اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 13, 2014
20:41 دوشنبه، 23ام دیماه 1392
کد خبر: 60237

بازارهای درحال رشد هیچ برنامه‌ای برای MNP ندارند!

اکثریت بازار های در حال رشد موبایل در دنیا هیچ برنامه ای برای MNP (Mobile Number Portability) یا همان قابلیت انتقال شماره های تلفن همراه ندارند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جدیدترین تحلیل های موسسه GSM نشان می دهد رگللاتور های آسیایی و افریقایی برنامه خاصی برای قابلیت انتقال شماره های تلفن همراه ندارند.
 
طبق تحقیقات GSMA، تنها یک چهارم از بازارهای در حال توسعه تا به امروز قابلیت انتقال شماره های تلفن همراه را به مشترکین خود معرفی کرده اند در حالیکه بیش از 15 درصد از این یک چهارم بازار های در حال توسعه قرار است در آینده این قابلیت را در سرویس های خود بگنجانند. این آمار نشان می دهد که چیزی حدود 60 درصد از رگلاتوری های کشور های در حال توسعه یا سیاست های خود را بر ضد MNP گذاشته اند یا تا به امروز هیچ برنامه و پیشرفتی برای آن ندارند.
 
قابلیت انتقال شماره های تلفن همراه به مشترکین اجازه می دهد تا در عین اینکه شماره خود را بطور ثابت نگاه داشته اند، تنها اپراتور های خود را تغییر دهند. رگولاتوری هایی که که از MNP استفاده کرده اند معمولاً این سرویس را برای کاهش هزینه های انتقال شماره مشترکین ارائه می کنند، که در عوض می تواند رقابت را در بازار تحریک کند و در بعضی موارد نیز از قدرت حاکمان بازار بکاهد.
 
 
بسیاری از بزرگترین بازارهای در حال توسعه مانند برزیل، هند، نیجریه، ترکیه، مکزیک و آفریقای جنوبی  به تازگی سرویس MNP را برای مشترکین خود راه اندازی کرده اند. چین نیز بعنوان بزرگترین بازار موبایل قرار است سال 2014 این سرویس را به مشترکین تلفن همراه در کشور خود عرضه کند. اگرچه، در اکثر بازار های آسیایی و آفریقایی انگیزه ای برای راه اندازی MNP مشاهد نمی شود. رگلاتور های مالدیو و اوگاندا نیز بدلیل هزینه های بالای این سرویس سیاست های ضد MNP اتخاذ کرده اند. بعلاوه، سرویس MNP در 8 درصد از بازار های در حال توسعه که تنها 1 اپراتور دارند اصلاً قابل راه اندازی نیست.
 

ناحیه

کشور های دارای MNP

سهم کل کشور ها در ناحیه های دارای MNP

اروپا

12

80 درصد

آمریکا

12

35 درصد

آسیا

7

19 دردص

آفریقا

7

13 درصد

جمع کل

38

25 درصد

وضعیت MNP در میان اقتصاد های برتر دنیا
منبع: تحقیقات موسسه GSM
 
تاثیر MNP در بازار های توسعه یافته به 2 عامل بستگی دارد: زمانی که به طول می انجامد تا شماره به اپراتور دیگری منتقل شود و هزینه ای که مشترکین باید برای استفاده از تسهیلات بپردازند. زمان انتقال شماره در کشور های مختلف از 2 هفته تا چند دقیقه متفاوت است. برای مثال، در غنا 95 دردصد درخواست در ظرف 5 دقیقه تکمیل می شود. تقریباً نیم میلیون شماره (447 هزار و 95) تنها تا پایان ژوئن 2013 منتقل شده است که نسبت به سال پیش 21 درصد افزایش داشته است.
 
اما در کنیا، بر خلاف غنا، بسیار راحت تر است تا سیم کارتی جدید بخرید تا اینکه درخواست انتقال به یک اپراتور دیگر بدهید. بر طبق آمار رگلاتوری کنیا تا پایان مارس 2013 تنها 1 هزار و 256 شماره منتقل شده است که نسبت به سال پیش 89 درصد کاهش را نشان می دهد.
 
اما طبق تحقیقات منطقه ای، MNP ناحیه اروپا برترین میزان MNP نسبت به سایر مناطق است: تنها 3 اپراتور تاکنون این سرویس را عرضه کرده اند و 21 اپراتور دیگر نیز (اوکراین و روسیه) به زودی این سرویس را عرضه خواهند کرد. این بدان معنی است که تا پایان سال آینده 14 کشور از 15 کشور اروپایی به سرویس MNP دسترسی دارند. کشور کزوو تنها کشوری است که ازین قاعده در اروپا مستثناست.
 
 
هفت کشور پیشرفته در آسیا نیز تا به امروز سرویس MNP را عرضه کرده اند. چین نیز سرویس MNP را در تیانجین و هاینان بطور آزمایشی اجرا کرده است و تا پایان سال آینده نیز بطور کامل این سرویس را عرضه خواهد کرد.
 
هفت کشور نیز در آفریقا سرویس MNP را راه اندازی کرده اند از جمله نیجریه، آفریقای جنوبی، غنا و کنیا. جالب است ذکر کنیم که بسیاری از کشور های بزرگ آفریقایی که اپراتور های زیادی دارند (5 یا بیشتر) هنوز این سرویس را راه اندازی نکرده اند بعنوان مثال جمهوی دموکراتیک کنگو و اوگاندا.
 
ترکیه مثالی بارز برای تاثیر MNP بر سهام بازار اپراتور هاست. اپراتور برتر ترکیه ترکسل، از زمان اجرای MNP در نوامبر 2008، در حال واگذاری بازار به رقبای خود AVEA و Vodafone است. در جلسه تصمیم یری شرکت در اکتبر 2013 شرکت اعلام کرد که این روند نزولی به دلیل قیمت های پایین تر اپراتور های دیگر و همچنین بسته های تشویقی فراوان اپراتور های رقیب است که در ترکیب با سهولت در انتقال شماره با MNP باعث نزول سهام شرکت از 56 درصد در سه ماهه چهارم 2008 به 51 درصد در سه ماهه سوم سال 2013 شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.