تلفن همراه

فناوری

گوشی

لبه تکنولوژی

January 20, 2014
3:35 دوشنبه، 30ام دیماه 1392
کد خبر: 60347

کشف مواد آلرژی‌زا به کمک تلفن هوشمند

اگر شما هم از کسانی هستید که به برخی مواد غذایی آلرژی دارید و گاه پس از خوردن غذاهایی در مهمانی یا سفر دچار مشکل می‌شوید بهتر است بدانید تکنولوژی و فناوری‌های نوین به کمک شما آمده‌اند.
 
از آنجا که بسیاری اوقات همه مواد تشکیل دهنده غذا را نمی‌توان به چشم دید و البته گاه به برچسب‌های روی مواد غذایی نیز اعتماد چندانی نیست، این موضوع مورد توجه طراحان این عرصه قرار گرفت تا آنجا که به فکر ساخت وسیله‌ای به نام  TellSpec افتادند که در عین کوچک بودن، بسیار پرکار و توانمند است. با این وسیله می‌توانید درست به راحتی چک کردن ایمیل‌های خود، غذای موجود در بشقاب را نیز بررسی کرده و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید.TellSpec  یک اسکنر دستی است که به گوشی تلفن هوشمند شما متصل می‌شود تا با آنالیز انواع مواد غذایی، آلرژن ها(مواد حساسیت‌زا) و مواد شیمیایی موجود در آن را شناسایی کند.
 
البته حالا دیگر دامنه کارآیی این وسیله کوچک بیشتر شده است و می‌توان با کمک آن، میزان کالری ماده غذایی موجود در بشقاب، میزان جذب ویتامین به بدن و… را نیز بررسی کرد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید بدانید در یک بشقاب حاوی سیب زمینی سرخ کرده اثری از چربی‌های اشباع شده ترانس وجود دارد یا نه یا این‌که آثاری از آفت کش‌ها و سموم در غذای شما دیده می‌شود یا نه، می‌توانید از این وسیله کوچک بهره بگیرید. این وسیله درواقع از یک اسپکترومتر کوچک، یک الگوریتم بر پایه ابر و یک اپ ساده تلفن هوشمند استفاده می‌کند.  روش کار با این وسیله بسیار ساده است چرا که فقط  کافی است دستگاه را به سوی مواد خوراکی موجود در یک فروشگاه یا غذای موجود در بشقاب غذا نشانه بروید و با فشار دادن یک دکمه، اشعه لیزر با قدرت بسیار کم را به آن تاباند. حالا با کمک امواج بازگردانده شده از ظرف، محتویات ظرف آنالیز و تحلیل می‌شود. این اطلاعات پس از پردازش، در پایگاه داده‌ها تفسیر شده و سپس نتیجه روی تلفن هوشمند کاربر دانلود می‌شود.
 
میزان دقت این دستگاه نیز تا حدود 7/ 97 درصد است که البته این امر بستگی به میزان شفافیت سطح غذا هم دارد که با دقت اسکن، نسبتی مستقیم دارد. به عنوان مثال برای اسکن کردن  یک قطعه کیک اسفنجی خامه‌ای باید 2 اسکن مجزا در سطح و مرکز آن داشته باشید تا بتوانید آلرژن‌های احتمالی را پیدا کنید. البته پیش از این نیز دستگاهی با عنوانiTube  به بازار ارائه شده بود که با اتصال به تلفن هوشمند، این گوشی را به سنسوری برای پیدا کردن آلرژن‌ها تبدیل می‌کرد. ولی TellSpec خودش هوشمند است هرچند از تلفن هوشمند نیز کمک می‌گیرد.
 
درحال حاضر 82 نسخه آزمایشی این دستگاه کوچک وارد بازار شده است و با توجه به استقبالی که از آن می‌شود احتمالاً می‌توان آن را به وسیله‌ای برای کنترل وزن نیز تبدیل کرد. یعنی دستگاه می تواند در کنار اندازه‌گیری دقیق میزان قند و چربی در هر گرم از مواد غذایی اسکن شده، حجم غذای مصرفی را نیز محاسبه و با میزان صحیح مصرف مقایسه کند که گامی برای ارتقای سلامت محسوب می‌شود.
 
حتی هرکسی می‌تواند با استفاده از این اطلاعات، یک اپ مرتبط با بیماری‌های خود ایجاد کرده و برای کنترل وضع سلامت بدنش از  آن کمک گیرد. به عنوان مثال کسی که دیابت دارد با کمک اپ مورد نظر خود میزان قند و کربوهیدرات موجود در غذاهای مختلف و همچنین بخشی از غذا که به قند تبدیل خواهد شد را اندازه گرفته و پس از مقایسه آن با میزان مجاز مصرف، به مقدار غذای مورد نیاز دست پیدا می کند.TellSpec  قرار است آگوست با بهای 320 دلار به بازار بیاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.