امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 24, 2014
13:13 جمعه، 4ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60457

دبیر کمیته فیلترینگ: شبکه‌های اجتماعی مشمول قانون مطبوعات هستند

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: شبکه اجتماعی یک ابزار است که انسان‌ها از طریق آن به صورت گروهی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و موضوعات مختلف را با هم به اشتراک می‌گذارند.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، او در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز و فردا افزود: شبکه اجتماعی مختص فضای مجازی نیست. ما در بحث‌های فیزیکی در جامعه سنتی هم شبکه اجتماعی داشته‌ایم. انقلاب ما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به پیروزی رسید و امام از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را بردند. مساجد شبکه‌های اجتماعی انقلاب بودند.
 
وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم کسی با شبکه‌های اجتماعی مخالفتی داشته باشد. چیزی که به هرحال همه دولت‌ها و همه مسوولان کشورها و کسانی که در جوامع خود از نظر فرهنگی و اجتماعی مسولیت دارند، با آن مخالف هستند، تهاجمی است که از این طریق صورت می‌گیرد. محتوای این ابزار توسط افرادی دیگر تعیین می‌شود و این چیزی است که با آن مخالفت وجود دارد.
 
خرم‌آبادی اظهار داشت: شبکه اجتماعی از نظر قانونی یک نوع نشریه است چون افکار مردم و عقاید آنها را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌کند و وسیله‌ای برای انتشار محتوا است.
 
وی با اشاره به ماده شش قانون مطبوعات گفت: براساس این قانون نشریات جز در مورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و قانون عمومی و خصوصی که در این قانون مشخص می‌شود، آزاد است و شبکه اجتماعی هم که افکار و عقاید مردم را منتشر می‌کند، از نظر ما جزو نشریات محسوب می‌شود.
 
خرم آبادی گفت: قانون می‌گوید همه نشریات آزاد هستند جز نشریه‌ای که اقدام به انتشار موارد فحشا و منکرات، اقدام علیه امنیت جامعه، اهانت به مقدسات، افترا به مقامات، پخش شایعات و.. .کند، ممنوع است. ما یکی دو شبکه اجتماعی را با قاطعیت بسته‌ایم چون مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه‌ها به مبانی اسلام و حقوق عمومی مردم لطمه می‌زنند.
 
روزانه ۸۰۰ مورد تخلف سایت‌ها گزارش می‌شود
 
وی افزود: ما هر روز بیش از ۸۰۰ مورد در مورد تخلفات سایت‌ها از سوی مردم گزارشاتی داریم. ما کارگروهی داریم تحت عنوان کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که ۱۳ عضو دارد که شش نفر از آنها وزیر اطلاعات، ارتباطات، فرهنگ و ارشاد، دادگستری، علوم و آموزش و پرورش هستند. سه عضو هم از سوی تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و نیروی انتظامی است، یک نفر هم از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر هم نماینده مجلس هستند و در این کارگروه فیس‌بوک و توییتر را به دلیل مسایل قانونی و با قاطعیت فیلتر کرده‌ایم.
 
درست نیست یک مسوول از شبکه فیلتر شده استفاده کند
 
خرم‌آبادی با اشاره به اینکه مردم با فیلترینگ شبکه‌های معاند مشکلی ندارند، اظهار داشت: استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی یک مطلب و ممنوعیت آن مطلبی دیگر است. وقتی یک نهاد قانونی آمد و به این نتیجه رسید که این شبکه اجتماعی مصداق مطبوعاتی هستند که ماده شش قانون مطبوعات بیان می‌کند، درست نیست که یک مسئولی بیاید و از این شبکه اجتماعی استفاده کند.
 
وی ادامه داد: به تازگی جلسه‌ای تشکیل دادیم و وزرا هم شرکت داشتند. همه مسوولان به اتفاق در آن جلسه گفتند هرجا محتوای مجرمانه علیه اخلاق، عفت عمومی، مقدسات و… باشد باید با قاطعیت جلوی آن را گرفت. ممکن است مسوولی بگوید می‌توان محتوای مجرمانه این شبکه را کنترل کرد و به محتوای غیرمجرمانه آن اجازه انتشار دهیم.
 
دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه معتقد است: محتوای غیرمجرمانه و مجرمانه فیس‌بوک از هم قابل تفکیک نیست که در این زمینه با برخی از دوستان اختلاف سلیقه داریم. اگر کسی موافق ادامه فعالیت نشریاتی باشد که به اصول اسلام توهین می‌کند، قانون اساسی را قبول ندارد و نمی‌تواند در این کشور مسوولیت داشته باشد.
 
شبکه‌های اجتماعی خارجی برای جامعه مضر هستند
 
وی افزود: شبکه‌های اجتماعی خارجی از چند جهت برای جامعه ما مضر هستند. حالا دیگران یا از این ضررها اطلاع ندارند یا اطلاع دارند و با ما هم عقیده نیستند.
 
خرم‌آبادی گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و همه مسوولانی که در آن هستند، معتقدند ما باید از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را داشته باشیم و نباید مردم را از این ابزار محروم کنیم اما فیس‌بوک و توییتر حساب خودشان را دارند. همچنان که ما معتقدیم همه باید از تلویزیون استفاده کنند اما شبکه‌هایی که مسایل ضداخلاقی را اشاعه می ‌دهند، ممنوع است.
 
وی ادامه داد: فیس‌بوک یک سایت آمریکایی است و از سوی زاکربرگ که یک صهیونیست است، اداره می‌شود. زاکربرگ طبق لیست‌های ارائه شده بین چهار صهیونیست تاثیرگذار جهان است و این شخص چنین شبکه‌ای را ایجاد کرده است. بقیه سهامداران این شبکه ‌ها هم صهیونیست هستند.
 
خرم‌آبادی افزود: شیمون پرز، رییس جمهور رژیم صهیونیستی می‌گوید من باید از این پسر خوب یهودی حمایت داشته باشم. ایشان می‌رود و از فیس‌بوک بازدید می‌کند و می‌گوید باید فیس‌بوک را به عنوان ابزار بسیاری از تغییرات اجتماعی تحسین کرد. علاوه بر اینها فیس‌بوک ابزاری است در اختیار سازمان CIA.
 
خرم‌آبادی گفت: سایت فیس‌بوک تا پیش از تبلیغاتی که برخی انجام دادند، در ردیف پایینی قرار داشت این درحالی است که شبکه اجتماعی کلوب از این سایت بالاتر است. وقتی شبکه‌های داخلی هستند چرا باید اطلاعات خود را روی شبکه‌های اجتماعی خارجی قرار دهیم. وزیر ارتباطات کار خوبی کردند و گفتند من به شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌روم و صفحه ایجاد و فعالیت می‌کنم.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: ما فقط دو شبکه اجتماعی را بسته‌ایم و شبکه های اجتماعی دیگر به وفور در دسترس هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.