سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

January 6, 2014
9:25 دوشنبه، 16ام دیماه 1392
کد خبر: 60050

پنج محصول نماندنی فناوری

مایکا سینگلتون، کارشناس حوزه فناوری، در یادداشتی در مجله تایم نوشت: « تا ۵ سال آینده، ۵ محصول منسوخ خواهند شد.»
 
به گزارش شفقنا به نقل از مجله تایم،« 2013 با همه آورده‌هایش در عرصه فناوری به پایان رسید. آورده‌هایی که محصول خلاقیت و نوآوری بسیاری در سراسر دنیا بود. اما از آنجایی که چرخ فناوری از چرخ روزگار تندتر می‌چرخد کم نیستند دستاوردهایی که در آخرین لحظه‌های سال قبل میلادی تنها به یادها سپرده شدند و دنیا در انتظار تولد نسل جدید آنها در سال نو نشسته است. نسلی که نشانه‌هایش از پیش داده شده است.
 
اما با سرعت نوآوری در صنعت فناوری، اگر چه نمی‌دانیم کدام بخش از فناوری در زندگی روزمره پنج سال آینده ما دخیل خواهد بود، اما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم کدام جزو آخرین‌ها نیستند. همان گونه‌ای که تلفن‌های هوشمند، دوربین‌های عکاسی را به سمت انقراض پیش بردند و نتفلیکس، بازار دی‌وی‌دی و  بلوری را رو به افول برد، کاملاً واضح است که دورنمای فناوری، در آینده نزدیک به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود.
 
بلوری؛ دستگاه دی‌وی‌دی‌خوان
 
نتفلیکس، نتفلیکس، نتفلیکس. به طرز شگفت‌آوری، انقراض بلوری و دی‌وی‌دی به دلیل یک شرکت بود. دستگاه‌های پخش بسیاری در تغییر فرهنگ جریان فیلم وجود داشتند؛ اما برای فیلم‌های درخواستی، نتفیکس مثل آیتونز  بود. جالب اینکه آیتونز فیلم‌های اجاره‌ای نیز در سبد پیشنهادی خود اراده می‌دهد.
 
برای سال‌های کوتاهی، دستگاه بلوری برای تماشای فیلم‌ها در نوع خود بهترین بود، اما انتظار می‌رود 2013 آخرین سال رشد آن در بازار بوده باشد. به دلیل سهولت استفاده، قابل دسترس بودن و کیفیت نتفیکس  در چند سال آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
مسیریاب‌ها از داشبورد اتومبیل تا بازار اَپ
 
تا حدود شش سال آینده، بیش از 1.3 هزار میلیون آیفون و تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید در سراسر جهان فروخته شده است و تمامی آنها به نرم‌افزار مسیریابی دسترسی داشتند. ترکیب این فناوری با گسترش سیستم‌های مسیریاب داخل ماشین و جذابیت آن باعث شد دستگاه‌های مسیریاب داخل ماشین با سرعت بالایی رو به افول بروند.
 
قیمت‌گذاری دستگاه‌های مسیریاب‌های ماشین از سوی شرکت‌های آلمان و تام تام، بین 75 تا 350 دلار موجودیت آنها را رو به کاهش برده است. اگرچه این شرکت‌ها به دنبال پیدا کردن بازار برای دستگاه‌های مسیریاب هستند، احتمالاً در پنج سال آینده از بازار حذف خواهد شد. چرا که باتری‌های تکنولوژیک، اجازه زمان استفاده بیشتری را به تلفن‌های هوشمند می‌دهند و استفاده مردم از اتومبیل‌هایی که دستگاه‌های مسیریاب روی آنها نصب هستند، انتخاب دستگاه مسیریاب‌های داخل اتومبیل در آینده متوقف خواهد شد.
 
آخرین نفس های اینترنت "Dial-up"
 
بله! اینترنت مبتنی بر شماره‌گیری هم‌چنان وجود دارد و مردم هنوز از آن استفاده می‌کنند. در واقع، 3% مردم آمریکا هنوز از این روش اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. این رقم برابر 9 میلیون نفر بوده، یعنی برابر با جمعیت نیوجرسی است. در حال حاضر تنها 65 درصد مردم آمریکا صاحب پهنای باند هستند. اما شرکت‌های اینترنتی به سرعت در حال گسترش امکانات این سیستم به سایر نواحی محروم هستند.
 
خداحافظی با دوربین‌های عکاسی خانگی
 
باید از اپل تشکر کرد که برای پایان این فناوری، قدم برداشت. سال 2010 با ورود آیفون4 و با تغییر دوربین خود، صنعت تلفن همراه را مجبور به تنظیم کیفیت دوربین کرد. تا جایی که مجبور به فروش زیر قیمت دوربین‌های دیجیتال خانگی شدند. اگرچه هستند هنوز آنهایی که ترجیه می‌دهند در کنار تلفن همراه هوشمند خود از چنین دوربین‌هایی استفاده کنند، اما سیر روند استفاده از فناوری دوربین تلفن همراه به گونه‌ای است که به زودی لازم خواهد شد، عدم رضایت مشتری از آنها بررسی شود.
 
در عرض 5 سال، شرکت‌های تولیدکننده دوربین عکاسی مانند نیکون، کانن و سونی مجبور به توقف خط تولید دوربین‌های عکاسی خانگی خود خواهند بود و تمرکز خود را به بازار مشتریان متوسط و حرفه‌ای تغییر خواهند داد، چرا که بازار دوربین‌های خانگی به زودی کاملاً تعطیل خواهد شد.
 
کلیدهای اتومبیل هوشمند
 
یکی از تغییراتی که به سرعت شاهد آن خواهیم بود و کمترین بحث در مورد آن است و تا چند سال آینده رخ می‌دهد، کاهش کلیدهایی با ماهیت فیزیکی است و معرفی کلیدهای هوشمند توسط تولیدکنندگان برای تعدادی از وسایل نقلیه. جالب اینجاست که کاهش گرایش به کلیدهای متداول از سوی مشتریان، انعکاس چندانی نداشته است. مزایایی چون ورود بدون کلید، استفاده از دکمه استارت به جای استارت زدن، پروفایل ویژه راننده و کنترل از راه دور استارت، باعث شده تا خریداران وسایل نقلیه، سیستم‌های هوشمند جدید را دوست داشته باشند.
 
اما به همان سرعتی که کلیدهای هوشمند به صحنه می‌آیند، ممکن است تلفن‌های هوشمند، جایگزین آنها شود. با استفاده از اپلیکشن‌هایی چون OnStar که رابط کنترل است و توسط شرکت شورولت توصیه شده، این امکان را دارید تا با استفاده از این اپلیکیشن، قفل اتومبیل خود را باز کرده و استارت بزنید. احتمال می‌رود نسل بعدی کلیدهای اتومبیل در فروشگاه اپ گذاشته شوند. در هر صورت برای 5 سال آینده چه از کلیدهای هوشمند استفاده کنیم و چه ابزاری نوآورانه‌تر، می‌توانید مطمئن باشید که کلیدهای متداول امروزی که برای 70 سال یا بیشتر مورد استفاده است، برای اتومبیل‌های جدید چیزی در گذشته خواهد بود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.