فناوری

لبه تکنولوژی

January 13, 2014
21:11 دوشنبه، 23ام دیماه 1392
کد خبر: 60243

بهترین فناوری‌های مخصوص خودروها در CES 2014

تا چند سال قبل تلفن به‌دستگاهی گفته می‌شد که از طریق کابل امواج مخابراتی را دریافت می‌کرد و شامل یک گوشی بزرگ و سیستم شماره‌گیر چرخشی می‌شد. اما این روزها واژه تلفن همه مردم را به یاد گوشی هوشمند می‌اندازد که علاوه بر برقراری تماس‌، وظایف فراوان دیگری را نیز انجام می‌دهد.
 
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در دنیای اتومبیل‌ هم ماجرا به همین صورت دنبال می‌شود. در حالی که خودروها تا چند سال قبل فقط وظیفه جابه‌جایی مردم را برعهده داشتند، این روزها از "خودروهای هوشمند" رونمایی شده و بهترین آن‌ها در بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی جهان موسوم به CES 2014 در لاس‌وگاس آمریکا به نمایش درآمده است.
 
در این نمایشگاه بزرگ فناوری آخرین ابزارها، سیستم‌ها و گجت‌های مخصوص خودرو رونمایی شد و تا بخش فناوری‌های الکترونیکی خودرو به عنوان پرسرعت‌ترین بخش توسعه یافته نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد.
 
"جایزه بهترین نوآوری در نمایشگاه CES" را سیستم Aha به عنوان یک رابط سرگرمی مبتنی بر فضای پردازش ابری مخصوص خودروها دریافت کرد. 
 
شرکت Harman Industries که وظیفه ساخت این پلتفورم را برعهده داشت، امکان دسترسی رایگان به بیش از 6 هزار ایستگاه رادیویی، 40 هزار قابلیت سرگرمی و 10 میلیون موسیقی را برای راننده و سرنشینان فراهم کرد. از دیگر قابلیت‌هایی که این سیستم در اختیار خودروها می‌گذاشت می‌توان به سیستم پادکست، اخبار و اطلاعات ورزشی، کتاب‌های الکترونیکی و مجموعه خبری اشاره کرد.
برای این سیستم مانند دیگر محصولات مشابه قابلیت سازگاری با دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در نظر گرفته شده است.
 
شرکت Harman Industries همچنین اعلام کرد که هم‌اکنون با 8 شرکت خودروساز بزرگ همکاری‌های خود را آغاز کرده است تا سیستم جدید خود را برای نسل جدید اتومبیل‌های آن‌ها ارایه دهد. این شرکت همچنین با مراکز Pioneer، Alpine و Kenwood که در زمینه توسعه سیستم‌های صوتی و تصویری داخل خودرو فعالیت می‌کنند نیز همکاری می‌کند.
 
 
علاوه بر فناوری یاد شده شرکت مرسدس- بنز هم از ساعت مچی هوشمند خود در نمایشگاه CES 2014 رونمایی کرده است. این ساعت مچی امکان بررسی قفل بودن درها، فعالیت بخش‌های موتور اتومبیل، کنترل وضعیت آب‌وهوایی و … را در اختیار دارد.
 
ساعت مچی هوشمند شرکت مرسدس- بنز با همکاری شرکت Pebble ساخته شده است و در نسل جدید محصولات این شرکت بزرگ آلمانی به دست رانندگان می‌رسد.
 
شرکت مرسدس- بنز در این نمایشگاه از فناوری دیگری با نام Nest رونمایی کرده است که امکان کنترل امنیت خانه از داخل اتومبیل را فراهم می‌کند. این فناوری همچنین می‌تواند کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی و میزان حضور آلاینده‌ها در خانه را در اختیار راننده بگذارد و به هنگام افزایش تولید مونوکسید کربن در خانه سیستم هشدار دهنده خود را فعال کند.
 
شرکت Audi نیز در این نمایشگاه چراغ‌های لیزری قدرتمندی عرضه کرده است که Intelligent Traffic Management نام دارد. این سیستم لیزری می‌تواند کنترل سیستم ترافیکی و حمل‌ونقل شهری را آسان کند.
 
برای این فناوری جدید یک گیرنده هوشمند طراحی شده است که داخل خودروهای جدید Audi نصب می‌شود و راننده به کمک آن از زمان سبز و قرمز شدن چراغ راهنمایی پیش‌روی خود مطلع می‌گردد و سرعت اتومبیل بر اساس چراغ‌ها تنظیم می گردد.
 
نسل جدید فناوری‌های مخصوص خودروهای جدید فقط از سوی شرکت‌های یاد شده در نمایشگاه CES 2014 عرضه نشده است و باید توجه داشت که بسیاری از مراکز دیگر هم در این زمینه فعالیت کرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.