بازی

فناوری اطلاعات

January 21, 2014
8:53 سه شنبه، 1ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60378

مقایسه دو کنسول بازی Xbox One و PlayStation 4

چند سالی است که مفهوم "بازی" مرز سن و سال را رد کرده و به دنیایی وسیع تبدیل شده است که سهم بزرگی از این دنیا را کنسول‌های بازی تشکیل می‌دهند که در صدر آن‌ها مایکروسافت و سونی قرار دارند؛ حال این دو غول دنیای تکنولوژی هر سال با ارائه نسل جدید کنسول‌های خود جنگ بزرگی را آغاز کرده‌اند و سوال اصلی اینجاست، چه کسی پیروز میدان نبرد می‌شود؟
 
 
 
در یک سوی میدان نبرد محصول مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان دیده می‌شود و در مقابل آن کنسول شرکت سونی یا همان پلی‌استیشن چهار قد علم کرده است. اما جدای رجزخوانی‌هایی که در مراسم رونمایی این کنسول‌ها به مخاطبان گفته شده بررسی عملکرد و جزییات کنسول‌ها تا حدی می‌تواند پاسخگوی سوال مطرح شده باشد.
 
طراحی و ابعاد
 
طراحی، بخشی بسیار مهمی را تشکیل می‌دهد چراکه قرار است کنسول جدید شما در مرکز خانه قرار بگیرد و تا 10 سال آینده در آن مکان خودنمایی کند.
 
شبیه یک آجر بزرگ مشکی طراحی‌اش کردند؛ ایکس باکس 1 (Xbox One) وزنی معادل با 3.75 کیلوگرم دارد و ابعاد آن 33.88*26.1*8 فضا را اشغال می‌کند.
 
اما معادلات در رابطه با PS4 کمی متفاوت‌تر از این حرف‌هاست چراکه کنسول شرکت سونی ظریف‌تر طراحی شده و علاوه بر وزن 2.5 کیلوگرمی‌، فضایی کمتری را نیز می‌گیرد. ابعاد این کنسول 27.1*30.1*5 سانتی‌متر است و این موضوع باعث می‌شود تا PS4 در مقایسه با Xbox One فضایی کمتری را اشغال کند.
 
به علاوه کنسول جدید شرکت سونی ورودی‌ و خروجی‌های سخت‌افزاری را نسبت به رقیب خود یعنی Xbox One بهتر پوشانده اگرچه این موضوع می‌تواند وارد کردن کابل به درون دستگاه را در مکان‌های تنگ دشوار کند.
 
پردازنده
 
در مقایسه با کنسول‌های نسل گذشته، ایکس باکس 1 و PS4 از لحاظ سخت‌افزاری قدرتی چندبرابری را به کاربرانشان ارائه می‌دهند. در ابتدا هر دو دستگاه دارای پردازنده‌ مشابهی بوده‌اند اما مایکروسافت در دقایق پایانی معادلات را تغییر داد و روی ایکس باکس 1 یک پردازنده هشت هسته‌ای 1.75 گیگاهرتزی گذاشت.
 
سونی در مقابل کنسول خود را با همان پردازنده هشت هسته‌ای 1.6 گیگاهرتزی رها کرد. این موضوع به این معنی است که پردازنده کنسول شرکت مایکروسافت 10 درصد نسبت به رقیب خود جلوتر است. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. اگرچه پردازنده گرافیکی هر دو دستگاه ساخت شرکت AMD است اما به نظر می‌رسد که PS4 از لحاظ گرافیکی یک پله بالاتر رقیب خود یعنی Xbox One قرار دارد.
 
تفاوتی بارز در PS4
 
در تمام دستگاه‌های کامپیوتری از قطعه به نام حافظه موقت یا رم استفاده می‌شود. اطلاعات و داده‌های مربوط به هر برنامه‌ای که قصد می‌شود، روی رم قرار می‌گیرد. دلیل انجام این عمل ایجاد تعادل بین سرعت پردازنده و حافظه یا هارد است. از آنجا که پردازشگرها سرعت بسیار زیادی دارند و سرعت دیسک‌های سخت نسبت به آنها پایین است، رم می‌تواند با قرارگیری بین این دو یک تعادل سرعت ایجاد کند.
 
هر دوی کنسول‌ها مجهز به یک رم هشت گیگابایتی هستند. نکته اصلی اینجاست که رم استفاده شده برروی PS4 از نوع GDDR5 است درحالی که مدل رم ایکس باکس 1 از سری DDR3 پیروی می‌کند. این موضوع به این معنی است که رم PS4 عملکرد بهتری نسبت به ایکس باکس 1 دارد.
 
به گزارش ایسنا در کنار این موضوع باید توجه داشت که سیستم‌عامل استفاده شده برروی PS4 بصورت پیش فرض 3.5 گیگابایت از حافظه رم را اشغال می‌کند یعنی 4.5 گیگابایت از رم در اختیار کاربر خواهد بود. این قضیه در ایکس باکس 1 کمی متفاوت است چرا که سیستم‌عامل این کنسول سه گیگابایت از حافظه رم را اشغال کرده و پنج گیگابایت را در اختیار کاربر می‌گذارد.
 
Wi-Fi
 
هر دو دستگاه از حالت بی‌سیم یا همان Wi-Fi پشتیبانی می‌کنند. باید توجه داشت که ورژن Wi-Fi استفاده شده در کنسول Xbox One اگرچه نسخه قدیمی‌تری است اما عملکرد بهتری را نسبت به ورژن استفاده شده در PS4 از خود به نمایش می‌گذارد.
 
حافظه
 
ایکس باکس 1 و PS4 مجهز به حافظه 500 گیگابایتی هستند. نباید این نکته را از قلم انداخت که کاربر می‌تواند هارد استفاده شده در PS4 را تعویض کند درصورتی که این قابلیت در ایکس باکس 1 دیده نمی‌شود. در مقابل طرفداران ایکس باکس 1 می‌توانند از هارد اکسترنال یا قابل حمل برای افزایش حافظه دستگاه خود استفاده کنند، امکانی که در PS4 در نظر گرفته نشده است.
 
ورودی و خروجی‌ها
 
در این قسمت می‌توان گفت که ایکس باکس 1 پیروز میدان است. این دستگاه مجهز به ورودی HDMI، خروجی HDMI، محل اتصال دوربین مخصوصی Xbox یعنی Kinect، خروجی صدای Dolby، سه پورت USB 3.0 و محل اتصال کابل شبکه است.
 
این درحالی است که PS4 مجهز به یک خروجی HDMI، خروجی صدای Dolby، کابل شبکه و دارای دو پورت USB 3.0 است.
 
هر دو کنسول مجهز به درایو دی وی دی خوان بلو-ری هستند.
 
محتویات جعبه و قیمت
 
قبل از پرداختن به محتویات جعبه باید گفت که قیمت PS4 در آمریکا 399 دلار و قیمت ایکس باکس 1 در این کشور 499 دلار است. می‌توان تفاوت قیمت این دو کنسول را مرتبط با محتویات جعبه آن‌ها دانست.
 
در درون جعبه ایکس باکس 1 یک کنسول بازی، یک دسته بازی، یک هدست، یک کابل HDMI، دوربین Xbox یا Kinect و 14 روز اکانت رایگان Xbox Live برای بازی بصورت آنلاین قرار دارد.
 
اما هنگامی که جعبه PS4 را باز می‌کنیم با اجزای کمتری مواجه خواهیم شد. این اجزا یک کنسول بازی، یک دسته، یک کابل HDMI و یک ماه اکانت رایگان PlayStation Plus برای بازی بصورت آنلاین را شامل می‌شوند.
 
دسته یا کنترل‌کننده‌ها
 
آنالوگ‌هایی که در دسته ایکس باکس 1 استفاده شده نسبت به دسته‌های قبلی این شرکت بهبود چشمگیری را داشته و همین موضوع باعث بهبود کار و افزایش کارایی دسته‌ها شده است.
 
دسته PS4 هم نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفت خوبی را تجربه کرده به علاوه شرکت سونی برای این دسته یک صفحه لمسی و یک بلندگو نیز در نظر گرفته است. می‌توان گفت پیروزی در زمینه دسته یا کنترلرها به کاربر و سلیقه وی بستگی دارد.
 
دوربین دو کنسول
 
دوربین ایکس باکس 1 که دومین تجربه این شرکت در زمینه ساخت دوربین برای کنسول‌ها به شمار می‌آید، Kinect 2.0 نام گرفته است. این دوربین می‌تواند تصاویر را با وضوح FullHD ضبط و حرکت‌های کاربر را تحلیل کند. Kinect 2.0 همچنین می‌تواند حرکت مفاصل و ضربان قلب را تشخیص دهد. به علاوه گستره میدان دید این دوربین 60 درصد نسبت به نسخه قبلی افزایش پیدا کرده است اما دوربین PS4 که PS Eye نام گرفته چندان راضی کننده نیست و نسبت به رقیب خود ضعف‌های بسیاری دارد.
 
اوایل عرضه کنسول ایکس باکس 1 قوانین دست و پاگیری توسط مایکروسافت اعلام شد که خشم بسیاری از طرفداران این کنسول را در پی داشت و باعث شد انتقادات زیادی به مایکروسافت وارد شود. از جمله این قوانین اتصال دستگاه به اینترنت یک بار در روز و عدم استفاده از بازی‌های دست دوم روی این کنسول بود. بعد از واکنش کاربران مایکروسافت نسبت به این موضوعات، مایکروسافت موضع خود را 180 درجه تغییر داد و قوانین مورد نظر را برداشت.
 
جمع‌بندی
 
با تمام این جزییات بازهم انگشت اشاره کاربران تعیین می‌کند که کدام کنسول برای آن‌ها مناسب است. باید در نظر داشت که از لحاظ طراحی، قیمت، رم و پردازنده گرافیکی PS4 نسبت به ایکس باکس 1 برتری دارد اما کنسول مایکروسافت نیز محصول شرکت سونی را در زمینه دوربین، پردازنده، ورودیها و خروجی‌ها و Wi-Fi شکست می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.