اپراتورها

تلفن همراه

January 22, 2014
13:47 چهارشنبه، 2ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60435

بلاتکلیفی 250 پذیرفته شده آزمون استخدامی همراه اول بعد ازگذشت 16 ماه از زمان برگزاری آزمون

کورش شرفشاهی – مردم سالاری : یکی از دغدغه‌های مدیریت کلان هر کشوری، معضل بیکاری است. با نگاهی به آمارها مشاهده می‌کنیم که امروزه میزان بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی به اندازه ای در حال افزایش است که در بسیاری موارد شاهد این بوده ایم که تحصیلکردگان در مقاطع مختلف دانشگاهی حتی برای به دست آوردن شغل رفتگری مجبور شده اند خودشان را بی سواد معرفی کنند و تنها امیدشان این بوده تا شاید پس از آنکه وارد حوزه کار شدند، با ارایه مدرک بالای دانشگاهی شان، شغل دیگری را به دست آورند. البته امروزه نگاه بیکاران به اشتغال در کشور ما تنها به دستگاههای دولتی است. اگر فردی وارد دانشگاه می‌شود، تنها برای آن است که پس از فارغ التحصیل شدن، وارد یکی از دستگاههای دولتی شود. به همین دلیل بیکاران به دنبال آگهی‌های روزنامه هستند تا شاید آزمون استخدام در یکی از ادارات دولتی، به رنج بیکاری آنان پایان دهد. اما با کمال تاسف این آگهی‌ها نیز معمولا با مشکلاتی رو به رو می‌شود که نمونه آن را می‌توان در اداره مخابرات دید به نوعی که بعد از گذشت بیش از 16 ماه از اعلام نتایج آزمون استخدامی سال 91 شرکت مخابرات ایران، 250 نفر از شرکت کنندگان در رشته ارتباطات سیار هنوز سرگردان هستند و نمی‌دانند که آیا به دنبال شغل دیگری بروند یا همچنان در انتظار اعلام نتیجه این آزمون باشند.
 
یکی از افراد شرکت کننده در آزمون سال 91 شرکت مخابرات با اعلام اینکه بیش از 16 ماه است برای روشن شدن وضعیت آزمون استخدامی، به اداره مخابرات مراجعه می‌کنیم می‌گوید: متاسفانه هیچ کس پاسخگوی ما نیست. وی با اعلام اینکه آزمون برگزار شده به صورت سراسری بوده است می‌گوید: نتیجه آزمون همه استانها را اعلام کرده‌اند، اما ارتباطات سیار نتیجه را اعلام نمی‌کند. وی با اعلام اینکه شرکت کنندگان در آزمون دارای مدارک دانشگاهی هستند می‌گوید: عده‌ای نیز از شاغلان شرکت مخابرات یا تلفن سیار هستند که برای تبدیل وضعیت از پیمانکاری به دایمی در آزمون شرکت کرده‌اند. این داوطلب استخدام در آزمون تلفن سیار با اعلام اینکه آزمون به صورت رسمی در تهران برگزار شده است می‌گوید: حدود 500 نفر در آزمون شرکت کرده اند که هنوز سرگردان هستند.
 
وی با اعلام اینکه بابت برگزاری آزمون مبلغ 25 هزار تومان پرداخت کرده ایم می‌گوید: تصور کنید که در این موقعیت بیکاری و شرایط کم پولی، مبلغ 25 هزار تومان هم بپردازیم و مدتی هم وقتمان را صرف مطالعه کنیم و برای شرکت در آزمون مسیر شهرستان تا تهران را هم طی کنیم، اما همچنان ندانیم که چه کاره هستیم.
 
این داوطلب استخدام در شرکت ارتباطات سیار با یادآوری اینکه چند روز قبل مقابل شرکت مخابرات در تهران تجمع اعتراض آمیز برگزار کردیم گفت: در این تجمع مدیر عامل مخابرات به ما قول داد که وقتی را برای شنیدن حرفهایمان اختصاص دهد که گویا این جلسه برگزار شده اما قول آقای مدیر عامل هنوز نتیجه‌ای نداشته است. وی که تاکید داشت نامی از وی برده نشود، زیرا گمان می‌کرد هر رفتار داوطلبان در استخدامشان اثر گذار است می‌گوید: نگران این هستم که مبادا نامی از من برده شود و همین امیدواری نیز از من گرفته شود.
 
وی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این آزمون یک وبلاگ ایجاد کرده اند که از طریق آن با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند می‌گوید: در این وبلاگ کامنت می‌گذاریم و هر کس که تحقیق یا اقدامی کرده باشد، از طریق این وبلاگ دیگران را با خبر می‌کند.
 
این داوطلب استخدام در شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه بنا نداشتیم مشکلاتمان را رسانه ای کنیم می‌گوید: اکنون هم اگر بدانیم جواب ما را می‌دهند، سکوت می‌کنیم، زیرا نمی‌خواهیم به تلفن همراه اول صدمه ای وارد شود اما چه کار کنیم که تنها راه باقیمانده، حل مشکل از طریق رسانه ای کردن است. از طرف دیگر یکی از قبول شدگان آزمون استخدامی شرکت مخابرات ایران می‌گوید: بعد از گذشت 16 ماه از زمان برگزاری آزمون استخدامی شرکت مخابرات ایران، هنوز وضعیت اشتغال 250 نفر از قبول شدگان این آزمون در رشته ارتباطات سیار مشخص نیست.
 
این داوطلب استخدام شرکت ارتباطات سیار با یادآوری اینکه شرکت مخابرات ایران در شهریور ماه سال 91 آزمونی را بعد از حدود 10 سال برای اشتغال2500 نفر در دو رشته ارتباطات سیار و مخابرات استانها به صورت سراسری بر گزار کرد می‌گوید: در ‌‌نهایت 2 هزار و 500 نفر پس از طی مراحل مصاحبه و ارایه مدارک در رشته مخابرات استان‌ها جذب شدند.
 
این داوطلب استخدام در شرکت مخابرات با یادآوری اینکه از بین پذیرفته شدگان، 250 نفر نیز در رشته ارتباطات سیار پذیرفته شده بودند می‌گوید: این افراد هنوز بلاتکلیف هستند و شرکت مخابرات برای استخدام آنان کاری نکرده است. او با اعلام اینکه پذیرفته شدگان رشته ارتباطات سیار در پی چندین مرحله پیگیری، بالاخره توانستند شرکت مخابرات را در اسفند ماه سال 91 وادار به دعوت از پذیرفته شدگان برای مصاحبه حضوری کنند می‌گوید: در آن مصاحبه هیچ مدرک و نشانی از مصاحبه شونده گرفته نشد که این موضوع علاوه بر آنکه موجبات نگرانی مصاحبه شوند گان را فراهم کرد، ثابت می‌کرد که این مصاحبه نمایشی است.
 
این شرکت کننده آزمون مخابرات در سال 91 با اعلام اینکه بالاخره شرکت ارتباطات سیار بعد از پیگیری و نامه نگاری‌های این 250 نفر، پذیرفت که لیست نهایی قبول شدگان رشته ارتباطات سیار را در آخرین روزهای سال 91 اعلام کند می‌افزاید: مسئولان شرکت مخابرات بعد از اعلام اسامی پذیرفته شدگان، وعده دادند که بعد از سپری شدن تعطیلات نوروز 92، پذیرفته شدگان در شرکت مخابرات مشغول به کارشوند، اما بعد از گذشت 10 ماه از سال 92، هنوز این وعده محقق نشده و این 250 نفر که نیازمند شغل برای تامین معاش هستند، استخدام نشده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات برای جذب این تعداد نیروی انسانی همکاری لازم را ندارد می‌گوید: مسوولان شرکت ارتباطات سیار که زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران است، قبولی این 250 نفر را به رسمیت نمی‌شناسند. این داوطلب استخدام شرکت ارتباطات سیار می‌افزاید: اعلام بی‌نیازی از جذب این 250 نفر در حالی از سوی مسوولان شرکت مخابرات کشور مطرح می‌شود که پذیرفته شدگان منتظر، متوجه استخدام تعدادی خارج از لیست قبولی‌ها در شرکت مخابرات شده‌اند. برای آنکه بیشتر بدانیم از این فرد درخواست کردم تا شماره تماس چند تن دیگر از شرکت کنندگان در آزمون را نیز بدهد که وی گفت: بهتر است به سایت ما مراجعه کنید و هرچه بخواهید در این سایت می‌بینید. البته مسوولان مخابرات و شرکت ارتباطات سیار نیز دایم این سایت را رصد می‌کنند و حتی در آن به سوالات ما پاسخ می‌دهند. اما نکته جالب توجه کامنت‌هایی است که در سایت «مخابرات ما» و «جاب بلاگفا» گذاشته می‌شود که چند نمونه آن در ادامه آمده است.
 
یکی از این شرکت کنندگان در آزمون اعلام کرده که با شماره مسوولان تماس گرفته و هیچکدام اطلاعی از نتیجه ندارند و فقط دفتر هیئت مدیره شرکت ارتباطات سیار خیلی راحت گفته که قرار است 250 نفر آموزش ببینند و تعدادی از آنها جذب شوند. وی در ادامه آورده است: یعنی چند ماه به عنوان آموزش ما را سرگرم می‌کنند و بعد هم 10 نفرمان را انتخاب می‌کنند و بقیه هم ول معطل هستند. دیگر شورش را در آورده‌اند.
 
فرد دیگر کامنت گذاشته است: به عنوان کسانی که نسنجیده -بدون سنجش درست- کیفیتمان زیر سوال رفته! از مخابرات ایران تقاضا می‌کنیم به عنوان متولی آزمون و نتایج، هر راه حلی که دارد و صلاح می‌داند، انجام بدهد؛ و هر مجوزی به همراه اول می‌دهد، بدهد. اما لطفا قانون بازی را به نفع همراه اول و به ضرر آزمونی‌ها عوض نکند. ما آنقدرها بی کیفیت نیستیم که پیچش را نبینیم! یکی داوطلب دیگر کامنت گذاشته که اگر مخابرات ایران، بنا به مصالحی می‌خواهد به همراه اول مجوز بدهد تا بعد از آموزش چند ماهه، نیروهاش را بگیرد، باز هم در قبال اطلاعیه‌های شرکت از زمان ثبت نام تاکنون، تعهد دارد. یک بند هم به موضوع اضافه می‌شود که تمام این 250 نفر در هرصورت قبول هستند و قبول نهایی، مردود نمی‌شود. بنا بر این هر رفتاری که با قبولیهای استانها می‌شود با ما هم بشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.