لبه تکنولوژی

January 19, 2014
5:49 یکشنبه، 29ام دیماه 1392
کد خبر: 60332

هدبندی که رویاها را کنترل می کند: از خواب دیدن لذت ببرید

پژوهشگران هدبند جدیدی ساخته اند که می تواند با اندازه گیری فعالیت حرکات چشم، به کاربر در کنترل رویاهای خود کمک کند.
 
شیوه کارکرد این هدبند این گونه است که با اندازه گیری امواج مغزی و فعالیت حرکات چشم، زمانی را که فرد وارد مرحله ای از خواب موسوم به "REM" – می شود، شناسایی می کند.
 
" آر ای ام" مرحله ای است که در آن حرکات سریع چشم و احتمالا دیدن رویا روی می دهد.
 
سپس این سیستم یک سری نورها را متساطع می کند که کاربر را از خواب بیدار نمی کند اما در عوض به آنها اجازه می دهد تا دریابند که در حال دیدن رویا هستند.
 
در این حالت کاربران می توانند وارد وضعیت  رویای واضح و شفاف شوند و رویاهای خود را کنترل کنند.
 
این هدبند توسط کیکاستارتر عرضه شده است و می تواند به افراد در دیدن خوابهای شفاف و واضح یاری برساند.
 
در حالی که سازندگان این هدبند امیدوارند این وسیله، دیدن رویا را برای افراد  لذت بخش کند یک متخصص خواب می گوید ممکن است این هدبند به جای حل مشکل، برای کاربر دردسر ساز شود.
 
دکتر راشل سالاس استادیار دانشگاه جان هاپکینز می گوید مردم از دیدن رویا لذت می برند و اما فکر می کنم هنوز راه طولانی تا زمان استفاده بالینی از این هدبندها باقی مانده است.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دستگاه های متعددی در بازار وجود دارد که به کاربران در خواب آرام و بهتر کمک می کند، افزود: اما اغلب این گجت ها نمی توانند به درستی مراحل مختلف خواب را تشخیص دهند.
 
وی همچنین می گوید جامعه امروز بخش عمده ای از وقت خود را با تلفن همراه و رایانه می گذراند و از سوی دیگر از لامپ های ال ای دی استفاده می کند که همه اینها قرار گرفتن در معرض نور را افزایش می دهند این مسئله می تواند اختلالات خواب را به همراه داشته باشد و نور این هدبند نیز می تواند به بی خوابی کاربر دامن بزند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.