایرانی به درگاه فیبر نوری برای اتصال، مجهز می‌شوند که تاکنون بیش از یک سال از این طرح پشت سر گذاشته شده و پس از انجام این هدف، امکان تمدید این مدت زمان نیز برای توسعه بیشتر وجود خواهد داشت. 
رئیس هیأت مدیره ایرانیان‌نت همچنین با بیان این نکته که هزینه نهایی این طرح مشخص نیست و بعد از این‌که طراحی کسب ‌و‌کار آن انجام شود مشخص خواهد شد، از اعلام همکاری غیررسمی دو اپراتور خارجی برای مشارکت در این طرح خبر داد و تصریح کرد: این طرح در ابعاد بسیار بزرگی اجرا خواهد شد و به همین دلیل، از شرکت‌های داخلی و خارجی برای سرمایه‌‌گذاری در این طرح دعوت کردیم. 
وی ادامه داد: ما در وهله اول از منابع داخلی استفاده خواهیم کرد اما اگر این طرح باعث شود که بتوانیم از توان و سرمایه‌ شرکت‌های خارجی استفاده کنیم، حتماً از آن استقبال خواهیم کرد. 
حکیم‌جوادی در ادامه افزود: اپراتور چهارم از زمان‌بندی صورت گرفته برای اجرای طرح فیبر نوری تنها 2 ماه عقب بوده که به محض نهایی شدن طرح کسب و کار، وارد فاز اجرایی خواهد شد. 
بستر ارتباطی یا عامل نگرانی 
در برخی از نقاط شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور از شبکه فیبر نوری استفاده شده است که انحصار بهره‌برداری از آن در حال حاضر در دست شرکت مخابرات است، این موضوع سبب شده است که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پر سرعت (PAP) به ناچار بر بستر کابل مسی، اینترنت پرسرعت را در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند و به نوعی نتوانند مناطقی را که از فیبر نوری استفاده شده است را تحت پوشش قرار دهند. 
 
بر همین اساس حکیم‌جوادی در پاسخ به این پرسش که آیا تدابیری برای شرکت‌های PAP اندیشیده شده است که بتوانند در آینده روی بستر فیبر نوری، اینترنت پرسرعت را به مشترکان خود ارائه کنند گفت: فیبر نوری بستر ارتباطی بسیار مناسبی را برای همه PAPها ایجاد می‌کند. به هر حال در پروانه فعالیت اپراتورها قید شده است که در صورت نیاز با اپراتورهای دیگر همکاری داشته باشند، بنابراین با نصب و راه‌اندازی شبکه فیبر نوری، به راحتی امکان همکاری بین مجموعه‌های مختلف فراهم خواهد شد. 
رئیس هیأت مدیره ایرانیان‌نت معتقد است که اپراتور چهارم، قرار است زیرساخت‌های فیبر نوری را ایجاد کند که علاوه بر PAPها، بسیاری از دستگاه‌ها و شرکت‌هایی که در کشور، کار اجرایی می‌کنند نیز از آن بهره‌مند شوند. 
 
وی افزود: با توجه به حجم اطلاعاتی که بین مجموعه‌های مختلف مبادله خواهد شد، باید زیرساخت‌ شبکه فیبر نوری ایجاد شود تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند. حکیم جوادی همچنین از مذاکرات انجام شده با شرکت مخابرات ایران برای استفاده از ظرفیت‌های موجود فیبر نوری در کشور خبر داد و تأکید کرد که این توافق‌ها، مستلزم زمان زیادی است، اما در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که دو شرکت، از ظرفیت‌های موجود برای توسعه ارتباطات کشور استفاده کنند. 
 
اما احمد نخجوانی، مدیر عامل شرکت آریا رسانا تدبیر (شاتل) در گفت‌و‌گو با ایران به بیان مسائل و مشکلات این اپراتور با شرکت مخابرات برای ارائه اینترنت روی بستر فیبر نوری به مشترکان پرداخت و با بیان این‌ نکته که شبکه فیبر نوری یکی از آرزوهایICT در کشور است که از طریق آن بتوانند FTTH یا فیبر نوری در منازل را راه‌اندازی کنند گفت: متأسفانه در شرایط فعلی، شرکت‌های PAP برای ارائه اینترنت پرسرعت آن هم با حداقل سرعت ممکن، با چالش‌های مهمی مواجه هستند و به خاطر همین موضوع، پیش‌بینی می‌کنیم که اپراتور چهارم با مسیر پرچالش و پردردسری روبه‌رو خواهد بود. 
مدیرعامل شاتل با اشاره به این موضوع که PAPها به دلیل وجود شبکه فیبر نوری در برخی از نقاط کشور، برای ارتباط بین مراکز شهرستان‌ها با مشکل مواجه هستند خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شهرهای بزرگ 50 مرکز مخابراتی وجود دارد که به دلیل محدودیت پهنای باند انتقال اطلاعات بین مراکز، PAP ها با مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شوند. همچنین به خاطر کمبود امکانات، نبود سرمایه‌گذاری‌های وسیع و مشکلات حقوقی، شرکت مخابرات اجازه نمی‌دهد که فیبر نوری شرکت‌های PAP وارد مراکز مخابراتی شود. 
 
نخجوانی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های PAP با مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فیبر نوری را وارد مراکز مخابراتی می‌کنند اما مسئولان شرکت مخابرات برای این‌که از درآمدهایشان کاسته نشود با PAP ها همکاری نمی‌کند. همچنین با مشکل کمبود زیرساخت‌های سخت‌افزاری برای ارائه اینترنت پرسرعت به مشترکان در مراکز مخابراتی شهرستان‌ها روبه‌رو هستیم و امیدواریم که اپراتور چهارم بتواند معضلات حقوقی موجود در مسیر ارائه اینترنت بر بستر فیبر نوری را برطرف کند. اما علی اصغر کاظمی، مسئول فناوری اطلاعات شرکت انتقال داده‌های رهام داتک از نگاه دیگر به موضوع انتقال فیبر نوری تا منازل نگریسته و با توجه به تدابیر این شرکت برای همنوایی با تکنولوژی‌های روز جهانی به ایران می‌گوید: چه اپراتور چهارم بخواهد و چه نخواهد، فیبر نوری به منازل ایرانیان کشیده خواهد شد و شرکت داتک هم به عنوان یکی از 11 شرکت‌‌های PAP کشور تدابیری اندیشه‌ است که بتواند خودش را با این تکنولوژی همنوا و همراه کند. 
 
به گفته کاظمی، داتک در مقایسه با سایر PAPهای کشور استثنائاً دارای اینترنت WIMAX بوده و می‌تواند از این طریق هم به مشترکان خود خدمات اینترنت پرسرعت ارائه کند. 
 
مسئول فناوری اطلاعات شرکت داتک با تأکید بر این نکته که ارائه فیبر نوری تا منازل، فی‌نفسه خوب است تصریح کرد: به دلیل این‌که فیبر نوری به صورت انحصاری در اختیار شرکت مخابرات است، این شرکت، پورت‌های فیبر نوری را برای ارائه اینترنت پرسرعت به مشترکان در سایر نقاط تهران و شهرستان‌ها در اختیار PAPها قرار نمی‌دهد، حال آن‌که هر چقدر شرکت مخابرات از امکانات خودش به صورت انحصاری برای ارائه اینترنت پرسرعت استفاده کند، باز به دلایل مختلف از جمله نداشتن کیفیت لازم، مشترکان به سمت شرکت‌های PAP رجوع خواهند کرد. کاظمی با اشاره به این موضوع که در اکثر کشورهای دنیا از شبکه فیبر نوری برای ارتباطات دیتا استفاده می‌شود که اقدام خوب و شایسته‌ای است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که بر سر ارائه خدمات اینترنت پرسرعت توسط PAPها بر بستر فیبر نوری وجود دارد، این نوید را می‌دهم که ما هم بیکار نخواهیم نشست و همگام با تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت کرده و خود را با آن منطبق خواهیم کرد. 
 
چراغ سبز رگولاتوری به PAPها 
سال‌هاست که شرکت‌های PAP با شرکت‌های مخابرات بر سر ارائه اینترنت پرسرعت به مشترکان خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که امروز با مطرح شدن موضوع ارائه فیبر نوری تا منازل توسط شرکت ایرانیان‌نت، بر دامنه این مشکلات و حساسیت‌ها افزوده شده است. بر همین اساس حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با ایران از هماهنگی‌های به عمل آمده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه مجوزهایی به شرکت‌های PAP برای استفاده از شبکه فیبر نوری خبر داد و گفت: با توجه به این‌که پروانه فعالیت شرکت‌های PAP رو به اتمام است، در پروانه‌های جدید امکاناتی برای این شرکت‌ها فراهم خواهد شد که بتوانند روی بستر فیبر نوری، اینترنت پرسرعت را به مشترکان خود ارائه کنند. 
 
به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتور چهارم ایرانیان‌نت موظف و مکلف است تا فیبر نوری را به منازل برساند اما به‌رغم این‌که این اپراتور فرصت لازم را برای نصب فیبر نوری دارد، متأسفانه تا به امروز اقدام‌های مهم و عملی در این زمینه انجام نداده است. 
همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، افزایش پهنای باند تبادل اطلاعات در کشور به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده است که امیدواریم با تلاش‌های اپراتور چهارم ایرانیان‌نت برای نصب فیبر نوری و همچنین همکاری شرکت‌های مخابراتی، به این مهم دست یابیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.