فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

January 22, 2014
7:23 چهارشنبه، 2ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60415

۹ پیش‌بینی فناورانه ‌سال ۲۰۱۴ برای کودکان

سال ۲۰۱۴ همراه با توسعه فراوان برای صنعت جهانی حوزه کودکان دنبال می‌شود و پیش‌بینی شده است که طی ‌سال‌جاری میلادی تحولات فراوانی در این زمینه صورت گیرد. کارشناسان می‌گویند که ۲ عامل این امر را محقق می‌کند.
 
نخست آن‌که محتوای بازار جهانی فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در حال دگرگون شدن است و واگذاری‌های بزرگ بین شرکت‌های فعال در این عرصه صورت گرفته تا این محتوا در قالب و شکل جدید به دست کودکان برسد. 
 
نکته دوم که در این زمینه وجود دارد این است که همه کارشناسان و والدین به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان عصر حاضر به پلت‌فورم‌ها، فناوری‌ها، توسعه محتوایی و بازار خاص خود نیاز دارند.  شرکت Hasbro نیز به تازگی در همین راستا شرکتBackflip Studios  را با پرداخت ۱۷۰‌میلیون دلار خریداری کرده است. 
دایلان کولینز«Dylan Colllins»، مدیرعامل شرکت SuperAwesome  است. این شرکت بزرگترین تولیدکننده پلت‌فورم‌های مخصوص کودکان در بریتانیا محسوب می‌شود و مدیرعامل آن عنوان مخترع ابزار
Hoxton Ventures و عضویت در هیات‌مدیره مرکز Brown Bag Films را نیز برعهده دارد. کولینز با کمک همکاران خود ۹پیش‌بینی فناورانه‌ سال ۲۰۱۴ برای کودکان را به قرار زیر اعلام کرده است: 
 
خرید و فروش شرکت‌های کوچک و بزرگ
اگرچه ادغام و واگذاری‌های بزرگ معمولا بین شرکت‌های رسانه‌ای صورت می‌گیرد، اما کارخانه‌های تولید اسباب‌بازی، شرکت‌های تبلیغاتی و کمپانی‌های تولید برنامه‌های تلویزیونی نیز به این فرآیند رو آورده‌اند و به‌خصوص در حوزه سیستم‌های موبایلی، ابزارهای تحلیلی و بازاریابی این فعالیت را به‌صورت گسترده انجام می‌دهند. خرید شرکت‌های بزرگ و کوچک در حوزه فناوری‌های کودک برای تولید تصاویر ویدیویی و محتوا، افزایش قابلیت‌ها به‌خصوص در زمینه خدمات موبایلی و همچنین ارایه خدمات موبایلی و دیجیتالی جدید صورت می‌گیرد. 
 
تبدیل دنیای مجازی به فضایی جدید
شرکت Disney در ‌سال ۲۰۰۷ میلادی با خرید شرکت  CLUb penguin  برای نخستین‌بار امتیاز استفاده از فناوری شرکت‌های دیگر در این حوزه را برای خود محقق کرد اما از آن زمان تاکنون دیده می‌شود که واگذاری‌های بزرگ در حوزه توسعه خدمات دنیای مجازی برای کودکان صورت می‌گیرد. باتوجه به این‌که کودکان امروزی به صورت گسترده به سمت ابزارهای موبایلی هجوم آورده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که طی ‌سال ۲۰۱۴ میلادی اتفاقات بزرگی در این زمینه صورت گیرد.
 
خرید یک شرکت تامین محتوا توسط  Netflix
این مساله یکی از بزرگترین اتفاقات استراتژیک است که در زمینه ارایه فناوری به کودکان طی ‌سال ۲۰۱۴ رخ می‌دهد. بخش خدمات کودکان در Netflix مهم‌ترین بخش در این شرکت محسوب می‌شود و باتوجه به این‌که تاکنون سرمایه‌گذار‌ی‌های اندکی در حوزه محتوای تلویزیونی مخصوص کودکان صورت گرفته است، پیش‌بینی می‌شود این اتفاق در ‌سال ۲۰۱۴ میلادی به صورت گسترده‌تر دنبال شود. مرکز Netflix با خرید یک استودیو تامین محتوا قصد دارد یکی از بزرگترین تحولات را در این زمینه رقم بزند. 
 
تمرکز بیشتر فیس‌بوک بر مادران
آخرین مطالعات نشان داده است که کودکان در حال ترک فیس‌بوک هستند. اما آیا فیس‌بوک به نتیجه این بررسی که توسط مرکز SuperAwesome منتشر شده است، اهمیت می‌دهد؟ باید پاسخ داد: خیر. والدین و به خصوص مادرها مهم‌ترین افرادی هستند که از فعالیت‌های جدید فیس‌بوک برای تحت‌پوشش قرار دادن کودکان سود می‌برند. 
شرکت فیس‌بوک یک طرح مستمر و درازمدت برای خود تعریف کرده است تا براساس آن بتواند خدمات گسترده‌تری را به کودکان ارایه دهد. این شبکه اجتماعی در همین راستا شرکت Zuck را نیز خریداری کرده است. 
ابزارهای مخصوص گفت‌وگوهای اینترنتی و تمرکز بیشتر بر آنها برای تعیین هویت آنلاین
کاملا مشخص است که در ‌سال ۲۰۱۴ میلادی ابزارهای مخصوص گفت‌وگوهای اینترنتی بیش از دیگر ابزارها و نرم‌افزارها موردتوجه کودکان قرار می‌گیرند. اما والدین و معلمان باید کمی بیشتر مراقب باشند تا از تاثیرات این قبیل ابزارها بر کودکان خود آگاهی پیدا کنند. در این قبیل فضاها بستر لازم برای سوءاستفاده از کودکان بیش ‌از پیش فراهم می‌شود و اتحادیه اروپا نیز با وضع قوانین گسترده سعی دارد حمایت بیشتری از کودکان و نوجوانان حاضر در فضای مجازی انجام دهد. 
 
نخستین قرارداد تلویزیونی Toca Boca
شرکت Toca Boca که یکی از موفق‌ترین تبلت‌های جهان را برای کودکان تولید کرده است به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد. روز‌به‌روز بر شهرت این برند افزوده می‌شود و کودکان بیشتری با ابزارها و امکانات آن آشنا می‌شوند. بر همین اساس شرکت Toca Boca نخستین قرارداد تلویزیونی خود را منعقد کرده تا طی‌ سال ۲۰۱۴ میلادی بر‌محتوای برنامه‌های تلویزیونی که در اختیار کودکان قرار می‌دهد نیز کنترل‌ و نظارت بیشتری داشته باشد و بتواند محتوای جامع‌تری را به دست این قشر از جامعه برساند. 
 
کتاب‌های الکترونیکی مخصوص کودکان
بازار کتاب‌های الکترونیکی مخصوص کودکان جذابیت چندانی برای ناشران ندارد و همین مساله باعث شده است تا این فضا رشد چندانی نداشته باشد. اما پیش‌‌بینی شده که در ‌سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد بیشتری از ناشران سراغ کتاب‌های الکترونیکی مخصوص کودکان بروند و ابزارهای گسترده‌تری در این زمینه عرضه شود. 
سیستم‌های چند کاناله مخصوص شرکت‌های تبلیغاتی شرکت‌های تبلیغاتی امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که بخشی از مخاطبان آنها را کودکان تشکیل می‌دهند و این گروه از جامعه افرادی نیستند که مقابل یک نمایشگر واحد بنشینند و هر برنامه‌ای را ملاحظه کنند. این فرآیند باعث شده است تا سیستم‌های چندکاناله به یک استاندارد جدید برای شرکت‌های تبلیغاتی تبدیل شود و طی‌ سال‌جاری میلادی تمرکز این شرکت‌ها بر کودکان نیز افزایش یابد. 
 
حرکت‌های تبلیغاتی برحسب نیاز کودکان
اگرچه این روزها بسیاری از مراکز تبلیغاتی سعی دارند بر‌حسب نیاز و موقعیت جغرافیایی کاربر آگهی‌های خود را منتشر کنند، ولی باید توجه داشت که این فرآیند برای دنیای کودکان متفاوت است. بازاریابی در حوزه کودکان و نوجوانان تنها وقتی با موفقیت همراه می‌شود که آنها سرگرم شوند، نیازهای‌شان به‌ خوبی شناسایی شود و برای پاسخگویی به آن طراحی و برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد. باید توجه داشت که آگهی‌های تبلیغاتی معمول و همیشگی جذابیت چندانی برای کودکان ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.