اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 20, 2014
3:39 دوشنبه، 30ام دیماه 1392
کد خبر: 60348

گزارش ایسنا از تولید سیم‌کارت در ایران و هراس کاربران از شنود اطلاعات

به تازگی شرکتی در داخل کشور به تولید سیم‌کارت‌های تلفن همراه اقدام کرده است. موضوعی که بعضا این سوال را در میان کاربران ایجاد می کند که آیا به دنبال این اقدام ممکن است بعضا مکالمات آنها شنود شود؟!
 
تجربه گویای آن است که هر بار بخشی از امکانات و فناوریهای تکنولوژیک از جمله ای‌میل و موتور جست‌وجو و … در ایران راه‌اندازی شده برخی کاربران نسبت به استفاده از آن تردید داشته و این گونه احتمال داده‌اند که با استفاده از نمونه‌های داخلی احتمال دارد اطلاعات آنها شنود شود.
 
البته بحث شنود اطلاعات موضوعی است که طی سالهای اخیر در تمام دنیا مطرح بوده و در این زمینه مشکلات متعددی ایجاد شده است. به عنوان مثال همین چند ماه پیش بود که مقامات سیاسی اروپا متوجه شنود مکالمات خود توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا شده و این موضوع جنجال‌های مختلفی ایجاد کرد.
 
به عبارت دیگر شاید خیلی تفاوت نداشته باشد که سیم‌کارت و یا گوشی تلفن همراه شما در کدام کارخانه و شرکت تهیه و تولید شده باشد چراکه در هر صورت با استفاده از این فناوری شما همواره در معرض خطر شنود اطلاعاتی و دسترسی اغیار به اطلاعاتتان خواهید بود. اما همان طور که گفته شد معمولا در استفاده از تکنولوژیهایی که ساخت و مدیریت آنها در داخل کشور صورت می‌گیرد، برخی کاربران نگرانی دارند و حال با تولید سیم‌کارت در داخل کشور این سوال مطرح می‌شود که آیا ممکن است از این شیوه اطلاعات مردم و مکالمات آنها تحت کنترل قرار بگیرد؟!
 
در این زمینه محسن سجادی نیا – مدیرعامل شرکت تولید کننده سیم‌کارت در داخل کشور – می گوید: در زمینه تولید سیم‌کارت کار ما در این شرکت این است که پکیج مورد نظر را آماده کنیم و در این میان اطلاعاتی که برروی سیم کارت قرار می‌گیرد از سوی اپراتور مربوطه تعیین می‌شود.
 
وی ادامه می دهد: حتی زمانی که سیم کارت‌ها در شرکتهای خارجی تولید می‌شوند هم این امکان وجود دارد که شرکت سازنده آنها به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. به هر صورت از زمانی که شما یک دستگاه تلفن همراه را مورد استفاده قرار می‌دهید چه از طریق گوشی و چه از طریق سیم کارت این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و مکالمات شما شنود شود. به هر حال بحث شنود اطلاعات موبایلی همواره بوده و هست و نمی‌توان آن را با اپراتورها مربوط دانست.
 
این تولیدکننده در عین حال عنوان کرد: در حوزه مباحث امنیتی هم بعید به نظر می‌آید که دستگاه‌های مسوول، تمام مکالمات مردم را شنود و بررسی کنند.
 
وی ادامه داد: درنهایت مباحث امنیتی مربوط به سیم‌کارت بستگی به اپراتور دارد و ما در این میان دیتایی که از طریق اپراتور در اختیارمان گذاشته شود را برروی سیم کارت‌ها نصب می‌کنیم.
 
به گزارش ایسنا، شرکتی که به تازگی در کشور به تولید سیم‌کارت کرده تاکنون از میان اپراتورهای تلفن همراه کشور تنها با همراه اول به عقد قرارداد پرداخته و قرار است تا پایان امسال پنج میلیون سیم‌کارت و سال آینده 20 میلیون سیم‌کارت دیگر در اختیار این شرکت بگذارد.
 
پیش از این در اکثر مواقع سیم‌کارت‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌گرفت در شرکتی در چین و تحت نظارت شرکت‌های اروپایی تولید می‌شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.